Strategie is de manier waarop een organisatie op lange termijn (langer dan één jaar) haar doelstellingen realiseert. Strategie is in feite de weg die een organisatie bewandelt, een koers die het bedrijf heeft uitgezet, om daarmee de gestelde doelen te bereiken.
Kortom, strategie is van cruciaal belang voor het succes van een organisatie. Het bepaalt de richting van de organisatie, kan leiden tot een concurrentievoordeel en beter rendement op investeringen, kan helpen om te gaan met veranderingen in de omgeving en moet goed worden geïmplementeerd om succesvol te zijn.
Wat zijn strategische doelstellingen? Strategische doelstellingen geven aan welke verandering er zou moeten plaatsvinden. Welk resultaat of effect is er bereikt aan het einde van de beleidsperiode? Deze doelstellingen beschrijven dus vooral het wat en niet het hoe.
Strategie is een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken. In het bedrijfsleven bestaan over het algemeen drie types strategieën. De corporate strategie bepaalt de strategische doelen van het algehele bedrijf.
Een goede strategie is uitvoerbaar voor de onderneming, de te nemen strategische stappen zijn een logische uitbouw van tenminste een aantal sterktes van de onderneming. Een team managers voor wie de realisatie van de strategie samenvalt met hun persoonlijke doelstellingen, ook in termen van beloning.
Strategie is een door een organisatie gekozen koers die is gericht op de verwezenlijking van de door haar geformuleerde doelstellingen. Hierbij wordt rekening gehouden met de lange termijn afstemming tussen de eigen organisatie en de externe omgeving.
2 Doelen. Nu duidelijk is waarvoor de organisatie staat (missie), welke lange termijn ambitie de organisatie heeft (visie) en de organisatie heeft bepaald hoe zij zich in de markt wil positioneren (strategie) is het toekomstbeeld geschetst.
Om als ondernemer de koers voor de lange termijn te bepalen is een succesvolle bedrijfsstrategie onmisbaar. Daarbij is het van belang dat de bedrijfsstrategie wordt vertaald naar operationele plannen. Een bedrijfsstrategie geeft de juiste richting aan een organisatie en biedt handvatten bij besluitvormingsprocessen.
Het belang van strategie is voor organisaties duidelijk. Het geeft richting aan een organisatie, zorgt dat er heldere kaders zijn voor het maken van keuzes en helpt in het bepalen van de succes factoren voor groei.
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Die zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Lees hier meer over het SMART formuleren van je doelen.
Om de engagement van een medewerker te maximaliseren, maken we een onderscheid tussen 3 typen doelstellingen: business doelstellingen, persoonlijke doelstellingen korte termijn en persoonlijke doelstellingen lange termijn.
Een onderwerp wordt strategisch wanneer geanticipeerd wordt op trends en ontwikkelingen. De strateeg ziet wat de behoeften in de maatschappij zijn en hoe deze veranderen. Hij ziet hoe snel behoeften veranderen en acteert op tijd. Hiermee worden kansen benut en problemen geminimaliseerd.
Toch is de definitie van Warren, strategie is de manier waarop een organisatie zijn doelstellingen wil bereiken, in zijn eenvoud al relevant. Die definitie impliceert dat er managementinspanningen nodig zijn op ten minste drie gebieden: Het positioneren van de organisatie: markt, doelgroep, product.
Het bestuur is het orgaan dat de strategie bepaalt, de raad van commissarissen houdt daarop toezicht en de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) kan haar opvattingen daarover tot uitdrukking brengen door uitoefening van de aan haar in wet en statuten toegekende rechten.
Porter interpreteert strategie als het positioneren van de organisatie in de markt. En Mintzberg beschrijft strategie als een een patroon van beslissingen waar je achteraf van kunt zeggen dat sprake is van een strategie.
De visie bepaal je als eerste. Hierin kijk je naar wat je met je onderneming wilt bereiken. Vanuit daar kun jij een missie gaat uitstippelen.
Volgens Michael Porter zijn er drie mogelijke bedrijfsstrategieën: een strategie die zich richt op 'uniek zijn' (differentiatiestrategie), een strategie die zich richt op 'de goedkoopste zijn' (kostenleiderschap) en een strategie die zich richt op een nichemarkt (focusstrategie).
Wij streven ernaar om een duurzamere en betere toekomst te creëren voor iedereen. Om een verschil te maken in de levens van mensen, in gemeenschappen en voor onze planeet door op de juiste manier zaken te doen. Door beter te doen als bedrijf, kunnen we bijdragen aan een sterkere, duurzamere toekomst voor ons allemaal.
Organisatiestrategie is de koers die de organisatie als geheel aanhoudt. Interessant vragen hierbij zijn bijvoorbeeld: Hoe zet de organisatie middelen in en welke effecten bereikt ze daarmee? (Middelen zijn bijvoorbeeld grondstoffen, maar ook mensen (human resource), machines en geld.)
Een bedrijfsstrategie is de algemene aanpak die een onderneming hanteert om haar doelstellingen en missie te realiseren. Het is een plan voor hoe de onderneming zich zal ontwikkelen en groeien, en hoe zij haar doelen zal bereiken.
Een strategie is een plan om een doel te bereiken.Een tactiek is het geheel van acties op weg naar dat doel.
Strategische vergaderingen zijn gericht op de lange termijn. In dit overleg gaat het vooral om visie en identiteit. Waar moet het bedrijf over 2 jaar staan? Hoeveel procent van de markt wil je in handen hebben?