Directe instructie (DI) is een model waarbij de leraar start met het geven van klassikale instructie, op een interactieve manier. De vervolgactiviteiten stemt de leraar af op de behoeften van de leerlingen.
Uit een grote hoeveelheid onderzoek blijkt dat directe instructie een van de meest effectieve vormen van instructie is. Directe instructie heeft een sterk positief effect op leeruitkomsten van leerlingen in verschillende domeinen (lezen, rekenen, spelling, sociale vaardigheden en scheikunde).
In het kort: EDI legt de focus vooral op de manier van instructie geven, ADI benadrukt het activeren van leerlingen en IGDI focust op differentiatie in de les. EDI richt zich tevens vooral op de instructiefase van de les en het tussentijds (formatief) controleren van het effect daarvan.
Expliciete Directe Instructie (EDI) is een effectieve manier om leerlingen de leerstof succesvol aan te leren. Op de Prins Willem-Alexanderschool in Ophemert zijn ze twee jaar geleden gestart met het geven van EDI-lessen. De leerlingen zijn hierdoor gemotiveerder en actiever betrokken bij de lessen.
Er zijn verschillende varianten van het directe-instructiemodel. Veel gebruikt is Expliciete Directe Instructie (EDI), daarnaast is er Interactief Gedifferentieerde Directe Instructie (IGDI) en Activerende Directe Instructie (ADI).
Er is een aantal EDI-standaarden zoals EDIFACT (ontwikkeld door de Verenigde Naties), HL7 (gezondheidszorg), TRADACOMS (Britse supermarkten), VDA en ODETTE (auto-industrie). Binnen de retail en logistiek vindt een zeer groot aantal transacties middels EDI plaats.
Het lesdoel wordt expliciet gedeeld met de leerlingen door dit op het bord te schrijven en samen te lezen. Daarnaast moet de inhoud van een EDI-les zoveel mogelijk visueel worden ondersteund. De leerlingen moeten de informatie niet alleen auditief krijgen aangeboden, maar ook visueel (meekijken en meelezen).
Het Activerende Directie Instructiemodel
basiskennis en –vaardigheden worden op een krachtige wijze ontwikkeld; er wordt aangesloten op het individuele tempo van de leerling; er worden duidelijke doelen gesteld; er is een heldere leerstofopbouw; er wordt directe feedback gegeven.
Wisbordjes zijn een eenvoudig en doeltreffend middel om tijdens de instructie in één oogopslag te 'controleren' of de hele klas de instructie begrepen heeft. Daarnaast wordt de betrokkenheid van de leerlingen vergroot, doordat niet één leerling om een antwoord wordt gevraagd, maar de hele klas.
GRRIM: Het Gradual Release of Responsibility Instruction Model (GRRIM) beschrijft het principe waarbij de verantwoordelijkheid voor de instructie geleidelijk aan verschuift van de leerkracht naar de leerling.
Een goede rekenles bestaat volgens Marcel uit een systematisch opgebouwde, hoogwaardige directe instructie met veel interactie en goede feedback waarbij de verantwoordelijkheid stapsgewijs wordt overgedragen aan de leerlingen. Niet gelijk de kinderen laten zelfstandig werken, maar eerst samen inoefenen.
Bij EDI voor kleuters wordt ervan uitgegaan dat geïsoleerd aangeboden kennis en vaardigheden door kinderen later worden toegepast in spontaan spel, maar er zijn voldoende redenen om aan te nemen dat dit aanbod het spontane spel vooral hindert en verder ook weinig oplevert.
De vraag gaat over één enkele vaardigheid of één concept. Hij moet in ongeveer 10 seconden te beantwoorden zijn. Elk fout antwoord geeft informatie over de denkfout van een student. Een foute redenatie of misvatting kan niet naar het goede antwoord leiden.
Een didactische werkvorm is de activiteit die een docent met leerlingen/studenten uitvoert om hen iets te leren. Bekende werkvormen zijn: rollenspelen, leergesprekken en presentaties. Activerende werkvormen zijn werkvormen waarbij de leerling/student zelf actief kennis en vaardigheden verwerft.
Modellen is een zeer effectieve techniek binnen de instructie. De basis van de techniek is dat de leerkracht model staat voor hoe leerlingen een opdracht uitvoeren; een slimme manier om de hersenen optimaal aan te zetten.
DPL is een geïntegreerd lesmodel waarin effectiviteit voorop staat. In deze training krijg je veel praktische tips en waardevolle eyeopeners. Hierdoor kijk je anders naar je dagelijkse les, maak je andere keuzes, kun je flexibeler onderwijs geven en ben je in staat om te gaan met werkhoudingsproblematiek.
Het belangrijkste doel van een goede lesafsluiting is dat leerlingen leren nadenken over hun leerproces. Daardoor kunnen ze hun eigen leren steeds beter sturen. Dit leidt tot effectiever leren en betere leerprestaties.
EDI staat voor Electronic Data Interchange. In het kort gezegd zorgt deze technologie ervoor dat communicatie tussen bedrijven gestandaardiseerd wordt en elektronisch verloopt. Vooral bedrijven in de B2B-groothandel en productiesector maken gebruik van EDI-software.
Bij ADI doorlopen de leerkracht en leerling samen op een interactieve manier de stappen in de onderwijsleersituatie. De toevoegingen in het ADI-model zijn gebaseerd op het onderzoek naar kenmerken van effectieve leraren: leerstof opdelen, 'modeling', hints geven, feedback (zie ook hierboven).
Sinds 1 augustus 2022 gelden de nieuwe rekeneisen in het mbo. Het rekenexamen telt sinds 1 augustus 2022 ook mee voor jouw diploma. Bij deze nieuwe rekeneisen wordt niet meer gewerkt met centrale examinering, maar met examinering via instellingsexamens.
Sterke rekenaars in het basisonderwijs zijn leerlingen die reken-wiskundetalent hebben en hoog presteren op reken-wiskundetoetsen. Deze leerlingen zien snel patronen in rekenkundig materiaal, leggen makkelijk verbanden en zien verschillen tussen diverse reken-wiskundeonderwerpen.
Literatuur. Differentiëren is te leren! maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs – hoe ingewikkeld soms ook – écht mogelijk is. Als je de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draag je bij aan betere leeropbrengsten en vergroot je de kansen van al je leerlingen.
Een manier om te differentiëren is het bieden van extra instructie aan de leerlingen die dat nodig hebben. Na de klassikale instructie geeft de leerkracht extra instructie of oefeningen aan deze leerlingen. De andere leerlingen werken intussen zelfstandig.