snelheidsymbool. Dit geeft de maximale snelheid van een band aan. H staat voor 210 km/h. Achter de DOT-code vind je de productiedatum van de band.
Het snelheidssymbool (H in het voorbeeld) zegt wat over de maximumsnelheid van een band. Zo is een band met snelheidssymbool H ontwikkeld voor snelheden tot 210 km/h. Maar ook als je nooit sneller rijdt dan 130 km/h is het belangrijk dat je op banden met het juiste snelheidssymbool rijdt.
De waarde wordt uitgedrukt met speciale codes die bestaan uit letters, al dan niet met een cijfer. Elke staat voor een andere maximumsnelheid. Snelheidsindex H in de code 225/50 R16 96H staat bijvoorbeeld voor een maximale toegestane snelheid van 210 km/h.
een belastingsindex van 91h staat, betekent dit dat de last op die band niet hoger mag zijn dan 615 kg. De h duidt hier op de snelheidsindex, die 210 km/h bedraagt.
84 is de laadindex van de band (84 komt overeen met 500 kilo).En H ten slotte is de snelheidsindex van de band (H stemt overeen met een maximale toegelaten snelheid van 210 km/h).
De eerste twee cijfers van de bandencode betreft de breedte en hoogte in inches.Dan volgt er een letter.De R staat voor radiaal, de D voor diagonaal. Bij bijvoorbeeld code 205/55 R16 91H gaat het om een radiaalband.
En met toenemende broosheid kunnen banden hun functie niet meer vervullen, zelfs als het loopvlak nog perfect is. De ANWB beveelt aan geen winterbanden meer te gebruiken die ouder zijn dan 6 jaar. Uiterlijk vanaf de leeftijd van 8 jaar is het einde van hun levensduur definitief bereikt, ongeacht de slijtage.
Volgens de ANWB allseasonbanden test 2024 zijn dit enkele van de beste all-seasonbanden van dit moment: Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, Pirelli Cinturato All Season SF2, Hankook Kinergy 4S2, de Michelin CrossClimate 2 en de Kumho Solus 4S HA32+.
Winterbanden zijn te herkennen aan een sneeuwvloksymbool op de zijkant van een autoband. Vaak zult u een van de volgende tekens tegenkomen: De M+S aanduiding staat voor Mud + Snow, echter wordt deze code al vrij snel aan banden toegewezen. Ons advies is dan ook om altijd banden met een sneeuwvloksymbool te kiezen.
De loadindex staat aangegeven op de autoband. In de afbeelding zie je cijfers in reliëf op de zijkant van de band staan: 265/35 ZR19 98Y. Het cijfer 98 geeft hierbij de loadindex van de band aan. De loadindex is altijd een cijfer tussen de 71 en 120.
Diameter van de banden
Hierna volgt een getal dat verwijst naar de diameter van het ene uiteinde naar het andere in inches. Alles bij elkaar betekent een band met een rating van P175/75R15 dat het een personenautoband is die 175 millimeter breed is, een aspectverhouding heeft van 75 procent, een radiaalband is en een diameter heeft van 15 inch .
Vervanging na 6 jaar: hoewel er wettelijk gezien geen regels zijn voor de maximale leeftijd van autobanden, wordt geadviseerd om autobanden die 6 jaar of ouder zijn te vervangen. Dit geldt ook als er niet veel wordt gereden, omdat banden ook door stilstaan kunnen verouderen.
De belastingindex, of 95, geeft aan hoeveel gewicht de band aankan als deze op de juiste manier is opgepompt. Dit valt in een bereik tussen 75 en 105 voor personenauto's. De "H" komt overeen met de snelheidsclassificatie, of hoe snel de band veilig kan rijden op basis van zijn belastingsniveaus .
Hoe kan je zien dat het een Runflat band is? Er is geen vaste codering of kleurcode waaraan runflat banden te herkennen zijn. Alle fabrikanten geven de band een eigen naam, Dunlop gebruikt DSST, GoodYear noemt het EMT, Bridgestone koos voor RFT, Continental bedacht SSR en Michelin gebruikt de naam ZP.
De letters staan in de verschillende talen voor hetzelfde, namelijk: 'Matsch' + Schnee, Mud + Snow of Modder + Sneeuw. Het is in veel landen wel verplicht om op deze banden te rijden in de winterperiode. De M+S-codering op banden betekent dat het profiel of structuur beter presteert op sneeuw dan standaardbanden.
De toppers. Van de drie toppers heeft de Continental de beste rijeigenschappen. De Goodyear en Michelin volgen, maar bieden een langere levensduur. In de slijtagetest scoorde Michelin 53.200 km, Goodyear 49.100 km en Continental 43.800 km.
Het record van succesvolste band aller tijden komt nog niet in zicht. Dat staat als sinds 3 juli 1982 op naam van The Rolling Stones. Zij staan op 11.903 punten. Daarvoor hadden The Beatles jarenlang de titel in handen.
De banden met de beste slijtvastheid uit de test zijn de Kumho en de Goodyear, maar ook de Continental en de Michelin scoren heel erg goed en gaan dus lang mee.
Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Het goede nieuws is: winterbanden zijn vaak lang niet zo duur als de meeste mensen denken.
Droogtescheuren in banden zijn een gevolg van veroudering van het rubber. Veroudering van het rubber ontstaat door o.a. UV-licht, vocht, hoge temperaturen en zelfs langdurig stilstaan. Het rubber van de band verhardt en wordt minder flexibel, waardoor het rubber gaat scheuren.
Steek de pin van de meter in de dikste groef van het loopvlak van de band totdat de voet van de meter parallel is aan de band . Controleer de weegschaal. Zolang uw getal rond de 7 en 12/32″ ligt, zit u goed. Als uw winterremmen en bochtenwerk niet optimaal zijn, moet u investeren in een nieuw paar winterbanden.
De stalen gordels op radiaalbanden voeren warmte beter af dan de nylonlagen op diagonaalbanden . Zelfs bij hoge snelheden concentreert de warmte zich niet in één richting of één bepaald gebied van de band. Dit voorkomt dat de banden bij hoge snelheden barsten en verhoogt de algehele veiligheid en levensduur van de band.
Nadelen van radiaalbanden zijn dat ze bij lage snelheden harder rijden op ruwe wegen en bij het terreinrijden, minder “zelfreinigend” zijn, een stijvere zijwand hebben en minder grip bij lage snelheden bieden.
3) WIEL DIAMETER
De "Z" van "ZR" is een aanduiding voor de snelheid en wil zeggen dat deze band meer dan 240km/u mag rijden. De "R" van "ZR" staat voor de constructie en is in dit geval Radiaal.