Wat is het directe instructie model?

Directe instructie (DI) is een model waarbij de leraar start met het geven van klassikale instructie, op een interactieve manier. De vervolgactiviteiten stemt de leraar af op de behoeften van de leerlingen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nponderwijs.nl

Waarom het directe instructiemodel?

Uit een grote hoeveelheid onderzoek blijkt dat directe instructie een van de meest effectieve vormen van instructie is. Directe instructie heeft een sterk positief effect op leeruitkomsten van leerlingen in verschillende domeinen (lezen, rekenen, spelling, sociale vaardigheden en scheikunde).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kennisrotonde.nl

Wat is het verschil tussen Adi en EDI?

In het kort: EDI legt de focus vooral op de manier van instructie geven, ADI benadrukt het activeren van leerlingen en IGDI focust op differentiatie in de les. EDI richt zich tevens vooral op de instructiefase van de les en het tussentijds (formatief) controleren van het effect daarvan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op cps.nl

Welke 6 stappen volg je bij het geven van een goede instructie?

  1. Voorbereiden. - Bepaal eerst wat er geleerd moet worden (kies een leerdoel). ...
  2. Voor doen. - Geef tips; vertel de stagiair waar hij op moet letten. ...
  3. Nadoen. - Laat de stagiair de handeling vervolgens zelf uitvoeren. ...
  4. Zelf doen. ...
  5. Terugkijken. ...
  6. Baken het doel af. ...
  7. Houd de instructie kort en bondig. ...
  8. Vertel tijdens je demonstratie heel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikbenmoi.nl

Wat is EDI in het onderwijs?

Expliciete Directe Instructie (EDI) is een effectieve manier om leerlingen de leerstof succesvol aan te leren. Op de Prins Willem-Alexanderschool in Ophemert zijn ze twee jaar geleden gestart met het geven van EDI-lessen. De leerlingen zijn hierdoor gemotiveerder en actiever betrokken bij de lessen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijskennis.nl

Directe instructie model - Verschillende fasen uitgelegd

21 gerelateerde vragen gevonden

Is EDI een didactisch model?

Er zijn verschillende varianten van het directe-instructiemodel. Veel gebruikt is Expliciete Directe Instructie (EDI), daarnaast is er Interactief Gedifferentieerde Directe Instructie (IGDI) en Activerende Directe Instructie (ADI).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nponderwijs.nl

Welke EDI berichten zijn er?

Er is een aantal EDI-standaarden zoals EDIFACT (ontwikkeld door de Verenigde Naties), HL7 (gezondheidszorg), TRADACOMS (Britse supermarkten), VDA en ODETTE (auto-industrie). Binnen de retail en logistiek vindt een zeer groot aantal transacties middels EDI plaats.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Hoe ziet een goede EDI les eruit?

Het lesdoel wordt expliciet gedeeld met de leerlingen door dit op het bord te schrijven en samen te lezen. Daarnaast moet de inhoud van een EDI-les zoveel mogelijk visueel worden ondersteund. De leerlingen moeten de informatie niet alleen auditief krijgen aangeboden, maar ook visueel (meekijken en meelezen).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op studeersnel.nl

Wat is activerende directe instructiemodel?

Het Activerende Directie Instructiemodel

basiskennis en –vaardigheden worden op een krachtige wijze ontwikkeld; er wordt aangesloten op het individuele tempo van de leerling; er worden duidelijke doelen gesteld; er is een heldere leerstofopbouw; er wordt directe feedback gegeven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op lowcdn.com

Welke Instructievormen zijn er?

Welke instructievormen zijn er?
  • Doceervorm: informeren, vertellen, uitleggen, bespreken.
  • Vertelling.
  • Demonstratie (visuele instructie)
  • Instructie met gebruik van kant-en-klaar materiaal: Filmvertoning, Dvd-les, Educatief tv-programma, audioles.
  • PowerPoint-presentatie.
  • Excursie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Waarom werken met Wisbordjes?

Wisbordjes zijn een eenvoudig en doeltreffend middel om tijdens de instructie in één oogopslag te 'controleren' of de hele klas de instructie begrepen heeft. Daarnaast wordt de betrokkenheid van de leerlingen vergroot, doordat niet één leerling om een antwoord wordt gevraagd, maar de hele klas.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op edux.nl

Wat is het Grimm model?

GRRIM: Het Gradual Release of Responsibility Instruction Model (GRRIM) beschrijft het principe waarbij de verantwoordelijkheid voor de instructie geleidelijk aan verschuift van de leerkracht naar de leerling.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op slo.nl

Wat is een goede rekenles?

