Hip zijn kan dus worden aangeduid als het voorlopen op de tijd en daarmee mede het cultuurbeeld bepalen. Hippe mensen staan dus open voor alles wat ongewoon en vernieuwend is. Het zijn vaak creatieve mensen die continu geprikkeld willen worden door nieuwe of vreemde tendensen.
Elke trend is een weerspiegeling van de tijdsgeest. Alle gebeurtenissen die plaatsvinden in de maatschappij genereren gezamenlijk een bepaald gevoel. Dit gevoel wordt door ontwerpers, die hier gevoeliger voor zijn dan 'normale' mensen, opgepikt, waarna zij hun interpretatie van dit gevoel doorvertalen in hun ontwerpen.
Mode is per definitie de stijl of stijlen die door de meerderheid van de bevolking op een bepaald moment wordt of worden gedragen. Met andere woorden, wat de meeste mensen op dit moment dragen - een bepaalde kleur, patroon, snit of silhouet - is "in de mode", "fashionable" of "trendy".
Doorschijnend. Wat betreft mode in de zomer van 2023 staan (semi-)transparante stoffen weer hoog op ons lijstje. Bij grote modehuizen als Saint Laurent, Chanel en Acne Studios zien we de doorschijnende materialen voorbijkomen.
We willen niet meer dragen wat de mensen op het grote doek dragen, we willen vooral lekker in ons vel zitten en er goed bij lopen. Dat heeft ook met fashion te maken. Het afstemmen van accessoires op de kleding, het kiezen van shapewear, uitzoeken van kleuren, het is allemaal onderdeel van fashion.
Een trend is een ontwikkeling op langere termijn naar een bepaalde richting. In de economie gaat het om een ontwikkeling die een daling of groei weergeeft in een zogeheten trendlijn die neerwaarts of opwaarts loopt. Als er cijfers beschikbaar van zijn, dan kun je er trends in terugvinden.
Een trend is een ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn. Trends worden vaak aangegeven door mode- of andere ontwerpers, maar kunnen ook voortkomen uit een rage waar ontwerpers dan verder op inhaken. Soms is een maatschappelijke trend, een film of serie aanleiding.
Er zit een simpele psychologische theorie achter trends die we kunnen koppelen aan de behoeftepiramide van Maslow en het kuddegedrag (sociale acceptatie: de behoefte ergens bij te horen) van de mens. Om over een 'trend' te kunnen spreken, dient namelijk een grote groep deze ontwikkelingslijn te volgen.
Als je de drie kernwoorden van het Herfst/Winter 2023-seizoen moet vatten, dan komen die samen in de trend van 'Alledaags chic': draagbare klassiekers zoals het wit overhemd of T-shirt, een goeie blazer en tijdloze jeans.
De arme mensen sponnen en weefden hun kleren zelf. De mannen droegen een tuniek tot boven hun knie, met daaronder een middeleeuwse maillot of beenkappen. Over hun hoofd droegen zij een capuchon, die hun beschermde tegen wind en regen. Vrouwen droegen een lange jurk.
Al 200.000 jaar begonnen de verre voorouders van de moderne mens kleding, te dragen. In het begin waren deze kleren niets meer dan een bescherming tegen omgevingsinvloeden zoals regen of kou. In de ijstijd (ongeveer 130.000 jaar geleden) gebruikte de mens dierenhuiden, bont en plantaardig materiaal als kleding.
De broek met split is de laatste jaren een favoriet onder alle grote fashion influencers. In 2023 is het model nog zeker een trend die je niet moet missen.
Welke politieke trends zien wij voor 2023? Het rommelt in de wereld. Stijgende prijzen en toenemende tekorten aan grondstoffen spelen handelsoorlogen in de hand. Er is steeds vaker sprake van een overstijgende benadering binnen het sociaal domein met daarbij een populatiegerichte aanpak.
Toch zien velen ook de gewone, bijvoorbeeld zwarte legging, als niet-modieus. Daar daar brengen de grote modehuizen dit jaar verandering in. Sterker nog, deze lente/zomer is de legging een echte garderobemusthave. De moderne manier van het dragen van een legging behoudt z'n casual stijl maar dan in een chique look.
Een trend is een zekere ontwikkeling, die zich langzaam ontwikkelt en sterker wordt gedurende de ontwikkeling en omvat vaak volledige technologiegebieden. Waar hypes relatief vluchtig zijn, leiden trends vaak tot blijvende veranderingen.
Denk bij een trend niet alleen aan de nieuwste snufjes of concepten. Ook nieuwe behoeftes, filosofieën of verandering in onze normen en waarden zijn aan te duiden als trends. Trends zijn er dus in allerlei soorten en maten. Van grote maatschappelijke bewegingen tot kortlopende producttrends en abrupte hypes.
Mode is in essentie ‚dynamisch'. Als iets in de mode is, dan geldt dat in principe slechts voor korte tijd. Als een modetrend bij de grote massa is aangekomen en door te veel mensen wordt toegepast, dan is de trend voorbij. Modieuse kleding, is kleding die nieuw is – modern dus.
Mode bestond al in verschillende culturen in de Oudheid. In de middeleeuwen had de adel prachtige kleding, terwijl het gewone volk in lompen gehuld was. De stand waartoe iemand behoorde bepaalde de wijze van kleden. Bijgevolg kon iemands sociale klasse en positie in de maatschappij worden afgelezen aan de kleding.
Slow Fashion is tijdloze kleding
Een groot voordeel van Slow Fashion is dat de kleding tijdloos is. Geen kleding die na een seizoen uit de mode is maar kleding die jarenlang meegaan. Als je kijkt naar Fast Fashion zie je dat de kleding kort mee gaat en uiteindelijk ook weinig echt gedragen wordt.
De vrouwen droegen ruim geplooide lange jurken die om het middel met een koord waren ingesnoerd. Daaraan hing vaak, onder hun schort, ook een buideltje. Zij droegen vaak een aantal onderrokken waardoor ze dikker leken. Dat duidde op een goede gezondheid en misschien wel zwangerschap en dus vruchtbaarheid.