De onbetwiste nummer 1 is Louis Vuitton. Dit merk staat al een aantal jaar op de hoogste positie van de duurste kledingmerken ter wereld. Vele bekende sterren hebben Louis Vuitton als favoriet kledingmerk. Michael Phelps, Angelina Jolie en Sarah Jessica Parker zijn een grote fan.
Het grootste modemerk ter wereld is Nike – en daarmee staat het Amerikaanse merk logischerwijs op de eerste plek in deze top 50. Nike staat vooral bekend om de schoenen, maar het merk verkoopt daarnaast ook andere kleren en accessoires. Dit zijn de 50 grootste modemerken ter wereld.
Koop je een riem van Gucci, dan weet je dat je een van de beste lederen draagt. We zien prijzen gelijk aan kwaliteit, en daarom houden luxe merken hun prijzen hoog. Koop je iets wat veel geld kost, dan moet het wel goede kwaliteit zijn…
1. Gucci. De lijst met top 10 merken kleding wordt aangevoerd door het merk Gucci. Het succes is mede te danken aan creatief directeur Alessandro Michele, die met de introductie van eclectische ontwerpen met felle kleuren en patronen, precies weet waar jonge mensen naar op zoek zijn.
Het Burberry merk heeft meer dan 500 winkels in 50 landen over de hele wereld. Vooral de Burberry jas is zeer bekend. Deze jas gemaakt van pauwenveren wordt verkocht voor zo'n 35.000 dollar. Het blokjespatroon is ook zeer kenmerkend voor het merk.
Hermès werd in 1837 opgericht als oorspronkelijk leverancier van luxe lederwaren als zadels voor paarden aan adellijke families. Later werd dit uitgebreid naar een productie van hutkoffers en tassen. Hermes heeft een aantal iconische tassen op de markt gebracht en is ook bekend om haar sjaaltjes.
Stone Island logo
Het logo is opvallend en wordt door iedereen die het ziet als statussymbool gezien. De gedachte achter the patch is dat militairen een soortgelijke patch op een uniform dragen. Patches laten in het leger zien bij welke divisie een soldaat hoort, wat zijn naam is of welke specialiteit hij heeft.
De kleding van het merk valt onder het hoogste prijssegment, dat krijg je als je er als bedrijf voor kiest kleren te laten produceren in Italië in plaats van in lagelonenlanden. Een Philipp Plein shirt is ongeveer verkrijgbaar vanaf 300 euro.
Gucci. Gucci is met een groei van 23 procent de sterkste klimmer van het afgelopen jaar en staat op de 33e plek op de wereldranglijst van sterkste merken. De merkwaarde van het Italiaanse modebedrijf bedraagt 14,4 miljard euro.
En hoe duurder het merk, hoe hoger de kosten voor reclame, marketing, ontwerpers en het hoofdkantoor. Soms zijn de materialen (zoals zijde) van een dure jurk ook beter en dus duurder. Maar de arbeidsters in de fabrieken verdienen bijna allemaal hetzelfde, ongeacht het merk waarvoor ze werken.
Italië is natuurlijk vooral bekend vanwege luxemerken zoals Louis Vuitton, Armani, Prada en Dior, maar het land heeft ook nog steeds een flinke kledingindustrie.
Mensen die merkkleding dragen met een duur en herkenbaar label krijgen bij een sollicitatieproces bijvoorbeeld meer loon toegewezen, en halen bij een collecte meer geld op. Dit komt doordat de dure merkkleding een gevoel van status oproept bij anderen.
De outdoor parka's van de merken Woolrich en Canada Goose zijn peperduur. Niet zomaar. Voor de jassen zijn eenden geplukt (voering) en vossen om zeep geholpen (bontkraag).
Sevn Alias nam The North Face, samen met rappers als Ronnie Flex en rapgroep SBMG, uit de straatcultuur mee en maakte het populair in de hiphopwereld, waarna andere hiphopartiesten het merk ook gingen dragen. Het merk is niet alleen populair onder hiphoppers, ook BN'ers dragen het, zoals bijvoorbeeld Humberto Tan.
Waarom kiezen voor een merk? Sommige kinderen groeien op met het dragen van merkkleding. Dit wordt dan een nieuwe standaard en dit kan er voor zorgen dat je het draagt omdat je het gewend bent of omdat je geen genoegen meer neemt met 'minder'.
Voor de eerste spijkerbroeken gaan we terug naar het jaar 1873. Het waren Jacob W. Davis en Levi Strauss die in 1873 octrooi aanvroegen op hun spijkerbroek. Deze broek heeft altijd de oervorm behouden; een model pantalon die – volgens de overlevering – ooit in en rond Genua populair was.
De Grieken en Romeinen wilden er niet veel van weten en vonden het kledingstuk barbaars. Pas op het einde van de Romeinse tijd - en parallel met de invallen van de Germanen - werd de broek populair en aanvaard kledingstuk in de Romeinse wereld. Tijdens de Middeleeuwen werd het hét kledingstuk voor de man.
Met name tweed jasjes, jasjes met brede revers en broeken met omslagen waren populair. Ook gingen steeds meer mannen over op nylon overhemden en smalle dassen. In de avond was het niet meer zo gebruikelijk om een smoking te dragen. In plaats daarvan werden juist donkerkleurige kostuums veel gedragen.
De meest gewilde Nederlandse merkkleding onder jongeren zijn Airforce, Reinders, Black Bananas, Purewhite en Clan de Banlieue. Van de internationale namen zijn verder Balenciaga. Versace, Kenzo, Valentino en Alexander McQueen nog steeds erg geliefd bij jongeren.
Deze Moda Italia Italiaanse herenmode kenmerkt zich door de luxe stijl waarmee de kleding wordt gemaakt. Voor J. Style is iedereen uniek. Het merk heeft zich ontwikkeld tot de exclusiviteit van de herenmode.