Een goede rekenles bestaat volgens Marcel uit een systematisch opgebouwde, hoogwaardige directe instructie met veel interactie en goede feedback waarbij de verantwoordelijkheid stapsgewijs wordt overgedragen aan de leerlingen. Niet gelijk de kinderen laten zelfstandig werken, maar eerst samen inoefenen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op klasvanjuflinda.nl

Waarom geen EDI bij kleuters?

Bij EDI voor kleuters wordt ervan uitgegaan dat geïsoleerd aangeboden kennis en vaardigheden door kinderen later worden toegepast in spontaan spel, maar er zijn voldoende redenen om aan te nemen dat dit aanbod het spontane spel vooral hindert en verder ook weinig oplevert.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op scienceguide.nl

Wat zijn goede controle van begrip vragen?

De vraag gaat over één enkele vaardigheid of één concept. Hij moet in ongeveer 10 seconden te beantwoorden zijn. Elk fout antwoord geeft informatie over de denkfout van een student. Een foute redenatie of misvatting kan niet naar het goede antwoord leiden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mbo.lesopafstand.nl

Wat zijn de didactische werkvormen?

Een didactische werkvorm is de activiteit die een docent met leerlingen/studenten uitvoert om hen iets te leren. Bekende werkvormen zijn: rollenspelen, leergesprekken en presentaties. Activerende werkvormen zijn werkvormen waarbij de leerling/student zelf actief kennis en vaardigheden verwerft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op deltatrainingen.nl

Waarom is modelen zo belangrijk?

Modellen is een zeer effectieve techniek binnen de instructie. De basis van de techniek is dat de leerkracht model staat voor hoe leerlingen een opdracht uitvoeren; een slimme manier om de hersenen optimaal aan te zetten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kansinonderwijs.nl

Waarom DPL?

DPL is een geïntegreerd lesmodel waarin effectiviteit voorop staat. In deze training krijg je veel praktische tips en waardevolle eyeopeners. Hierdoor kijk je anders naar je dagelijkse les, maak je andere keuzes, kun je flexibeler onderwijs geven en ben je in staat om te gaan met werkhoudingsproblematiek.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op oo.nl

Waarom is een Lesafsluiting belangrijk?

Het belangrijkste doel van een goede lesafsluiting is dat leerlingen leren nadenken over hun leerproces. Daardoor kunnen ze hun eigen leren steeds beter sturen. Dit leidt tot effectiever leren en betere leerprestaties.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op martieslooteracademie.nl

Welke bedrijven gebruiken EDI?

EDI staat voor Electronic Data Interchange. In het kort gezegd zorgt deze technologie ervoor dat communicatie tussen bedrijven gestandaardiseerd wordt en elektronisch verloopt. Vooral bedrijven in de B2B-groothandel en productiesector maken gebruik van EDI-software.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ictportal.nl

Wat is het Adi model?

Bij ADI doorlopen de leerkracht en leerling samen op een interactieve manier de stappen in de onderwijsleersituatie. De toevoegingen in het ADI-model zijn gebaseerd op het onderzoek naar kenmerken van effectieve leraren: leerstof opdelen, 'modeling', hints geven, feedback (zie ook hierboven).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nro.nl

Wat zijn de nieuwe Rekeneisen?

Sinds 1 augustus 2022 gelden de nieuwe rekeneisen in het mbo. Het rekenexamen telt sinds 1 augustus 2022 ook mee voor jouw diploma. Bij deze nieuwe rekeneisen wordt niet meer gewerkt met centrale examinering, maar met examinering via instellingsexamens.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat is een sterke rekenaar?

Sterke rekenaars in het basisonderwijs zijn leerlingen die reken-wiskundetalent hebben en hoog presteren op reken-wiskundetoetsen. Deze leerlingen zien snel patronen in rekenkundig materiaal, leggen makkelijk verbanden en zien verschillen tussen diverse reken-wiskundeonderwerpen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kennisrotonde.nl

Is differentiëren te leren?

Literatuur. Differentiëren is te leren! maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs – hoe ingewikkeld soms ook – écht mogelijk is. Als je de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draag je bij aan betere leeropbrengsten en vergroot je de kansen van al je leerlingen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op cps.nl

Hoe kan je differentiëren in de klas?

Een manier om te differentiëren is het bieden van extra instructie aan de leerlingen die dat nodig hebben. Na de klassikale instructie geeft de leerkracht extra instructie of oefeningen aan deze leerlingen. De andere leerlingen werken intussen zelfstandig.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nro.nl

Populaire vragen