Niet Nederland, maar Denemarken is het 'fietsvriendelijkste' land. Dat is de uitkomst van de barometer (. pdf) van de Europese fietsbond.
1. Duitsland (een score van 7.56 uit 10) scoort gemiddeld het hoogst op de index. Onze oosterburen doen het vooral goed op het gebied van fietstoerisme en de verkoopvolume van fietsen. Duitsland telt tien langeafstandsfietsroutes en meer dan 160 andere routes door het gevarieerde landschap.
We fietsen samen meer dan 15 miljard kilometer per jaar
Het is dus niet vreemd dat Nederland over heel de wereld bekendstaat als fietsland. Vooral Zuid-Hollanders zijn echte fietsers met meer dan 2,5 miljard fietskilometers per jaar.
Duitsland: het meest fietsvriendelijk
Het land heeft goede fietsroutes die geschikt zijn om een fietsvakantie te houden. En die routes lopen ook nog eens door een afwisselend landschap.
De routes voeren door duinen, bossen, heidevelden, graslanden, landgoederen en uiterwaarden. Stap op de pedalen en voel de wind in je haren! Nederland is het grootste fietsland ter wereld.
De duurste fiets ter wereld heeft een prijskaartje van maar liefst € 380.000! Hij is ontworpen door Damien Hirst ter ere van Armstrongs comeback in het peloton. Hij is niet ondergedompeld in goud of gemaakt van diamanten… De Butterfly Trek Madone is, zoals de naam al zegt, versierd met honderden vleugels van vlinders.
Met 22 miljoen fietsen op 17 miljoen inwoners, 32,000 kilometer aan fietspaden en de grootste fietsenstallingen ter wereld, is Nederland de absolute koploper als fietsland.
Fietsen is gezond, fietsen is goedkoop en binnen de grote steden ben je op de fiets vaak sneller dan met de auto. We fietsen vooral zoveel in Nederland omdat fietsen in Nederland zo makkelijk is. Nederland is hartstikke plat dus je hoeft niet keihard tegen een berg op te fietsen. Dat scheelt.
Portugal staat gek genoeg niet echt bekend als fietsland. Dat komt misschien doordat u er geen uitgebreid netwerk van fietspaden vindt, zoals in Nederland.
Deze eerste 'fiets', of eigenlijk loopfiets, werd in 1817 uitgevonden door een Duitse uitvinder, namelijk Karl von Drais. Het had geen pedalen en bestond bijna volledig uit hout met stalen wielen. Als gevolg hiervan woog het ongeveer 22 kg. Om dit in context te plaatsen, wegen de fietsen van nu ongeveer de helft!
Het Nederlandse studententeam, van de TU delft en VU Amsterdam, heeft in Battle Mountain (in de Amerikaanse staat Nevada) de fietsrecordwedstrijd gewonnen. Op een kaarsrechte weg in de woestijn reed coureur Rik Houwers in dit gestroomlijnde model maar liefst 132,26 kilometer per uur.
Het wereldrecord staat nu met 121,8 km/uur op naam van de Française Barbara Buatois. Brinckers bouwt ook in 2019 mee aan de snelste ligfiets ter wereld! Brinckers en het Human Power Team zitten volledig op één lijn als het gaat om een bijdrage te leveren aan de voertuigindustrie en andere duurzame ontwikkelingen.
Italië is een fietsland bij uitstek, zeker voor de echte klimspecialisten.
Nederland heeft een fietscultuur.Deze cultuur ontbreekt binnen de allochtone gemeenschap, waardoor het fietsgebruik aanzienlijk lager ligt, aldus het KIM. Voor veel Turken en Marokkanen heeft de fiets een lage status. Zij worden liever niet geassocieerd met de fiets.
Op de landenlijst staat China met 450 miljoen fietsen veruit aan kop.... In Nederland zijn 16 miljoen fietsen.
Typisch Nederlands
Nergens anders is fietsen zo onderdeel van de cultuur als bij ons. We hebben zelfs meer fietsen dan inwoners! De infrastructuur is afgestemd op fietsers: veel wegen hebben vrijliggende fietspaden. Fietsers hebben ook hun eigen oversteekplaatsen en hun eigen verkeerslichten.
België is net als Nederland een echt fietsland. Dit komt onder meer door de prachtige natuur. Onze zuiderburen gaan dan ook graag met hun e bike, wielrenfiets of stadsfiets de weg op.
Fietsen in Zweden is een van de beste manieren om dit prachtige land te ontdekken. Bijna heel Zweden is voorzien van nationale, bewegwijzerde fietsroutes. U rijdt over veelal vrijliggende fietspaden die het zeer eenvoudig maken om uw weg te vinden.
De kusten, de randen en de eilanden van Spanje zijn het meest geliefd bij (sportieve) fietsers. Het grote lege binnenland van Spanje is bij hen duidelijk minder in trek dan Noord-Spanje, de Pyreneeën, Catalonië, de Oostkust, Andalusië, Mallorca (Balearen) en de Canarische Eilanden.
Volgens de laatste schatting van brancheverenigingen BOVAG en RAI zijn er 22,8 miljoen fietsen in Nederland. Daarmee bezit iedere Nederlander dus ruim 1,3 fiets, en dat is uniek in de wereld. 1,8 miljoen van deze fietsen zijn elektrisch ondersteund.
Daar tegenover staat dat 22% van alle Nederlanders bijna nooit tot nooit fietst. Dat zijn ±3,6 miljoen Nederlanders. De volgende kenmerken wijzen op een grotere kans op bijna nooit fietsen: • 75+; • personen zonder (betaald) werk; • lage inkomens; • lager opgeleiden; • (niet-westerse) migratieachtergrond.
De gemiddelde fietssnelheid ligt rond 12 km per uur. Mannen tussen 25 jaar en 55 jaar fietsen sneller dan hun vrouwelijke leeftijdgenoten. Zij halen een gemiddelde snelheid van 14 km per uur, vrouwen zijn ongeveer 2 km per uur langzamer.