Het doel van Fase 0 is om de afwijkingen tussen de werkprocessen van Altrecht en de mijnQuarant blauwdruk in kaart te brengen, de impact ervan te bepalen en te komen tot een verbeterd werkproces.
In de brede basiszorg zorg je ervoor dat alle leerlingen zich volgens hun mogelijkheden en talenten kunnen ontplooien en stimuleer je ieders ontwikkeling. Daarbij benut je de diversiteit in je klas als meerwaarde voor een krachtig leerproces.
Wat is fase 1? In de fase van de verhoogde zorg voorzie je extra ondersteuning voor leerlingen voor wie de brede basiszorg niet (meer) of slechts gedeeltelijk volstaat om aan hun onderwijsbehoeften tegemoet te komen.
Het zorgcontinuüm is een opeenvolging van fasen, waarbij je leerlingen de ondersteuning biedt die ze nodig hebben en samen een kwaliteitsvolle zorg uitbouwt op maat van alle leerlingen.
Remediërende maatregelen: maatregelen die het probleem op een directe manier aanpakken door middel van instructie en het aanleren van strategieën. Compenserende maatregelen: maatregelen die belemmeringen om goed te leren verminderen en/of opheffen.
Met STICORDI-maatregelen ondersteunen we het leren van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Zo kunnen we een sterke klasomgeving aanbieden die zo veel mogelijk kinderen in staat stelt om de onderwijsdoelstellingen te bereiken.
Remediëring houdt in dat leerkrachten, door middel van gerichte hulp, tekorten of moeilijkheden met bepaalde leerinhouden bij leerlingen wegwerken. Ondanks een gedifferentieerde onderwijspraktijk kunnen bepaalde leerlingen immers nog steeds nood hebben aan extra ondersteuning om aldus de leerdoelen te behalen.
De M-cirkel is een coaching tool om zorgvragen oplossingsgericht aan te pakken. Een methodiek om samen op zoek te gaan naar redelijke aanpassingen.
Individueel aangepast curriculum (IAC).
Het CLB stelt een IAC-verslag op. Het IAC kan zowel in het gewoon als in het buitengewoon onderwijs vorm krijgen. Een leerling met een IAC-verslag kan een IAC volgen in een school voor gewoon onderwijs of kan zich inschrijven in een school voor buitengewoon onderwijs.
Het ondersteuningsteam type 7 biedt ondersteuning in het basis- en secundair onderwijs voor kinderen en jongeren met een spraak-taalontwikkelingsstoornis en voor dove en slechthorende kinderen en jongeren.
Sommige leerlingen ervaren moeilijkheden bij het leren of kunnen moeilijker participeren aan het onderwijsgebeuren, ondanks een krachtige leeromgeving en afstemming op hun behoeften. Voor hen bekijk je welke stappen je nog kan zetten om hun ontwikkeling een extra stimulans te geven.
1.3 Zorgniveau 3: 10% van de zwakste leerlingen krijgen een intensieve en systematische aanpak door het inzetten van een specifieke interventie. De leerkracht overlegd met de leesspecialist over de specifiek in te zetten interventie.
Welkom bij Prodia
Het project protocollering diagnostiek (Prodia) streeft naar een meer gestandaardiseerde en kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding binnen een continuüm van zorg. Onze focus ligt op handelingsgerichte diagnostiek.
Na Basiszorg en ondersteuning behaal je een diploma secundair onderwijs, onderwijskwalificatie 3. Je kan gaan werken als logistiek assistent in de zorg of huishoudhulp. De volledige beroepskwalificatie Verzorgende/zorgkundige of Kinderbegeleider behaal je na het Se-n-Se- jaar: Kinderbegeleider.
Dat betekent dat cliënten hulp krijgen bij bijvoorbeeld het wassen, aan- en uitkleden, de persoonlijke verzorging en eten en drinken.
Leerlingen met een IAC-verslag kunnen een IAC volgen in een school voor gewoon onderwijs of in een school voor buitengewoon onderwijs. In het gewoon onderwijs hebben zij een inschrijvingsrecht onder ontbindende voorwaarde. Een school mag je kind niet zomaar weigeren.
Een individueel aangepast curriculum (IAC) is een curriculum waarbij leerdoelen op maat van de leerling worden geformuleerd. OVSG ontwikkelde materialen om scholen en academies te ondersteunen bij het opstarten van een IAC.
In opleidingsvorm 4 wordt het programma van het 'gewone' secundair onderwijs gegeven, maar dan met doelstellingen en ondersteuning aangepast aan de problematiek van de jongere.
Wat is een handelingsplan (zorgplan)?
In het Handelings-/Zorgplan staat de inhoud van de zorg be- schreven. Welke locatie en contactpersoon de zorg levert, wat de (behandel-)doelen zijn en wat u belangrijke afspraken vindt bij de zorg.
De Vlaamse Regering heeft op 5 mei 2023 het decreet over leersteun bekrachtigd. De maatregelen zijn van kracht sinds 1 september 2023. Het leersteundecreet gaat voor kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen, dat werkbaar blijft voor de leraar.
Inclusief onderwijs betekent dat alle leerlingen samen leren in dezelfde schoolomgeving.
Remediëren houdt in dat je de tekorten bij bepaalde studentengroepen wegwerkt. Je wil de verschillen tussen de studenten dus zo klein mogelijk maken. Dit kan op veel manieren. Wat jij kiest zal afhangen van de doelgroep die je voor ogen hebt en van de aard van het weg te werken tekort.
Differentiatie of differentiëren is het proces waarbij een homogeen geheel wordt verdeeld in delen met verschillende eigenschappen. Kenmerkend bij differentiatie is dat er sprake blijft van een geheel en dat de verdeling in delen met verschillende eigenschappen zich voordoet binnen dat geheel.
“Mbo-scholen krijgen meer ruimte in het aanbod van remediërende keuzedelen op niveau 2. Deze mogelijkheid bestaat al voor de entreeopleiding, maar wordt nu verbreed. Remediërende keuzedelen zijn gericht op het wegwerken van achterstanden voor het behalen van de beoogde kwalificatie.