Het doel van automatisering is het leven van de mens gemakkelijker en goedkoper te maken. Maar sommige taken worden ook secuurder, constanter, kwalitatiever of sneller uitgevoerd dan dat de mens zou kunnen. Automatisering wordt op vele manieren toegepast in de maatschappij.
Bij automatiseren oefent een kind om kennis of vaardigheden op te halen zonder lang nadenken. Een voorbeeld hiervan zijn het inoefenen van de tafels van vermenigvuldiging. Of het veelvuldig toepassen van een rekenstrategie, zoals onder elkaar optellen. Het automatiseringsproces verloopt geleidelijk.
Automatiseren van een bedrijfsproces houdt in dat, door middel van een software (en/of hardware) -pakket, één of meerdere handelingen niet meer uitgevoerd hoeven te worden en automatisch gebeuren. Met als resultaat dat uw medewerkers efficiënter gaan werken met hetzelfde of juist met een verhoogde kwaliteit.
Automatisering is een woord dat regelmatig wordt gebruikt in de procesindustrie en de techniek. Doormiddel van automatisering worden menselijke handelingen vervangen door machines en computersystemen. Automatisering zorgt er voor dat mensen minder werk hoeven te verrichten.
Automatisering heeft enkele duidelijke voordelen. Voor de meeste organisaties zijn de tijd- en kostenbesparingen de belangrijkste voordelen. Maar er is meer winst te halen middels geautomatiseerde processen: Medewerkers werken efficiënter en zijn productiever.
Als automatiseren langzaam gaat is meer oefening nodig. Oefenen kan door rijtjes sommen te maken, maar ook met spelletjes en games. Zo blijft oefenen leuk. Dagelijks 5 minuutjes oefenen heeft meer effect dan een keer per week 1 uur.
Kansen en risico's voor de werknemer en de samenleving
Robotisering kan oplossingen bieden voor toekomstige maatschappelijke problemen, zoals de toenemende vergrijzing. Door robots in te zetten kan, ook met een afnemende beroepsbevolking, de productiviteit op peil worden gehouden.
Een geautomatiseerd systeem is een systeem dat zonder mensen zijn werk kan doen (automatisch). Er zijn verschillende soorten geautomatiseerde systemen: meetsystemen, stuursystemen en regelsystemen.
Het ingebruik nemen van machines wordt mechanisatie genoemd. Bij mechanisatie worden mensen vervangen door machines, maar de machines worden wel door mensen bediend. Als de bediening van de machines automatisch gebeurt, spreek je van automatisering.
Deze problemen laten zich zien als automatiseringsproblemen(omkeringen letters/getallen of moeite met tafels) leesproblemen (trage lezers/ moeite met begrijpend lezen)spellingsproblemen en/of rekenproblemen.
Automatiseren betreft het vrijwel routinematig uitvoeren van rekenhandelingen. Memoriseren1 betreft het 'uit het hoofd kennen' van rekenfeiten. Goede automatisering van basisbewerkingen zorgt ervoor dat het werkgeheugen minder wordt belast bij complexere rekenopgaven.
Dyscalculie is een rekenstoornis. Dyscalculie betekent letterlijk slecht (dys) rekenen (calculie). Bij dyscalculie heeft het kind problemen in het automatiseren van kennis en vaardigheden. Hierbij gaat het met name om het automatiseren van rekenfeiten en de toepassing daarvan in strategieën en procedures.
Als leerlingen de tafels hebben geautomatiseerd, kunnen ze tafelsommen vlot en foutloos oplossen. Leerlingen hebben dan maximaal twee seconden nodig om een antwoord op te roepen. De automatisering van de tafels zorgt voor ruimte in het werkgeheugen voor andere bewerkingen.
In feite is robotiseren een vorm van automatiseren. Want automatiseren is een breed begrip. Zo is tekstverwerken in Microsoft Office Word een vorm van automatiseren. Vroeger typten we immers met een typemachine.
In hun rapport laat het WEF zien dat er wereldwijd zelfs 58 miljoen banen, netto, gecreëerd worden door robotisering. Tot en met 2022 zouden er zo'n 75 miljoen banen kunnen verdwijnen, maar ook 133 miljoen banen ontstaan door machines die werk uit handen nemen.
Het belang van het (werk)geheugen
Als een leerling goed kan automatiseren en memoriseren heeft dit een grote impact op het flexibel uitvoeren van berekeningen flexibel uitvoeren, het zelfbeeld voor rekenen en het maken van geavanceerde wiskundetaken later in de schoolloopbaan.
Goed kunnen splitsen is namelijk een voorwaarde om te kunnen rekenen met grotere getallen. Splitsen is ook belangrijk bij het automatiseren (het vlot en goed antwoord geven op een som). En automatiseren is weer belangrijk bij het oplossen van grotere en andere sommen (bijvoorbeeld breuken en procenten).
Oefenen vergroot de kans op succes
' Wie meer trainde dan toegestaan, was in overtreding en kon worden geschorst. Oefenen vergroot de kans op succes en dient daarom een essentieel onderdeel van ons onderwijs te zijn.
Nadelen van automatiseren
Automatisering zorgt er ook vaak voor dat het werk eentoniger wordt. Er komen meer, soms zeer veel lawaai makende, machines die het werk vereenvoudigen. Een mens is alleen eigenlijk niet ingericht voor eentonig werk. Nog een nadeel is dat automatisering zorgt voor minder menselijk contact.
Procesautomatisering of procesbesturing is het automatiseren en besturen van productieprocessen en andere processen in bedrijven om deze effectiever te laten verlopen en het rendement van de organisatie te verhogen. Procesautomatisering wordt onder andere toegepast in een productieomgeving.
De uitdaging van het automatiseren
Veel hoogbegaafde leerlingen hebben hier moeite mee. Dit komt omdat zij hun denken op een heel eigen manier ontwikkelen. De meeste kinderen leren vanuit het onthouden en begrijpen van de stof. Van daaruit kunnen ze de stof ook toepassen in andere contexten.
Dyscalculie wordt gesignaleerd door de ouders en/of leerkrachten, maar kan alleen worden vastgesteld na onderzoek door een GZ-psycholoog of een orthopedagoog met een BIG registratie. (Inzicht in de waarde van cijfers) 1. Bij schrijven: cijfers spiegelen of omdraaien (37/73). 2.
Dyslexie en hoogbegaafdheid
Kinderen die zowel hoogbegaafd als dyslectisch zijn, zijn vaak te herkennen aan de volgende signalen: Veel spellingsfouten. Wel goed mondeling taalgebruik, maar schriftelijk wel problemen. Negatief beïnvloede prestaties (verveling, faalangst, enz.)