De elektrische scooter is in veel gevallen wat duurder in aanschaf dan de ouderwetse benzine scooter. De elektriciteit die je nodig hebt om de scooter van energie te voorzien is daarentegen wel weer goedkoper dan de benzine; en dat brengt de prijs per gereden kilometer juist omlaag.
Rijden op elektriciteit is goedkoper
Rijdt u op een elektrische scooter, dan merkt u dat ook aan uw portemonnee. Elektriciteit is namelijk een stuk goedkoper dan reguliere brandstof. Afhankelijk van hoe leeg de accu is, bent u voor het laden tussen de € 0,20 en € 0,40 per keer kwijt.
Voor een elektrische scooter betaal je nog maar €38,44 per maand (op basis van 36 maanden). Zo betaal je maandelijks een klein bedrag en kun je al direct genieten van alle voordelen die elektrische scooters je bieden!
Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro. Bij een verbruik van 1 op 50 rijdt de scooter 250 km op die volle tank. Door 10 euro te delen door 250 kom je op de prijs per kilometer: 4 cent.
De gemiddelde elektrische scooter verbruikt tussen de 2-3kWh per 100 kilometer. Op dit moment (25-3-2022) hebben we te maken met erg hoge energieprijzen, gemiddeld betaal je per kWh tussen de 0,50 en 0,70 cent. Gemiddeld zijn elektrische scooters tot 5 keer goedkoper dan benzine aangeschreven scooters.
Het buiten laten staan van de e-scooter is één van de redenen waardoor de levensduur van een e-scooter korter kan worden. Dat is dan ook de voornaamste reden waarom de e-scooters van bezorgdiensten zo snel verslijten. De meeste e-scooters hebben een IP54-classificatie.
Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer. Door de scooter te pakken in plaats van de auto, spaar je je portemonnee én het milieu.
Het is niet nodig om wegenbelasting te betalen voor een scooter of snorfiets. Dit is alleen verplicht voor auto's, vrachtauto's, motoren en bussen en vergelijkbare voertuigen. Daarvoor geldt ook dat er meer betaald moet worden naarmate het voertuig zwaarder is.
Als je gedurende de rit voortdurend met de snelheid van 30 km/uur zou rijden, dan zou je daar 25/30 x 60 minuten = 50 minuten over doen. In de praktijk zal je niet voortdurend 30 km/uur (kunnen) rijden -dat kan alleen in een ideale situatie-, dus de echte rit zal wat langer duren dan 50 minuten.
Hoe lang gaat de accu mee en wanneer moet deze vervangen worden? De meeste elektrische scooters zijn uitgerust met een Lithium accu pakket, en Lithium accu's kunnen ongeveer 2000x opgeladen worden. Daarom is het tevens verstandig om de accu altijd helemaal op te laden en niet half op te laden.
Het minimale bedrag om voor de subsidie van een elektrische scooter in aanmerking te komen bedraagt € 2500,- exclusief btw. Maar daar krijg je dan wel de helft van terug. Met de elektrische scooter mag je de openbare weg op en tevens gebruiken op bedrijventerreinen in de open lucht.
Een elektrische scooter zou u tijdens een werkweek ongeveer acht keer moeten opladen. Dat kost ongeveer 50 cent. Totale stroomkosten bedragen dan € 4,- per maand. Per jaar kan de besparing dus oplopen tot ruim € 370,-.
- Minder groot actieradius
Dit betekent dat je met een volle accu minder kilometers kunt afleggen dan op een volle brandstoftank gevuld met benzine. Een brandstof (benzine) scooter die 1:40 verbruikt en een tankinhoud heeft van 5 liter, kan een afstand afleggen van zo'n 200 km.
Een borstelloze/brushless motor motor heeft geen koolborstels die kunnen slijten, dus hij is vrij van onderhoud. Waar u wel op moet blijven letten zijn de banden en de remmen, net als bij iedere bromfiets of snorfiets, en zelfs fiets en elektrische fiets.
Wanneer heeft een elektrische scooter een onderhoudsbeurt nodig? Over het algemeen wordt aangeraden om een elektrische scooter om de 4000 km een onderhoudsbeurt te geven.
Wanneer je een scooter nieuw hebt gekocht kan volledig casco interessant zijn. maar daar betaal je wel al snel tussen de 30 en 40 euro per maand voor. Beperkt casco, waarbij alleen aanrijdingen en vandalisme niet zijn meeverzekerd, kost ongeveer de helft daarvan.
De goedkoopste scooterverzekering kost rond de 5 euro per maand. Je hebt dan alleen een WA-dekking. Hiermee ben je verzekerd tegen schade aan een ander en de spullen van een ander. Eigen schade is niet gedekt.
In Nederland moet elke eigenaar van een scooter het voertuig verzekeren. Een scooter wordt namelijk gezien als een volwaardig voertuig in het verkeer. Dit betekent dat de scooter minimaal WA verzekerd moet zijn. Net als het verzekeren van bijvoorbeeld jouw auto is ook het afsluiten van een scooterverzekering verplicht.
Wil je met een scooter op benzine zuiniger rijden dan kun je bijvoorbeeld de rijstijl aanpassen en zorgen dat je banden goed op spanning zijn. Door eerder het gas los te laten, bijvoorbeeld wanneer je een kruispunt of stoplicht nadert, dan kun je daar al een paar procent aan brandstof mee besparen.
De meeste elektrische scooters zijn leverbaar in twee versies, namelijk in 25 kilometer per uur of in 45 kilometer per uur.
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
De IVA E-GO S4 MATZWART is als beste uit onze elektrische scooter test gekomen. Geen enkele e-scooter kwam zo goed uit onze test als dit model. Zo heeft hij een sterke bosch onderhoudsvrije motor, een uitstekende prijs / kwaliteitsverhouding, heeft hij een uitneembare accu en scoort hij goed op het gebied van comfort.
Conclusie: in 2022 is uit de meeste tests en recensies gebleken dat Voltz Z3 de beste elektrische scooter is die nu verkrijgbaar is in Nederland. Een zeer goed alternatief voor de Voltz Z3 is de I-CiGO Stad scooter CITYCOCO.