Het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de 'superjumbo', biedt plaats aan 545 mensen in drie klassen. Een testversie van de dubbeldekker voerde de groene vlucht uit van de thuisbasis van Airbus in Toulouse, Frankrijk, naar het eveneens Franse Nice, waar hij veilig landde.
Passagiersvliegtuig – Airbus A380
's Werelds grootste passagiersvliegtuig is de Airbus A380. Met een spanwijdte van 79,75 meter en een lengte van 72,72 meter kan dit vliegtuig zo'n 850 passagiers meenemen. Om deze hoeveelheid plaats te creëren, bestaat de Airbus A380 uit twee verdiepingen.
Helaas is het aantal airlines dat met de 747 vliegt sinds vorig jaar gedaald van tien naar nog maar zes. De meeste kans op een vlucht in de 747 heb je op routes van of naar Azië. Ook in Europa zijn er nog twee Boeing 747 maatschappijen.
De A380 kan de meeste passagiers vervoeren (516 stoelen), gevolgd door de Boeing 747 en 777 (408 stoelen).
Qantas vliegt al van Londen naar het West-Australische Perth, een vlucht die bijna 17 uur duurt. De langste vlucht wordt nu nog uitgevoerd door Singapore Airlines, dat in iets minder dan 19 uur vliegt van Singapore naar New York.
De kortste lijnvlucht verbindt de Orkney-eilanden Westray en Papa Westray bij Schotland, een afstand van maar liefst drie(!) kilometer. De Schotse luchtvaartmaatschappij Loganair vliegt al ongeveer 50 jaar tussen deze twee kleine Schotse eilanden, wat het de kortste commerciële vlucht ter wereld maakt.
American Airlines, 949 vliegtuigen
*Het overzicht is samengesteld door Lufthansa. fanpage.
Ja, het is echt een vliegtuig uit een film met Harrison Ford, deze C-180. Een bushplane van nature. Stoer, zonder ervoor gestudeerd te hebben. Het mooiste en fijnste vliegtuig van de wereld.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Het herbergt een brandstofslang, regelt de druk van de brandstof uit het hydrant en filtert de kerosine. En er zit een lift op, want de brandstoftank van grote types vliegtuigen bevindt zich op grote hoogte, onder de vleugel.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor. Vliegen met één motor is wel minder zuinig qua brandstof en er kan dus minder ver mee gevlogen worden.
Meer A380's in gebruik
Steeds meer maatschappijen nemen hun Airbus A380's weer in gebruik. In de afgelopen weken deden British Airways, Singapore Airlines en Qatar Airways dat al. Veruit de grootste gebruiker van dit type blijft Emirates, dat sinds eind oktober ook weer dagelijks met de A380 naar Schiphol komt.
Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.
Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk. Daar krijg je dan een lege kist voor, die je naar wens kunt invullen. 250 miljoen is misschien veel geld, maar dan heb je ook wat: de ramen zijn 30 procent groter dan in vergelijkbare vliegtuigen.
Onder meer het aantal ongelukken, het type vliegtuigen waarmee wordt gevlogen en de leeftijd van de toestellen speelden een rol in het onderzoek. Emirates kreeg een score van 95,05 procent van het Jacdec. KLM kreeg 93,31 procent.
Over de Boeing 777-300ER
De motoren van de Boeing 777 staan voor 175.000 pk. Dit betekent dat dit toestel in slechts 6 seconden van 0 naar 96 km/u kan versnellen, waardoor ze als meest krachtige straalmotoren in het Guinness Book of Records staan.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
1 liter is ongeveer 0,8 kilo.
Voor mooie bestemmingen hoef je geen 4 uur te vliegen. Ook na 2 of 3 uurtjes vliegen ben je al aan de Middellandse Zee. In Spanje, Frankrijk of Italië. Of zelfs Griekenland of Malta, of de aan de Atlantische Oceaan gelegen Algarve.
De dichtstbijzijnde bestemmingen met warm weer in de winter zijn de Canarische Eilanden (gemiddeld 21 graden, 4,5 uur vliegen), Egypte (23 graden, 4,5 uur vliegen), de Kaapverdische Eilanden (25 graden, 6 uur vliegen) en Gambia (30 graden, 6 uur vliegen).
Een Boeing 787 van Air Tahiti vloog begin deze week van Pape'ete in Tahiti naar de Franse hoofdstad Parijs en legde een afstand van 15.715 kilometer af. Dat is de langste commerciële vlucht ooit. Het is ook een flink stuk verder dan de 14.800 kilometer die een Boeing 787 normaal af kan leggen.