Uit Europees onderzoek blijkt zelfs dat de elektrische fiets gezonder is dan de gewone fiets. Europees onderzoek wijst uit dat elektrisch fietsen wel eens gezonder kan zijn dan gewoon fietsen. Er namen 10.000 mensen uit zeven Europese steden deel aan het fietsonderzoek.
Conclusie. Elektrisch fietsen is een matig fysieke inspanning en is beter voor je conditie dan niet bewegen. In vergelijking met gewoon fietsen verbrand je echter minder calorieën en bouw je minder snel conditie op. Op een gewone fiets lever je een grotere inspanning op hetzelfde traject.
Als je onderweg bent op je elektrische fiets en je hebt een flinke tocht voor de boeg, zal je ongeveer tussen de 200 en 300 calorieën per uur verbranden.
Je elektrische fiets is weliswaar milieuvriendelijker dan een auto, maar een normale fiets is altijd nog beter. Wat de elektrische fiets (naast de motor) extra milieubelastend maakt, is de accu. De schaarse grondstoffen lithium en kobalt zijn de basis voor de batterij.
Je zult stevigere spieren opmerken, vooral bij de belangrijkste spieren die het werk doen, inclusief je quads, hamstrings, kuiten en zelfs je bilspieren. Tegelijkertijd moet je bij het fietsen op je e-bike in balans blijven, wat betekent dat je core ook een training krijgt.
Buikspieren
Naast je onderlichaam, gebruik je tijdens het fietsen ook je bovenlichaam. De buikspieren bijvoorbeeld. Deze ondersteunen het maken van de trapbeweging. Daarnaast zorgen ze voor een stabiele houding op de fiets en voor meer evenwicht.
Elektrisch fietsen is gezond. Het is goed voor je conditie en je verbrandt ook nog eens calorieën waardoor je beter op gewicht blijft. Je vraagt je waarschijnlijk af of een elektrische fiets net zo gezond is als een normale fiets.
Afhankelijk van de onderdelen, materialen en het merk van de elektrische fiets die je koopt ben je er al snel zo'n 2500 euro aan kwijt. Die prijs loopt echter snel op en kan zo de 5000 of 6000 euro aantikken. Een e-bike is een kostbaar speeltje.
Leuk is ook dat de uitkomst van de besparing behoorlijk verrassend kan zijn. Wist u bijvoorbeeld dat u bijna 800 euro bespaart als u 5 dagen per week 20 kilometer fietst terwijl u normaal in een middelgrote auto rijdt?
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
Met 1 uur rustig wandelen verbrand je evenveel calorieën als met een rustige fietstocht van 1 uur. Als je de snelheid opvoert, blijkt de fiets het toch te winnen. Een uur fietsen op redelijk tempo levert je maar liefst 150 extra verbrande calorieën op in vergelijking met een stevige wandeling.
Kosten opladen
Een kilowattuur (1kWh) kost in Nederland gemiddeld 0,25 euro. Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,25 : 1000 kWh x 400 Wh = 0,10 euro kwijt. Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent. Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer.
Hoe lang fiets je over 20 km? Om 20 km af te leggen op je fiets heb je onder normale omstandigheden 1 uur en 11 minuten nodig. Met wind tegen doe je over 20 km ongeveer 1 uur en 20 minuten, en met wind mee ongeveer 1 uur en 4 minuten. Op een elektrische fiets doe je 48 minuten over 20 km.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
Fietsers die met een elektrische fiets rijden, leveren een even grote fysieke inspanning als fietsers die fietsen met een gewone fiets. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek, dat De Standaard kon inkijken.
Een e-bike stoot zelf geen uitlaatgassen uit, maar er komt wel C02-uitstoot vrij bij het opwekken van elektriciteit voor de accu. Een e-bike veroorzaakt maar 3% van de C02-uitstoot van een gemiddelde auto, dit betekent dat de e-bike het milieu dertig keer minder belast dan een auto.
Nieuwe Stella Morena uitgeroepen tot E-bike van het Jaar. Niet alleen heeft de RAI-vakjury de Stella Morena onlangs uitgeroepen tot beste e-bike van 2021, maar ook het grote publiek heeft onze prachtige e-bike omarmd met als bekroning de titel Best Getest!
De elektrische fiets is vergeleken met de auto goedkoop in aanschaf en vooral gebruik. Een kilometer rijden in een benzineauto kost al snel vijftig eurocent. Een elektrische fiets kost per kilometer vrijwel niets, zelfs als u de afschrijving van de accu daarin meeneemt.
Een e-bike wordt met minstens dezelfde kwalitatief hoogwaardige materialen gemaakt. Het is echter wel zo dat de aanschaf van een e-bike duurder is dan bij een normale fiets. Dit is logisch, want bij een e-bike zit ook een fietsaccu en motoraandrijving. Een fietsaccu is overigens vaak na 5 tot 6 jaar aan vervanging toe.
Wanneer je een nieuwe elektrische fiets koopt en deze na 3 jaar weer gaat verkopen is de waarde enorm afgenomen. Dit komt deels doordat de accu steeds minder wordt en deze vervangen erg duur is. Als je een nieuwe elektrische fiets koopt voor 1500 euro zal deze na een jaar of 3 niet veel meer waard zijn dan 500 euro.
Een e-bike van Cube komt als beste uit de test. Een goed en goedkoper alternatief is een fiets van Pegasus. Let op: er kwamen meer fietsen als beste uit de test.
Een elektrische fiets stopt met ondersteunen bij 24-26 kilometer per uur. Wettelijk gezien mag een e-bike niet meer ondersteunen na 25 kilometer per uur. Deze regelgeving maakt deel uit van de Europese EN-15194 norm voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle).
De gemiddelde prijs van een elektrische fiets ligt rond de €2350,-. Wanneer je op zoek bent naar een elektrische fiets die net wat langere afstanden kan afleggen dan de gemiddelde elektrische fiets zit je gebakken met een budget €2500,-.