Goed klassenmanagement betekent dat je als leerkracht een fijne, gestructureerde en productieve omgeving weet te creëren voor jezelf en de leerlingen. Een leerkracht met oog voor klassenmanagement: stelt heldere regels en routines en houdt zich daaraan. geeft boeiende lessen die kinderen activeert en betrokken houdt.
Hierbij moet je niet alleen maar denken aan de afspraken en de regels, maar ook aan de klasinrichting, de looproutes in de klas, de routines die er zijn, de lesinhoud, de manier van werken, de communicatie, de instructie de relatie tussen leerkracht en leerlingen, de relatie tussen leerlingen onderling.
Of docenten nu persoonlijk of op afstand met studenten werken, klassenmanagement verwijst naar alle praktijken die docenten gebruiken om leren te stimuleren . Deze acties richten zich op het voorkomen en aanpakken van verstorend gedrag en het concentreren op de lessen van de dag.
Schrijf voor jezelf alle regels op die je gebruikt om de klas te organiseren. Bespreek de eerste dag de belangrijkste regels en gewoonten in de klas. Maak de regels en afspraken samen met de leerlingen. Alleen als ze betrokken zijn en zelf verantwoordelijk, zullen ze zich meer aangepast gedragen.
Zet het klaslokaal in een cirkel of hoefijzervorm om de discussie te stimuleren . Beweeg naar de persoon toe met wie je praat, maar ga dan weg zodra hij of zij begint te praten, zodat hij of zij het middelpunt van het gesprek wordt. Loop tijdens je presentatie tussen de studenten door om studenten aan te moedigen met je te praten.
De drie benaderingen van klassenmanagement vormen een continuüm: van de zelfdiscipline-benadering aan het ene uiterste, via de instructieve benadering, tot de desist-benadering aan het andere uiterste .
Respect, veiligheid en verantwoordelijkheid op school
De leerlingen gaan positief met elkaar om. Ze kennen waarden als respect, veiligheid en verantwoordelijkheid en laten die zien in hun gedrag. Ze worden blij van uw complimenten als ze goed gedrag laten zien. Ze weten wat de gevolgen zijn als het een keer misgaat.
Een gedragsmanagementplan is een plan dat een leraar instelt om ervoor te zorgen dat ze voorbereid zijn op een optimale leeromgeving voor leerlingen . Zonder goed klassenmanagement zal er geen leren plaatsvinden, zelfs niet als je de beste lesplannen op de planeet hebt.
Effectief lesgeven vereist consistente, waardevolle interacties met studenten die hen begeleiding bieden . Studenten moeten weten waar ze hulp nodig hebben en wat ze goed doen. Het is belangrijk dat leraren snel de richting en aanmoediging bieden die studenten nodig hebben.
“Begin liever met een regel te weinig dan een regel te veel.
Voeg liever na enkele weken of maanden een regel toe. Een duidelijke regel. 'We respecteren elkaar' is vaag, omdat iedereen respect anders invult. Verduidelijk wat jij daaronder verstaat.”
-Bij goed klassenmanagement wordt er minder instruc- tie- en leertijd gemorst, wat de leerlingresultaten ten goede komt. Een goed klassenmanagement voorkomt ook dat er veel tijd verloren gaat vanwege het moeten reageren op probleemgedrag van leerlingen.
Een positief inclusief klasklimaat
In een positief klasklimaat voelen alle leerlingen zich goed en veilig, beleven de leerlingen plezier, geven ze om elkaar.
Storend gedrag is wanneer dat gedrag een negatieve invloed heeft op het kind en de omgeving. Je spreekt van gedragsproblemen als een kind zich agressief of antisociaal gedraagt, de omgeving daar last van heeft en het gedrag enkele maanden duurt.
Positief gedrag in de klas verwijst naar acties en houdingen die bijdragen aan een productieve en respectvolle leeromgeving voor alle studenten . Het omvat een reeks verschillende gedragingen die zelfdiscipline, samenwerking en een toewijding aan leren weerspiegelen.
De vier verschillende typen klassenmanagement zijn autoritair, gezaghebbend, permissief en toegeeflijk .
Goed klassenmanagement gaat niet alleen over het stilhouden van iedereen op hun plek. Het gaat over het opbouwen van sterke relaties met je leerlingen, hen aanmoedigen om deel te nemen aan hun eigen leerproces en een beetje van jezelf te delen . Een klascultuur die goed is voor kinderen, is ook goed voor leraren.
De docent als (1) gastheer, (2) presentator, (3) didacticus, (4) leercoach, (5) pedagoog en (6) afsluiter? Je bent als docent gevraagd voor de expertise van je vak, wat moet je met die 6 docent-rollen?
Begin de discussie door een van de studievragen te stellen die u hebt toegewezen of door groepsleden te vragen welke vragen zij het meest uitdagend vonden . Laat studenten een lijst maken met belangrijke punten. Identificeer en noteer de belangrijke punten uit de lezing en gebruik deze als startpunt voor de discussie.
Werk als een team
De klas opsplitsen in kleine groepen om een opdracht te voltooien is een lesstrategie die wonderen verricht, vooral in leeftijdsgroepen waarin leerlingen erop staan om altijd met hun hechte vriendenkring te werken. Groepsopdrachten moedigen teamwerk aan en helpen uw klas om te slagen.