Belang van sociale vaardighedenKinderen met goede sociale vaardigheden kunnen beter samenwerken en conflicten op een goede manier oplossen. Ze kunnen initiatief nemen en hebben controle over hun emoties. Ook kunnen ze goed inschatten wat gewenst gedrag is en zich daarop aanpassen.
Je leert een aantal vaardigheden die je helpen met moeilijke situaties om te gaan. Bijvoorbeeld om minder snel boos te worden of op een bepaalde manier te reageren zodat anderen minder snel boos op jou worden. Je leert hoe je vriendschappen sluit, hoe je een gesprek voert op straat, in de klas en op de sportclub.
Sociale vaardigheden zijn noodzakelijk voor het opbouwen en onderhouden van een relatie, om je staande te houden in de maatschappij en voor een goede samenwerking. Sociale vaardigheden kunnen verdeeld worden in vaardigheden die inzicht geven in de ander en vaardigheden voor de omgang met de ander.
Sociale vaardigheidstraining richt zich op het verbeteren van sociale vaardigheden. Tijdens de bijeenkomsten krijgt iemand tips voor het omgaan met veel voorkomende situaties. Bijvoorbeeld een kennismaking, of ergens je mening over geven. Daarna worden oefeningen gedaan om het geleerde in praktijk te brengen.
Tijdens de training leer je samen met andere jongeren opkomen voor jezelf, op een goede manier, 'nee' zeggen, omgaan met kritiek, feedback geven, contacten leggen en onderhouden en omgaan met pesten en andere lastige sociale situaties. Je krijgt een werkboek en maakt wekelijks thuisopdrachten.
Sociale vaardigheden zijn vaardigheden die nodig zijn bij contacten met andere mensen. Voorbeelden van sociale vaardigheden zijn luisteren, een gesprek op gang houden, iemand een compliment geven, jouw mening geven, iets weigeren, voor jouw belangen opkomen en reageren op kritiek.
Vaardigheidstrainingen zijn voor kinderen van 4 – 13 jaar, die problemen ervaren binnen dagelijkse situaties. Dat kan zijn in het gezin, op school of in de omgang met leeftijdgenoten. De trainingen hebben een vaste structuur en zijn gebaseerd op een (cognitieve) 'lerende' benadering.
Leerlingen leren hoe ze zich sociaal staande houden tijdens een stage, op het werk of in sociale omgevingen. Dat doen ze door het oefenen van situaties die ze in het dagelijks mee gaan maken, zoals het ontvangen van visite, naar een feest gaan of het maken van een sociaal praatje met een collega.
Sociaal-emotionele vaardigheden betreffen inzicht in en omgaan met je eigen gevoelens en die van de ander. Uit de peiling blijkt dat goed ontwikkelde sociaal-emotionele vaardigheden zorgen voor een betere sfeer in de klas en het pestgedrag verminderen. 92% van de leraren deelt deze mening.
De goede vaardigheden zorgen ervoor dat zij de problemen die ze wel ervaren, gemakkelijker met anderen kunnen delen. Ze hoeven de problemen niet alleen te dragen en krijgen hierdoor meer ruimte om problemen te relativeren en op te lossen.
Een vaardigheid laat zien dat je iets beheerst en kunt. Je bent goed in een skill; het Engelse woord voor vaardigheid. Vaardigheden kun je ook doorontwikkelen door te oefenen. Een praktisch voorbeeld: piano spelen.
De Goldstein methode is een zeer effectieve methodiek, die ontwikkeld is door Arnold Goldstein, om sociale vaardigheden aan te leren met de cognitief sociale leertheorie. De belangrijkste elementen van deze theorie zijn modeling, gedragsoefening, sociale bekrachtiging en transfer-training.
Relationele vaardigheden: aandacht hebben voor elkaar, vriendelijk en behulpzaam gedrag. Persoonlijke verantwoordelijkheid: betrouwbaar en zorgvuldig zijn in relaties. Besluitvorming: keuzes kunnen onderbouwen en problemen oplossen. Optimistisch denken: vertrouwen in jezelf en anderen.
Sociaal leren is het leren van en met elkaar in verschillende situaties. Sociaal leren kan plaats vinden in kleine en grote groepen, in leergemeenschappen (communities) en in netwerken.
Onder sociale vaardigheden verstaan we al die vaardigheden die mensen nodig hebben om op een bevredigende manier relaties te kunnen aangaan en onderhouden. Daarbij gaat het zowel om vaardigheden in de sfeer van assertiviteit, als om vaardigheden in de sfeer van sensitiviteit.
In de eerste levensjaren leert je kind veel over contact maken met anderen. Dat noemen we de sociale ontwikkeling. Ook leert je kind veel over het omgaan met gevoelens. Gevoelens en sociaal contact hebben veel met elkaar te maken.