Als eerste is het belangrijk te weten dat asfalt veel voordeliger is dan beton. De prijzen van asfalt en beton verschillen vaak meer dan 50%, en dat is niet het enige grote voordeel. Bij het juiste onderhoud gaat asfalt namelijk net zo lang mee.
Wat kost asfalteren per m2
Uw oprit asfalteren kan al vanaf € 15,- per m² (ex. BTW). Een gemiddelde kostprijs voor de oprit ligt vaak tussen de € 35,- en € 45,- per m². De prijs of kosten voor uw asfalt oprit aanleggen, herstellen of vernieuwen hoeft helemaal niet hoog te zijn!
Een oprit laten asfalteren kost gemiddeld tussen €35 en €55 per vierkante meter, afhankelijk van de oppervlakte en de voorbereidingswerken die moeten uitgevoerd worden. Bij kleine oppervlakten kan de prijs oplopen tot €150/m². Hoe groter de te asfalteren oppervlakte, hoe lager de prijs per vierkante meter.
Een kilometer snelweg kan 50 miljoen kosten
Volgens Rijkswaterstaat variëren de kosten voor een dubbele driebaanssnelweg met een vluchtstrook per kilometer van 10 tot 50 miljoen euro per kilometer. In deze kosten zit alles verwerkt; van de materiaalkosten tot het arbeidsloon.
Het asfalt zelf wordt aangebracht met behulp van een asfalteermachine. Het wordt vaak gebruikt voor de aanleg van openbare wegen. Bij particuliere woningen wordt het vaak toegepast bij het aanleggen van opritten, en als materiaal voor dakbedekking. Ontdek hier meer over de toepassingen van asfalt.
1. Asfalt is veel duurder dan tegels en klinkers.
Als u een oprit wilt laten aanleggen zijn de kosten grotendeels afhankelijk van de materialen die u gebruikt. Grind is de goedkoopste optie: dit kost gemiddeld €10,- €15,- per m². Klinkers zijn ook een goede keuze, hiervoor ligt de prijs rond de €10,- tot €25,- per m².
Als eerste is het belangrijk te weten dat asfalt veel voordeliger is dan beton. De prijzen van asfalt en beton verschillen vaak meer dan 50%, en dat is niet het enige grote voordeel. Bij het juiste onderhoud gaat asfalt namelijk net zo lang mee.
Levensduurverlenging wegen. Asfaltverharding gaat gemiddeld 20 jaar mee maar meestal zien we na 10 à 15 jaar dat de conditie van de onbehandelde asfaltverharding door weersinvloeden en gebruik afneemt. Er ontstaat rafeling, craquelé, onvlakheden en / of scheurvorming.
Voor nieuw werk volstaat een onderbaan van gebroken puin, meestal ca. 40 cm dik. Maar we kunnen ook over bestaande klinkers of beton asfaltere.
A De dagproductie is afhankelijk van de situatie. Q Hoeveel m1 kan er per uur worden aangebracht? A Op snelwegen is per rijbaan 30.000m2 per uur maximaal haalbaar.
Wanneer het Koudasfalt verdicht wordt gaan de korrels in het asfalt zich rangschikken. Alle korrels krijgen als het ware een eigen plekje waarin ze vast liggen. Dit zorgt voor de stabiliteit van het asfalt en voorkomt verzakkingen. Het verdichten van Koudasfalt kan gedaan worden met een asfaltstamper of trilplaat.
Als het asfalt warm is kan het gemakkelijk in een vlakke stevige laag worden aangebracht. Na verdichting (door een wals) en afkoeling is het hard en zeer draagkrachtig. In het verleden werd in plaats van bitumen ook wel teer gebruikt als bindmiddel.
Zo kan de prijs variëren van €45 per m2 tot meer dan €150 per m2. Afhankelijk van de oppervlakte, voorbereidende werken, moeilijkheidsgraad (ligging, …), steensoort en korrelgrootte kan de prijs variëren.
Frezen. Een speciale freesmachine schraapt alle asfalt centimeter voor centimeter weg en laadt deze op een dumper. Als we straks opnieuw asfalteren, ligt de oorspronkelijke weg weer keurig op z'n plek en sluit deze naadloos aan op de reeds in gebruik genomen wegdelen.
Asfalt verwijderen kan op twee manieren, opbreken of asfalt frezen. Het opbreken van asfalt gebeurt vaak middels een hydraulische graafmachine, het frezen van asfalt wordt gedaan met een daarvoor bestemde asfaltfrees. Wanneer asfalt wordt verwijderd noemen we dit frezen.
Door de waterdichte eigenschappen wordt asfalt ook veel gebruikt als dakbedekking en als bedekkingsmateriaal van waterbouwkundige constructies zoals sluizen, stuwen en kades.
Soms als je op een net nieuwe weg rijdt hoor je getik, alsof er allemaal kiezels uit de weg opspatten. Wat is er aan de hand? In Nederland gebruiken we veel zoab: zeer open asfaltbeton. Zoab heeft een open structuur, het heeft kleine gaatjes die het geluid van banden dempen en regenwater opnemen.
Meestal is dat binnen een of twee uur.
Wil je de oprit op een goedkope manier aanleggen of heb je een grote oppervlakte te bestrijken, dan zijn steentjes een prima keuze. Een oprit met steentjes is bovendien vrij eenvoudig aan te leggen waardoor de werken snel kunnen gebeuren. Prijzen kan je hier aanvragen.
De prijs van een oprit in beton wordt voornamelijk bepaald door de gewenste dikte, wapening, oppervlakte en moeilijkheidsgraad. Voor een gemiddelde dikte van 15 centimeter met wapening mag je rekenen op een prijs tussen de 35 en 50 euro per m².
Een van de voornaamste voordelen van een betonweg is uiteraard zijn lange levensduur en het uitermate beperkt onderhoud dat hij vraagt, dit op voorwaarde dat hij goed ontworpen en op correcte wijze aangelegd werd. In dat geval weerstaat een beton- verharding perfect aan de vorst- en dooi-invloeden.
Een goedkope oprit aan laten leggen? Veel mensen kiezen dan voor kleiklinkers. Dat komt vooral door hun relatief goedkope prijs tussen de 20 en 30 euro per vierkante meter. Kleiklinkers worden gemaakt van gebakken rivierklei.
Dolomiet en grastegels zijn veelgebruikte waterdoorlatende materialen voor de oprit.
De prijs van je oprit bestraten is gemiddeld € 1.000. Stratenmakers rekenen voor het bestraten van een oprit een prijs per m2 (€10 – €20 per m²) of per uur (€30 – €55 per uur), afhankelijk van de moeilijkheid van het legpatroon. Naast de bestrating heb je ook de kosten van het zand.