Een influencer, wat betreft internet marketing, is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Deze personen zijn zeer actief op social media, ze hebben veel fans en/of volgers, en kunnen invloed uitoefenen op een specifieke doelgroep.
Adverteerders zetten social influencers steeds meer in voor het aanprijzen van hun producten of diensten. En met succes! Influencer marketing helpt je naamsbekendheid te vergroten, meer bezoekers naar je website te trekken en aantal leads of sales te verhogen.
Influencermarketing is het betalen van influencers om je dienst of product te promoten bij hun volgers. Influencers delen hun verhalen online. Hun volgers zijn geneigd de influencer te vertrouwen en kopen vervolgens het product.
Influencers hebben een grote sociale invloed en worden vaak door jongeren als betrouwbaar beschouwd.Op deze manier hebben zij invloed op onze meningen, emoties en ons gedrag. Vandaar dat influencer marketing tegenwoordig niet weg te denken is.
Het zijn vaak 'alledaagse' mensen die hun passie over een onderwerp of merk uiten op social media. Je bent al een nano influencer als je tussen de 100 en 5.000 volgers hebt. Vaak hebben ze specifieke kennis over een bepaald thema en worden vaak als betrouwbaarder gezien.
Om influencer te worden heb je eigenlijk twee dingen nodig: een goede internetverbinding en fans. Je kunt ervoor kiezen om foto's te delen via Instagram of video's te uploaden via je persoonlijke Youtube-account. Het belangrijkste is dat mensen je aanwezigheid online leuk vinden en je willen volgen.
Influencer marketing is een enorm effectieve marketingvorm, omdat je hiermee een doelgroep aanspreekt die al getoond heeft geïnteresseerd te zijn in jouw product. Daarnaast worden de meeste influencers als experts in hun vak gezien: als zij positief over jouw product praten, zullen de volgers dit voor waar aannemen.
Influencers verdienen geld door digitale producten te verkopen om hun expertise in een specifieke niche te benutten. Advertenties verkopen en producten promoten via podcasts is ook effectief. Influencers werken samen met merken om aangesloten producten te promoten via gesponsorde berichten.
De content-creators profiteren van de transparantie van het internet; iedereen kan een influencer worden!
Toch hebben influencers ook op volwassenen een grote commerciële invloed. Zo heeft 36 procent van de volwassenen die influencers volgen, iets gekocht in de afgelopen drie maanden na reclame erover bij een influencer. Het is ook zelfs wat meer dan bij jongeren (32 procent).
De kosten van een influencer liggen meestal tussen de 200 en duizend euro per bericht. Je bent vaak beter af met een 'kleinere' micro- of meso-influencer met zo'n tienduizend tot honderdduizend trouwe fans.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Een influencer is iemand op social media met invloed bij minstens 1.000 volgers in een interessante doelgroep.
Influencers worden ingedeeld in vijf niveaus van grootte: mega, macro, meso, micro en nano. Waarbij je bij een Mega Influencer kan denken aan een echte celebrity zoals Kim Kardashian, maar ook onze Nederlandse Nikkie de Jager is uitgegroeid tot een Mega Influencer met meer dan 13 miljoen volgers op YouTube!
Om geld te verdienen met Instagram, heb je minimaal 1000 volgers nodig. Met 1000 volgers kun je al tussen de €10,- en €100,- per bericht verdienen.
Zo zou een influencer met 100.000 volgers op Instagram zo tussen de 2.000 en 2.500 euro per post kunnen vragen, terwijl dat bedrag voor celebrities met vier tot twintig miljoen volgers wel kan oplopen tot 15.000 euro per post.
Een swipe-up op een advertentie op Instagram Stories kan 100 tot 1.500 dollar opleveren. Een "gemiddelde" influencer kan 2.970 dollar per maand verdienen.Een mega influencer met meer dan 1M volgers kan ongeveer $15.356 per maand verdienen.
Zo kun je met 1.000 tot 10.000 volgers (nano-influencer) ongeveer 10 tot 100 euro per post verdienen. Met 10.000 tot 50.000 volgers (micro-influencer) is dat 100 tot 500 euro per post. Met 50.000 tot 500.000 volgers (mid-influencer) verdien je 500 tot 5.000 euro per post.
ð Divers inkomen wordt belast aan een vlak tarief van 33%. Je geeft dit aan in deel 2 van de belastingaangifte bij de 'baten'.
Een betrokkenheidspercentage van 1% tot 5% wordt over het algemeen als goed beschouwd. Kleinere influencers hebben juist vaak een hoog engagement; iets wat je niet direct zou verwachten op basis van alleen hun aantal volgers.
1. Cristiano Ronaldo – 238 miljoen volgers.
Influencers vind je op tal van online platformen.De populairste zijn Instagram, YouTube en Facebook. Dat is natuurlijk door het grote aantal actieve gebruikers op die platformen. Het is bovendien erg eenvoudig om foto's en video's te delen op die sociale media.
De term influencer betekent letterlijk 'beïnvloeder'. In principe kan iedereen een beïnvloeder zijn. Men voelt zich namelijk sneller verbonden met mensen dan met merken. Zo is influencer marketing groot geworden.