Wanneer u kiest voor de geheimcode 7, wordt gegevens verstrekking aan vrije derden zonder meer geweigerd. Kerken krijgen geen informatie wanneer zij dit zelfstandig aanvragen. Wel bestaat de overkoepelende Stichting Interkerkelijke Leden Administratie (SILA).
U vraagt geheimhouding van uw persoonsgegevens aan bij de gemeente waar u woont. De geheimhouding geldt voor alle gegevens uit de BRP. U kunt alleen voor uzelf en voor uw minderjarige kinderen geheimhouding aanvragen. Als uw kind meerderjarig is, moet het zelf geheimhouding aanvragen.
Iedereen mag zijn/haar persoonsgegevens in de Basisregistratie personen (BRP) met code geheim laten inschrijven. Bepaalde instanties krijgen dan niet uw persoonsgegevens. De officiële naam voor geheimhouding is 'verstrekkingsbeperking persoonsgegevens'.
De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.
De Wet Basisregistratie Personen kent een zogenaamde verstrekkingsbeperking, die inhoudt dat burgers kunnen aangeven dat hun persoonsgegevens die in de basisregistratie zijn opgenomen niet mogen worden gedeeld met derden.
Als iemand niet langer te boek wil staan als kerklid, is het kerkgenootschap wettelijk verplicht dat door te geven. De gegevens moeten onmiddellijk worden verwijderd en de 'SILA-stip' wordt automatisch weggehaald.
U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op. Houd rekening met de termijnen van postbezorging.
Wie mogen mijn gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien? Naast een aantal soorten organisaties, zoals de Belastingdienst, mag uzelf uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien. Ouders of verzorgers met ouderlijk gezag hebben inzage in gegevens van hun minderjarige kinderen.
U kunt via MijnOverheid.nl controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u in het buitenland en lukt het niet online? Dan kan het ook via een gemeente met een RNI-loket.
Inschrijving in de Basisregistratie Persoon (BRP) op een adres in de gemeente is niet afhankelijk van de instemming van de al op dat adres ingeschreven bewoner. Slechts het feitelijk verblijf van de burger op het adres is bepalend.
Wat is een geheimhoudingsverklaring? Een geheimhoudingsverklaring heet ook wel: geheimhoudingsovereenkomst, geheimhoudingsbeding of non-disclosure agreement (NDA). Het is een contract waarin de andere partij akkoord gaat om bepaalde informatie van u niet door te vertellen of openbaar te maken.
De Wet GBA (verder te noemen: de wet) bevat een regeling voor het verstrekken van gegevens aan zogenaamde 'vrije' derden. Daartoe moet worden gerekend iedere andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene, een 'verplichte' of een 'bijzondere' derde.
De Basisregistratie Personen (BRP) bevat persoonsgegevens van inwoners van Nederland (ingezetenen) en van personen die Nederland hebben verlaten (niet ingezetenen).
Alle overheden gebruiken de BRP, van gemeente tot de Belastingdienst. Als een adresregistratie niet klopt, kan dat de overheid en dus alle belastingbetalers geld kosten. Door adresonderzoek verhoogt de overheid de kwaliteit van adresgegevens in de BRP.
Ja, dat kan. De gemeente kan u een overzicht leveren van instanties die uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) hebben geraadpleegd. Het overzicht is gratis. U kunt het op drie manieren aanvragen: online, bij een Stadsloket of schriftelijk.
Kan die persoon uitgeschreven worden? Dat kan niet zomaar. Hiervoor moet u eerst een melding onjuiste inschrijving doen. Naar aanleiding van uw melding start de gemeente een adresonderzoek.
Een adresonderzoek duurt in de meeste gevallen maximaal 3 maanden. Na afloop van het onderzoek krijgt u een brief over de resultaten. Als blijkt dat de persoon inderdaad niet meer op het adres woont, dan wordt hij of zij uitgeschreven.
Nee. Alleen de ambtenaren die daarvoor geautoriseerd zijn door de politie. Omdat de politie zulke gevoelige persoonsgegevens verwerkt, stelt de wet strikte eisen aan het systeem dat regelt wie waar toegang toe heeft.
Minister Plasterk van BZK wil verhuurders geen inzage geven in persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP).
Bekijk en controleer de gegevens over uw arbeidsverleden en loon in het verzekeringsbericht via Mijn UWV. U kunt het verzekeringsbericht ook gebruiken voor de aanvraag van een hypotheek of lening. Om de gegevens te bekijken moet u inloggen op Mijn UWV.
Een historisch uittreksel uit de Basis Registratie Personen (BRP) van uw gemeente waaruit blijkt hoe lang u, uw partner en uw kinderen/medebewoners in uw huidige woning wonen en hebben gewoond. Woont u nu in Arnhem? Dan hoeft u geen historisch uittreksel op te sturen.
Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.
Een bewijs van uitschrijving is een verklaring waarmee u aantoont dat u uit Nederland bent uitgeschreven. Op het bewijs staan uw persoonsgegevens en de datum van uitschrijving. U kunt het bewijs nodig hebben om uw zaken te regelen in het buitenland.
Sinds 1994 meldt het bevolkingsregister niet langer of, en zo ja, tot welke kerkelijke gezindte iemand hoort, maar staat er achter de namen van kerkleden een zogeheten SILA-stip. Daarmee geeft de GBA aan dat de burger tot een van de genootschappen behoort.
Inzien in MijnOverheid
Sinds 14 maart 2022 kunt u ook op MijnOverheid inzien met welke (overheid-)organisaties de persoonsgegevens uit BRP worden gedeeld.