Koelvloeistof met een groene kleur zijn over het algemeen vloeistoffen van het type G11. G11 is het oudste type koelvloeistof. In deze koelvloeistof zitten silicaten, dat zijn een soort zouten en dit maakt dat deze groene vloeistof goed geschikt is voor auto van 1997 of ouder.
Groene koelvloeistof is een silicaathoudende vloeistof. Deze koelvloeistof is van het type G11. G11 is het oudste type koelvloeistof.
Koelvloeistof bestaat in verschillende kleuren. Vaak zijn deze rood/roze, blauwe, geel of groene. De kleur dient puur ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit te maken.
Welke koelvloeistof moet ik gebruiken? Het type koelwater wat u mag gebruiken verschilt per auto(merk). U kunt het eenvoudig zien door uw motorklep te openen en te kijken naar uw koelvloeistofreservoir. Deze zijn vaak doorzichtig en hier is de kleur makkelijk af te kijken.
Koelvloeistof is koelvloeistof, behalve als er silicaten inzitten (Action is silicaat vrij) na verloop van tijd zal het je pomp seal aantasten. En let op de concentratie van antivries, het moet volgens de specs meer dan 40% zijn anders bied het te weinig bescherming tegen corrosie.
Blauwe koelvloeistof is inderdaad agressiever dan rode koelvloeistof en zal op den duur rubbers, pakkingen en plastics aantasten. Indien je rood met blauw mengt heb je kans op verstoppingen in verband met vlokvorming. Systeem dus inderdaad spoelen en afvullen met de voorgeschreven koelvloeistof.
U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof wordt afgeraden, omdat je zo waarschijnlijk schade aan de motor toebrengt.
Alle VAG-modellen zoals Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. Deze kleur is te mengen met commerciële vloeistoffen. Iedere auto kan overweg met deze koelvloeistof. Enkele automodellen hebben gele vloeistof.
Mag je roze koelvloeistof mengen met blauwe koelvloeistof? Nee, niet doen! In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie. Het is niet verstandig de kleuren te mensen.
Controleer regelmatig (maandelijks) het niveau van de koelvloeistof. De meeste auto's hebben een gesloten systeem met een expansietankje. Het vloeistofpeil moet zich tussen de merktekens minimum en maximum bevinden.
Ja, je kunt koelvloeistof bijvullen met water, maar dit is een tijdelijke oplossing. Vervang de verdunde koelvloeistof weer zo snel als mogelijk. Nee, je kunt koelvloeistof van verschillende kleuren niet mengen met elkaar. De verschillende kleuren hebben verschillende toevoegingen en verschillende eigenschappen.
De oudst bekende coolant, G11, is blauw van kleur en geschikt voor oude auto's, vooral ouder dan 1997. Dit is de goedkoopste variant en wordt vaak gebruikt om te verversen.
In principe zijn alle koelvloeistoffen voor auto's in de basis gelijk. Ze bestaan idealiter voor ongeveer 50% uit water en voor bijna 50% uit 1,2 ethaandiol (ook (mono)ethyleenglycol). De ethyleenglycol beschermt het koelsysteem tegen bevriezing.
Het koelsysteem van de auto is een gesloten systeem. Dit betekent concreet dat koelvloeistof niet 'opgebruikt' wordt. Technisch gezien zou het koelvloeistofpeil dus niet mogen dalen. Dit heeft een reden: de motor van een auto of camper heeft constante koeling nodig om optimaal te kunnen werken.
Blauwe of rode koelvloeistof
Blauwe koelvloeistof zou van het type G11 moeten zijn. De rode/roze betreft G12 koelvloeistof en beschikt weer over ander additieven waardoor ik vermengen met G11 tóch zou willen afraden. In het ergste geval zou dat bepaalde afdichtingen kunnen aantasten met lekkage als gevolg.
Koelvloeistof met een blauwe kleur zijn over het algemeen vloeistoffen van het type G11. G11 is het oudste type koelvloeistof. In deze koelvloeistof zitten silicaten, dat zijn een soort zouten en dit maakt dat deze blauwe vloeistof goed geschikt is voor auto van 1997 of ouder.
Koelvloeistof is een mengsel van Koelvloeistof en water. Water alleen volstaat niet om een motor te koelen.
Rijden zonder koelvloeistof is niet aan te raden omdat dit snel grote schade aan de motor zal opleveren. Als de motor niet goed gekoeld kan worden zullen onderdelen als de waterpomp, de cilinderkoppakking en onderdelen van de cilinders en zuigers het snel begeven.
Koelvloeistofpeil blijft te laag - auto lekt koelvloeistof
Een doorsnee koelsysteem bevat ongeveer 5 liter koelvloeistof, dus er zit al snel te weinig in het systeem om de motor voldoende te koelen.
Niet doen! Door de menging van koelvloeistof en antivries ontstaan er vlokken, en dus vervuiling in het koelsysteem. Ook Het mengen van twee verschillende kleuren koelvloeistof zal voor een bepaalde reactie zorgen, en ook daardoor zal het koelsysteem worden vervuild.
Gebruik ruitenwisservloeistof antivries (blauw) als het kouder wordt.
G48 en G11 bevatten bijvoorbeeld een silicaat en de vloeistof heeft een blauwe tot groene kleur. G12 antivries daarentegen licht roze of rood op, terwijl G12+, G12++, G30 en G40 een paarse tint hebben.