Op een markt met veel concurrentie gaan de prijzen omlaag. Dat is niet alleen goed voor de consument, want als er meer mensen producten kunnen kopen, is dat voor bedrijven aanleiding om meer te produceren en voor de economie als geheel een stimulans.
Concurrentie zorgt voor ontwikkeling, voor reuring, voor verbetering. Het is van levensbelang voor een gezonde markt. Maar concurrentie kan je ook te slim af zijn, stappen zetten die je zelf nog niet aandurfde, of niet kon.
Een concurrerende omgeving is goed omdat het productverbetering, marketingtechnieken en innovatie bevordert . Het heeft echter ook nadelen, zoals minder verkopen en verlies van investeerders.
Na een goede concurrentieanalyse weet je welke specifieke doelgroepen jij graag wilt bereiken en wat zij belangrijk vinden. Met die informatie kun je een goede afweging maken tussen duurzaamheid, kwaliteit en prijs.
Het concurrentiebeleid moet garanderen dat bedrijven eerlijk met elkaar kunnen concurreren. Dit bevordert ondernemerschap en efficiëntie, biedt consumenten meer keuze en houdt de prijzen laag en de kwaliteit hoog.
Het stelt u in staat om uw prijzen concurrerend in te stellen en helpt u om te reageren op concurrerende marketingcampagnes met uw eigen initiatieven . U kunt deze kennis gebruiken om marketingstrategieën te creëren die profiteren van de zwakheden van uw concurrenten en uw eigen bedrijfsprestaties verbeteren.
Prijsnemers kunnen de marktprijs niet beïnvloeden omdat ze geen substantieel marktaandeel hebben. De drie primaire kenmerken van perfecte concurrentie zijn (1) geen enkel bedrijf heeft een substantieel marktaandeel , (2) de output van de industrie is gestandaardiseerd en (3) er is vrijheid van toetreding en uittreding.
Volkomen concurrentie (ook wel volledige mededinging)
Er is sprake van de marktvorm volkomen concurrentie als veel aanbieders die een homogeen product aanbieden. Deze markvorm noemt men ook wel volledige mededinging. Een ander woord voor mededinging is concurrentie.
Concurrenten kunnen problematisch zijn voor bedrijven. Sommige concurrentie kan bijvoorbeeld territoriaal zijn (binnen dezelfde locatie of hetzelfde gebied), waarbij een bedrijf andere bedrijven probeert te dwingen te sluiten door de prijzen extreem laag te houden of aanbiedingen te doen waar andere bedrijven niet mee kunnen concurreren.
Een van de belangrijkste voordelen van concurrerende prijzen is dat het bedrijven helpt hun marktpositie te begrijpen, nieuwe klanten aan te trekken en winsten te verhogen . Door lagere prijzen aan te bieden dan rivalen, kunnen bedrijven de verkoop verhogen, de merkloyaliteit vergroten en uiteindelijk de klanttevredenheid verbeteren.
Gezonde concurrentie kan succes bevorderen
Onderzoek toont aan dat competitie de aandacht, fysieke inspanning en het leren kan stimuleren. De sociale motivatie van het concurreren met leeftijdsgenoten kan een student uitdagen om veel harder te werken aan zijn of haar taken dan hij of zij onafhankelijk zou voelen om dat te doen.
Mensen worden gemotiveerd door (1) vooruitkomen, (2) met elkaar opschieten en (3) betekenis vinden . Deze universele motieven worden ook wel competitie, samenwerking en wereldbeeld genoemd. De definitie van vooruitkomen is competitie om macht. Mensen willen de hoogste status en de controle over de meeste middelen.
De landbouwsector komt waarschijnlijk het dichtst in de buurt van volledige concurrentie, omdat deze sector wordt gekenmerkt door veel kleine producenten die vrijwel geen mogelijkheden hebben om de verkoopprijs van hun producten te wijzigen.
VOLMAAKTE CONCURRENTIE, KENMERKEN: De vier belangrijkste kenmerken van volmaakte concurrentie zijn: (1) een groot aantal kleine bedrijven, (2) identieke producten die door alle bedrijven worden verkocht, (3) volmaakte mobiliteit van middelen of de vrijheid om de sector te betreden en te verlaten, en (4) volmaakte kennis van prijzen en technologie.
De vier basisveronderstellingen van perfecte concurrentie zijn: 1) een groot aantal kopers en verkopers , 2) homogene producten, 3) perfecte informatie en 4) vrije toetreding en uittreding.
Wat is concurrentie? Concurrentie verwijst naar de strijd tussen bedrijven om dezelfde klanten of marktaandeel te winnen. Deze strijd kan gebaseerd zijn op bijvoorbeeld prijs, kwaliteit of service.
Grotere concurrentie zorgt voor meer productiviteit en betere kwaliteit van producten en diensten . Bedrijven kunnen voldoen aan de voorkeuren van consumenten en daardoor een betere positie op de markt verwerven. De markt groeit gestaag en consumenten profiteren van lagere prijzen en een uitgebreider aanbod van goederen en diensten.
Concurrentie moedigt individuele bedrijven aan om te innoveren en manieren te vinden om efficiënter te werken . Dit resulteert in: lagere prijzen. betere kwaliteit producten en diensten.
Waarom is concurrentieanalyse belangrijk voor bedrijven? Een concurrentieanalyse is belangrijk voor bedrijven omdat het inzicht biedt in de markt en de concurrentie. Het helpt bij het bepalen van de sterktes en zwaktes van de concurrentie en het identificeren van kansen en bedreigingen.
Concurrerende zakelijke omgevingen vereisen dat elk bedrijf probeert de zorgen van consumenten aan te pakken, zoals productkwaliteit, prijs en functionaliteit . Deze druk resulteert er doorgaans in dat bedrijven innovatieve producten produceren en proberen lagere prijzen aan te bieden, wat direct ten goede komt aan de consument.
Begrijpen hoe u uw merk kunt onderscheiden van concurrenten is cruciaal voor bedrijfseigenaren. Bedrijfsdifferentiatie geeft u de overhand; het is hoe u zich onderscheidt van uw rivalen op een manier die interesse wekt en klanten tevreden houdt .