Dat betekent dat u niet meer in beroep kunt gaan tegen de uitspraak.In speciale gevallen kunt u de rechter vragen uw zaak opnieuw te openen.Een rechter beoordeelt uw zaak dan nog een keer. Dit heet herziening.
Wat is herziening? Herziening is een buitengewoon rechtsmiddel tegen onherroepelijke veroordelingen in strafzaken, ook wel revisie genoemd. Herziening kan in uitzonderlijke gevallen bij de Hoge Raad worden aangevraagd. Als de Hoge Raad een verzoek tot herziening gegrond verklaart, wordt de rechtszaak opnieuw gedaan.
Het bestuursrecht vraagt in veel gevallen om een lange adem. Bestreden besluiten worden soms in bezwaar herroepen of in (hoger) beroep vernietigd. Vaak is het doel dan nog niet bereikt en wordt het bestuursorgaan opgedragen om een nieuw besluit te nemen. Dan kan de hele procedure weer opnieuw beginnen.
Er is geen (algemene) wettelijke regeling voor intrekking van besluiten. Sommige wetten hebben wel een regeling voor intrekking van een besluit, bijvoorbeeld de Woningwet en de Wabo (voor intrekking van een vergunning). Aangezien intrekking van een besluit ook een besluit is kan bezwaar en beroep aangetekend worden.
Het komt geregeld voor dat een bestuursrechter een tussenuitspraak doet, waarin een gebrek aan een besluit van een bestuursorgaan wordt geconstateerd. Vaak wordt dan een termijn gesteld waarbinnen dat gebrek moet worden hersteld door het nemen van een nieuw besluit (ook wel herstelbesluit genoemd).
De term 'primair besluit' is gereserveerd voor de (rechts)handeling waartegen het bezwaar is gericht, aangezien de term 'bestreden besluit' wellicht suggereert dat het gaat om een besluit dat bij de bestuursrechter ter toetsing voorligt (vgl. art. 8:72 lid 1 Awb).
Het kan aangewezen zijn de rechtsgevolgen in stand te laten, indien: 1) het bestuursorgaan vasthoudt aan zijn besluit, 2) het besluit alsnog voldoende motiveert en 3) de andere partij zich daarover in voldoende mate heeft kunnen uitlaten.
Het herroepen van een primaire besluit in het besluit op bezwaar geeft aan dat de rechtsgevolgen aan het primaire besluit worden ontnomen. Kan een primair besluit alleen worden herroepen wanneer dat besluit onrechtmatig is? Dat is niet het geval.
In sommige gevallen kan het bestuursorgaan kiezen tussen herstel door een aanvullende motivering of een wijziging van het bestreden besluit. In andere gevallen kan het gebrek alleen hersteld worden door het bestreden besluit te wijzigen.
De algemene regel is dat een vergunning kan worden ingetrokken indien er gedurende drie jaar geen bouwactiviteiten hebben plaatsgevonden. Als het gaat om een vergunning die verleend is op grond van artikel 2.1, eerste lid, onder a onderscheidenlijk b of g Wabo, kan de vergunning na 26 weken worden ingetrokken.
Artikel 8:72 regelt de bevoegdheden van de rechter, indien deze een beroep gegrond verklaart en het besluit geheel of gedeeltelijk vernietigt. Zo kan de rechter na vernietiging aan het bestuursorgaan een termijn stellen voor het nemen van een nieuw besluit.
Artikel 6:19 Awb en derde-belanghebbenden ('meeliftberoep')
In artikel 6:19, eerste lid, Awb is bepaald, dat het bezwaar of beroep van rechtswege mede betrekking heeft op een besluit tot intrekking, wijziging of vervanging van het bestreden besluit, tenzij partijen daarbij onvoldoende belang hebben.
Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat de gevolgen van het besluit waarmee u het niet eens bent, niet worden opgeschort. Om dit wel te kunnen bereiken, bestaat de mogelijkheid bij de rechtbank een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen.
U dient een herzieningsverzoek in bij de bestuursrechter die de uitspraak heeft gedaan.
Dit wetsvoorstel herziet in het Wetboek van Strafvordering de regeling voor herziening ten voordele van de gewezen verdachten. Hierdoor wordt de rechtsbescherming van burgers die ten onrechte zijn veroordeeld verbeterd.
In het strafrecht is ook herziening van een vonnis mogelijk: zulks doet zich voor indien er sprake is van nieuwe feiten en omstandigheden. Herziening is dan mogelijk indien de rechter aan de hand van deze nieuwe feiten en omstandigheden waarschijnlijk tot een ander oordeel zou zijn gekomen.
Regels voor besluitvorming
Het besluit moet zorgvuldig en deugdelijk tot stand zijn gekomen. De belangen van alle partijen moeten tegen elkaar worden afgewogen. Daarbij mogen de nadelige gevolgen voor belanghebbenden niet onevenredig groot zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Onder besluit wordt verstaan: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. 2. Onder beschikking wordt verstaan: een besluit dat niet van algemene strekking is, met inbegrip van de afwijzing van een aanvraag daarvan.
Een redelijke termijn kan variëren van enkele weken tot enkele maanden. De overheid moet in ieder geval binnen 8 weken een besluit nemen of een nieuwe beslistermijn bekendmaken.
Het dictum is het gedeelte van het vonnis waarin de uitspraak wordt gedaan. Het dictum staat normaal gesproken aan het slot van het vonnis. Het wordt voorafgegaan door de rechtsoverwegingen. De rechtsoverwegingen worden meestal genummerd per tekstblok of alinea voor de overzichtelijkheid.
Heroverwegen besluit
Naar aanleiding van uw bezwaren zal de gemeente het besluit heroverwegen. Hierbij wordt het oorspronkelijk besluit in zijn geheel heroverwogen, waarbij de gemeente rekening houdt met de door u ingebrachte bezwaren.
de heroverweging van herstelsancties in bezwaar houdt een volledige beoordeling van alle feiten en omstandigheden in, die moet resulteren in een effectieve en evenredige sanctionering. in heroverweging kan het bestuursorgaan alsnog een last ter voorkoming van herhaling van een eerdere overtreding opleggen.
Een rechtsgevolg is wat volgt nadat een natuurlijk persoon of rechtspersoon een rechtshandeling heft verricht. Een rechtsgevolg kan intreden als de betrokkenen dat hebben gewild, maar het kan ook intreden van rechtswege. Een voorbeeld van een rechtsgevolg die men heeft gewild is het sluiten van een overeenkomst.
Volgens de juridische literatuur is een geschil definitief beslecht als na de uitspraak van de rechter geen nieuw besluit meer behoeft te worden genomen (Schueler 2007).
De bestuurlijke lus is bedoeld als een middel om een definitieve beslechting van het geschil te bevorderen, door het bestuursorgaan de gelegenheid te bieden om gebreken in het bestreden besluit nog tijdens de beroepsprocedure te herstellen.