We raden aan om benzine te tanken met maximaal 5% bio-ethanol oftwel E5-benzine. Dit kan zowel euro-95 als euro-98 zijn. Wanneer de gebruikelijke Euro95 (E5) niet beschikbaar is zal Euro98 (E5) als alternatief wel altijd beschikbaar zijn en zult u noodgedwongen over moet stappen op Euro98 (E5).
De scooter zal slechter gaan starten en inhouden, het verbruik wordt hoger en uiteindelijk kan de scooter zelfs weigeren te starten. Om dit te voorkomen kan het beste brandstof met een hoger octaangetal getankt worden. Euro 98 is de beste optie.
Wij raden aan om voor je scooter alleen (waar beschikbaar) Euro95 E5 of Euro98 E5 te tanken om enige schade te voorkomen. Onze voorkeur ligt altijd bij Euro98 E5 benzine voor je scooter omdat deze benzinesoort minder Ethanol bevat en dit is beter voor de motor van je scooter.
Schadelijk voor uw scooter? De meeste scooters zijn niet goed bestand tegen de Bio Brandstof. De weekmakers in keerringen en slangen lossen op wat resulteert in lekkages. Hier heb je met de Euro 95, wat nu nog slechts 5% met Bio Ethanol vermengd wordt nog weinig last van.
De juiste benzine voor je 2-takt scooter
Zeker omdat de 2takt scooter meer benzine nodig heeft, is het belangrijk dat je het juiste type kiest. Kies bij voorkeur voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor.
Welke benzine tanken 95 of 98
Het verschil tussen 95 en 98 is het octaangehalte dat deze brandstoffen hebben. Voor het overgrote deel van de auto's met een benzinemotor kan Euro 95 worden getankt. Euro 98 is vooral geschikt voor oudere en sportieve automodellen die hogere prestaties moeten leveren.
Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.)Of een benzine- en oliesymbool weergeven. - Zoek naar labels die de apparatuur identificeren (bijv. "Viertakt" of "gebruik geen brandstofmengsel").
Je SYM scooter is geschikt om op Euro 95 (E5) te rijden, maar het advies is om voor Euro 98 (met een maximaal E5 gehalte) te kiezen, omdat je SYM scooter daar het beste op presteert.
Beter voor het milieu
E10 bevat meer bio-ethanol en dus minder fossiele brandstof. E10 is dus beter voor het milieu en goedkoper dan E5, maar door de grotere hoeveelheid bio-ethanol kan E10 niet voor alle auto's gebruikt worden.
Euro 95 E10 beschadigt de motoren van geschikte voertuigen niet.
Nieuwe bromfietsen, snorfietsen en scooters moeten vanaf 2025 in een groot deel van de stad elektrisch zijn. Bestaande voertuigen mogen nog doorrijden tot 2028 of 2030. Vanaf 2030 moeten álle brom- en snorfietsen en scooters in de uitstootvrije zone elektrisch zijn.
In principe kunt u prima rijden op E10, maar ons advies is om geen E10 voor uw scooter te tanken. E10 trekt meer vocht aan, bevat minder energie en heeft een negatief effect op het brandstofverbruik. Wanneer u een scooter dagelijks gebruikt is het geen enkel problemen op E10 te gebruiken.
Voor al onze scooters wordt een octaangehalte van 91 of hoger aanbevolen.
Per kilometer komen de kosten zo'n anderhalf tot vier keer lager uit. Voor een e-scooter die 50 kilometer kan rijden op een volle accu is de prijs per kilometer 1 tot 3 cent. Een volledige laadbeurt kost dan 60 cent tot 1,60 euro. Een tankbeurt voor een benzinescooter kost ongeveer een tientje.
Verschil E5 of E10
E10 is geschikt voor 90% van de benzineauto's. Voor auto's die niet geschikt zijn, vaak oudere modellen, raadt de ANWB aan om Euro 98 (E5) te tanken. Als dit niet beschikbaar is, kies dan voor SuperPlus 98 of een premium brandstof.
We raden aan om benzine te tanken met maximaal 5% bio-ethanol oftwel E5-benzine. Dit kan zowel euro-95 als euro-98 zijn. Wanneer de gebruikelijke Euro95 (E5) niet beschikbaar is zal Euro98 (E5) als alternatief wel altijd beschikbaar zijn en zult u noodgedwongen over moet stappen op Euro98 (E5).
Afhankelijk van hoeveel u van plan bent om op uw scooter te rijden, zult u waarschijnlijk merken dat benzine uw grootste uitgave is. Dat gezegd hebbende, 50cc scooters zijn zeer brandstofefficiënt en u kunt tot 100 mijl halen uit één tank benzine.
Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg.Sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig. In vrijwel alle gevallen heeft Euro 98-benzine niet alleen een hoger octaangetal. Ook zijn er additieven toegevoegd.
Belangrijk om te weten is hoe ver je met een tank normaal gesproken kunt rijden. Een rekensom: In een tank zit gemiddeld 6,5 liter.Omgerekend kun je in principe met een volle tank ruim 250 kilometer afleggen.
Hoeveel kost het om een bromfiets te gebruiken? Een typische 50cc benzine bromfiets kan ongeveer 100 mijl rijden op één tank. Bij ongeveer 5 liter en de huidige benzinekosten van £ 1,70 (mei 2022), kost het tanken ongeveer £ 8 of £ 9. De kosten per mijl zijn daarom vergelijkbaar met een elektrische auto van 7 of 8p.
De verschillen zijn tegenwoordig klein, maar een 2-takt motor trekt over het algemeen sneller op én haalt een hogere topsnelheid dan een 4-takt motor. Dat komt omdat een 2-takt motor de vermogenscyclus in slechts 2 slagen afrondt. Bovendien bestaat hij uit minder onderdelen, waardoor ze lichter zijn.
Als uw motor een peilstok voor motorolie heeft, dan zou het een 4T moeten zijn . Als u een extern oliereservoir hebt, dan hebt u waarschijnlijk een 2T. Olietanks bevinden zich vaak onder carrosseriepanelen, maar met toegang via een speciaal paneel of soms een uitsparing onder de stoel.
Qua brandstof is er ook een verschil: Een 2 takt motor loopt op een mengsmering; dat is benzine en olie in één. Een viertaktmotor loopt op pure benzine maar de motor heeft daarbij evengoed ook olie nodig.