Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike, e-bakfiets en fatbike)? Voor een elektrische fiets gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets. U hoeft bijvoorbeeld geen rijbewijs te hebben. Op een elektrische fiets moet u zelf meetrappen om vooruit te komen.
Voor bestuurders van een e-bike gelden in Nederland dezelfde verkeersregels als voor fietsers met een gewone fiets. Zo moet je, als je de keuze hebt, altijd op het fietspad rijden. Daarnaast heeft de elektrische fiets geen kenteken nodig. En een helm is niet verplicht.
En, net zoals alle andere e-bikes, mogen zij in Nederland slechts een motorvermogen hebben van 250 Watt.
Volgens de Nederlandse wetgeving is een gashendel op een elektrische fiets niet toegestaan. Als uw fatbike een gashendel heeft waarmee u sneller kan rijden dan 6 km/u zonder te trappen, is dit illegaal. Bij een eerste overtreding van deze regel, kunt u een boete van €290 verwachten.
Alle modellen van de Super73 fatbikes zijn legaal om in Nederland (en alle andere Europese landen) op het fietspad te rijden. Je hoeft voor een Super73 geen verplichte WA-verzekering, rijbewijs of minimum leeftijd en mag deze bijna overal rijden.
Fatbikes met meer vermogen dan 250 watt
De wet is zeer duidelijk: meer vermogen dan 250 watt is niet toegestaan op de openbare weg, ook niet als de snelheid begrensd is tot 25 km/u. Op dit vlak zien we dat mensen vaak verkeerde informatie ontvangen en het idee hebben een fiets te rijden die 100% legaal is.
Kan de elektrische fatbike niet harder dan 25 kilometer per uur en bedraagt het vermogen van de elektromotor maximaal 250 watt? Dan mag deze e-bike sowieso op de openbare weg. Snellere en krachtigere fatbikes mogen zonder typegoedkeuring niet worden verkocht.
Voor fatbikes die niet de kenmerken hebben van een elektrische fiets, gelden regels voor motorrijtuigen met 2 wielen. Dat geldt voor de gebruiker, maar óók voor de verkoper. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert Nederlandse verkopers van motorrijtuigen met 2 wielen.
Elektrische fatbikes vallen onder de regelgeving voor elektrische fietsen en zijn toegestaan op de openbare weg als ze voldoen aan bepaalde criteria. De belangrijkste voorwaarden voor een elektrische fatbike in Nederland zijn: De motor heeft een maximaal vermogen van 250 watt. Er zit geen gashendel gemonteerd.
Let op: alle E-Bikes op Windgoo.nl zijn voorzien van enkel trapondersteuning en dus legaal op de Nederlandse openbare weg.
De 1000 watt middenmotor staat standaard ingesteld op max.25km/h. U kunt zelf de snelheid instellen zodat u gemakkelijk een snelheid van 50 km/h of meer kan bereiken. Motoren tot 250 watt met trapondersteuning tot 25 km/h zijn wettelijk toegestaan op de openbare weg.
Een 350W motor haalt een maximale snelheid van 35 km/u ; Een 500W motor bereikt een maximumsnelheid van 40 km/u; Een 750W motor bereikt een maximumsnelheid van 45 km/u ; Een 1000W motor bereikt een maximumsnelheid van 55 km/u.
Een fatbike is ook een elektrische fiets, maar dan een met brede banden − tussen de 3,8 en 5 inch. Een robuuste fiets, geschikt voor offroad en tochten over natte wegen. Net als een 'gewone' e-bike heeft een fatbike trapondersteuning tot 25 kilometer per uur.
De standaard elektronische fiets heeft feitelijk dezelfde kenmerken als een gewone fiets. Je moet ermee op het fietspad rijden, je hebt geen verzekeringsplicht en daarnaast dus ook geen helmplicht.
De speed pedelec moet in hoofdzaak het gevoel van een fiets geven. De gemiddelde berijder zal vlot en comfortabel snelheden van 30 tot 38km/h halen. Voor 80% van onze klanten is dit dan ook het hoofddoel om voor dit soort ebike te kiezen.
In Nederland mag het maximale vermogen van een e-bike 250 Watt zijn en van een speed pedelec 4.000 Watt. Heeft je fiets een hoger vermogen dan mag je elektrische fiets niet de weg op. Sommige mensen hebben een fiets die een hoger vermogen heeft, maar hebben het vermogen begrensd op 250 of 4.000 Watt.
De helmplicht die vanaf 1 januari 2023 van kracht is voor snorfietsen, maakt dat veel jongeren hun snorfiets verkochten. Het gevolg daarvan is dat veel jongeren overstappen op andere vervoermiddelen, die betaalbaar, functioneel en handig zijn. Dat is precies waarom de fatbikes zo populair zijn.
ANWB stopt voorlopig met het verzekeren van fatbikes
Per 6 september 2023 kun je jouw fatbike niet meer verzekeren bij de ANWB. Dat geldt ook voor verzekeringsmaatschappijen Unigarant, Interpolis, Allianz, ASR en Univé.
Toch zie je ze steeds vaker. Voor snorfietsen en scooters is sinds begin dit jaar een helm verplicht, dus die zijn nu een stuk minder populair. Op een fatbike hoeft dat niet, omdat elektrische fietsen officieel niet harder mogen dan 25 kilometer per uur.
Maar de e-bike met een vermogen van 1000 watt, begrensd op 250 watt, is volgens de ANWB en de ILT niet toegestaan op de openbare weg.
Normaal gaan fatbikes zo'n 25 kilometer per uur, maar het is ook mogelijk om de fatbike op te voeren. Hier hoef je echt geen monteur voor te zijn, online staan allemaal tutorials hoe jongeren dit gemakkelijk zelf kunnen doen. Met een opgevoerde fatbike kunnen zelfs snelheden van 40 tot 45 km/uur gehaald worden.
Geen gashendel
Bij een elektrische fatbike moet je echter altijd trappen om de motorondersteuning te activeren. Dit betekent dat de motor alleen werkt wanneer je zelf ook fietst. Het ontbreken van een gashendel zorgt ervoor dat elektrische fatbikes als gewone fietsen worden beschouwd.
De dikke banden van een fatbike bieden meer grip op de weg, waardoor ze veiliger zijn om mee te rijden in verschillende weersomstandigheden. Of je nu door sneeuw, modder of zand rijdt, een fatbike geeft je stabiliteit en controle.
Volgens Van Hoolwerff is de FLX het resultaat van jarenlang ontwerpen, testen en perfectioneren. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen, want de FLX kwam dit jaar als beste uit de fietstest van het AD. Met een 8,0 kreeg de e-fatbike de hoogste score van het testpanel.