Het nieuwe Instagram algoritme bepaalt de volgorde waarin posts aan gebruikers getoond worden als ze door feed posts scrollen. Hier kort hoe het algoritme werkt. Gebaseerd op specifieke elementen toont het de (volgens het algoritme) beste posts als eerst.
Hoe meer volgers online zijn op het moment dat jij je bericht plaatst, hoe groter de kans is dat je direct na plaatsing reacties en likes krijgt. En hoe sneller mensen interacteren met je post, hoe blijer Instagram met jouw post is, en hoe beter jij wordt opgepikt door het algoritme.
Begin 2022 wijzigt het Instagram algoritme. Nieuwe Instagram posts worden niet meer naar het nieuwsoverzicht van enkele volgers 'gepusht', maar op chronologische volgorde weergegeven aan alle volgers. Wij zien dit als een enorme kans voor alle bedrijfspagina's op Instagram.
Door je 'persoonlijke' beste tijd te vinden om content te posten op Instagram, kan je het algoritme 'hacken'. Zo kan je je bereik en je engagement boosten waardoor je ook meer volgers krijgt. Het is dus verstandig om te posten op een tijdstip wanneer de meeste van je volgers online zijn.
Post op Instagram 1x per drie dagen. Vaker is niet nodig. Een Instagram post heeft een relatief lange levensduur, dit komt o.a. door het algoritme van Instagram. Na de vierde dag neemt het bereik af en kun je shinen met je nieuwe post.
Als je geen likes krijgt op Instagram, kan dat aan heel veel dingen liggen. Maar de kans is groot dat vooral komt omdat je het medium onderschat. En dat je er dus onvoldoende tijd en aandacht in investeert.
De beste dagen om een bericht te posten op Instagram is op maandag en donderdag. Zondag is hiervoor de slechtste dag. De beste tijd om te posten is 's ochtends tussen 8 en 9 uur. Een bericht posten tussen 3 en 4 uur in de middag zal je moeten proberen te vermijden, dit is namelijk de meest slechte tijd.
Het eerlijke antwoord is: nee. Het is onmogelijk om je profielbezoeken op Instagram te zien. De app houdt je bezoekersaantallen niet bij. Wel kun je via de likes en reacties zien wie je foto's of filmpjes bekijkt.
Op basis van deze drie factoren laat Instagram jou bijpassende content zien. Welke content like je veel, waar geef je veel reacties op, in welke accounts toon je veel interesse? Maar ook hoe vaak je online bent op Instagram. Hoe vaker je je nieuwsfeed bekijkt, hoe meer Instagram probeert om jou nieuwe content te geven.
1. Je post te vaak of juist te weinig. 40% van de Instagram-marketeers gaf in het onderzoek van Hubspot aan dat te weinig posten de belangrijkste reden is voor het verliezen van volgers. Tegelijkertijd geeft 33% aan dat te vaak posten hetzelfde effect heeft.
Het heeft allemaal te maken met hoe actief je zelf bent en met wie je het meest in contact komt,” zegt Julian. Meer nog, hoe vaker je iemand zijn profiel bekijkt, ook al like je geen foto's, hoe groter de kans dat die persoon bovenaan komt te staan in jouw lijst.
Mensen hebben vaak (zij het onbewust) best helder wat ze willen van een platform als Instagram. Ze willen er hun hobbies delen, connecten met vrienden en familie, onderwerpen en influencers volgen die hen interesseren.
Je kunt je Instagram bio beter laten opvallen door hashtags en emojis te gebruiken, waardoor ze net iets leuker en toegankelijker zijn voor de bezoeker. Probeer ook je bio zo kort mogelijk te houden. Dit zorgt ervoor dat bezoekers betrokken blijven en zorgt ervoor dat je bio leesbaar is op alle mobiele apparaten.
Ben je er klaar voor om die nepvolgers op te sporen en te verwijderen? Houd er wel rekening mee dat je maximaal 25 volgers per uur verwijdert, anders kan Instagram het als spam zien en je account blokkeren.
TIP 3: Hoeveel hashtags kan ik maximaal gebruiken? Je mag maar liefst 30 hashtags per foto op Instagram gebruiken, wat je natuurlijk kunt combineren met je normale tekst, een leuke bijzin onder de foto.
De Instagram stories die jij gaat posten, moeten jou namelijk helpen om dat doel te halen. Zorg in ieder geval dat je twee keer per dag een story post met zo'n 10-11 uur tussen die stories.