Werk aan een duidelijke structuur
Voor de technische SEO is een goede URL structuur erg belangrijk. De manier waarop deze zijn opgebouwd, de manier waarop de navigatie is ingedeeld en de pagina's zijn onderverdeeld draagt bij aan de gebruikersvriendelijkheid van de bezoeker.
SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO staat voor het verbeteren van een website, met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken.
Wat levert SEO op? Bij SEO zet in op organische groei. Je creëert dus waarde voor de lange lange termijn. Deze waarde kun je uitdrukken in klikprijzen of conversies.
Een grove indicatie voor het benodigde zoekmachine optimalisatie budget is zo'n 15% van de te behalen omzet. In dit geval is dat €792,- (15% van €5.280,-). Ook heb je een aantal maanden nodig om op die nummer 3 positie te komen, maar je krijgt natuurlijk geleidelijk aan steeds meer bezoekers.
Het doel van een SEO specialist is om een sterke fundering te leggen voor uw website, een fijne gebruikerservaring te bieden voor bezoekers en een goede vindbaarheid te realiseren in de zoekresultaten van Google. Hiermee wordt u de autoriteit binnen de branche en uw website de 'place to go' voor nieuwe klanten.
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
SEO is het optimaliseren van je website om zo organisch zoekverkeer te genereren (gratis, als je je tijd niet rekent). SEA is een vorm van betaalde reclame waarbij je advertentieruimte koopt binnen zoekmachines (sowieso betalend).
Wat is technische SEO? Met technische SEO verbeter jij je website zodat je website pagina's eerder opvallen bij Google. Met de hulp van technische tools kun je ervoor zorgen dat je website makkelijker te scannen is voor de zoekmachine, waardoor Google jouw website een betere beoordeling geeft.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2022 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Gebruik rond de 3% aantal keer het zoekwoord per pagina.
Je kunt dus niet zeggen, gebruik het keyword 6x in je tekst, maar kijk naar de hoeveelheid tekst en gebruik met mate (rond de 3%).
Onnodige elementen op websites zijn een enorm afschrikmiddel. Bijvoorbeeld: te veel Flash-animaties, advertentieprompts, video's die automatisch afspelen, achtergrondmuziek, gebruiken van Flash Player op uw website enz. Als u in deze tijd nog een van de genoemde elementen gebruikt, is het tijd voor verbetering.
SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands wordt dit zoekmachine adverteren genoemd. Het betreft een vorm van online marketing waarbij zoekmachines ingezet worden om de beoogde doelgroep te bereiken.
Google Analytics is een interessante en gratis tool van Google. Het kan gebruikt worden om vrijwel alle activiteiten te volgen en inzichtelijk te maken. Zowel verkeer naar jouw website, op jouw website als van jouw website kun je meten. De informatie wordt overzichtelijk vastgelegd.
Jouw posities checken, even Googlen
Bij Google ranking ga je kijken waarop de zoektermen scoren en welke posities je behaalt. Dit geeft een idee van waar sta ik in Google. Je kunt dit onderzoek uitvoeren door zelf een zoekterm in te voeren en te googelen wat je positie is, maar dit geeft geen juist beeld.
De minimale kosten voor een klik bedragen € 0,05. De kosten die je uiteindelijk per klik betaalt zijn sterk afhankelijk van je concurrentie. De ervaring leert dat de gemiddelde kost per klik op € 0,80 cent ligt. Dat betekent dat je met een budget van € 200,- per maand via SEA dus 250 bezoekers kunt werven.
Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren: Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand. Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project. Per uur: van € 50 tot € 150 per uur.
Het uurtarief van een SEO expert varieert tussen de €200 per uur, voor managers met uitdagende opdrachten, tot €65 á €75 per uur voor de goedwillende ZZP-er. Exclusief BTW, want SEO wordt bijna alleen maar door bedrijven afgenomen.
Nou, linkbuilding kan eigenlijk gratis. Op het moment dat je er zelf uren in stopt en je dat niet als geld rekent. Er zijn bedrijven die linkbuilding pakketten aanbieden van ongeveer tussen de 1 en 25 euro per maand.
Een uitgebreid zoekwoorden onderzoek kost €45 tot 180 Euro. Dit ligt aan de grote van de website en ook de industrie. Het uurtarief voor eenmalig zoekwoorden onderzoek is 45 Euro/uur. Een gedegen zoekwoorden onderzoek duurt over het algemeen 1 tot maximaal 4 uur.
Tip 3: houd de juiste lengte aan voor je SEO-tekst
Hanteer de volgende richtlijnen: Tekst bovenaan categoriepagina's: 50-150 woorden. Tekst onderaan categoriepagina's: 300-1000 woorden. Of de tekst 300 of 1000 woorden lang moet zijn is afhankelijk van de categorie waarvoor je de tekst schrijft.
Hierdoor zal een website al snel minder hoog ranken wanneer er slechts één belangrijk zoekwoord in de teksten is verwerkt. Twee zoekwoorden per tekst is dus een goed minimum om aan te houden. Het is wel een goede strategie om één zoekwoord het belangrijkste woord van de tekst te maken.