Wings was de vierde mondiale alliantie van luchtvaartmaatschappijen volgens het model van Star Alliance, SkyTeam en Oneworld. Ondanks verscheidene pogingen is Wings nooit uitgegroeid tot een alliantie van het formaat van de andere drie. Wings kwam voort uit het samenwerkingsverband tussen KLM en Northwest Airlines.
een bruto startsalaris van € 2.338,27 per maand. een dagtoelage als je op locatie bent. winstuitkering en een 13e maand. een reiskostenvergoeding.
Bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM:
1 streep: second officer in training. 2 strepen: second officer (co-co) of first officer in opleiding. 3 strepen: first officer of captain in opleiding. 4 strepen: captain/gezagvoerder.
Purser en Senior Purser
Op Europese vluchten is er één leidinggevende: deze heet een Purser en is herkenbaar aan de vier zilveren strepen: zij/hij is eindverantwoordelijk voor het product aan boord.
Wat is een Purser? Als Purser breng je veel tijd in de lucht door aan boord van passagiersvliegtuigen. Voor aanvang van de vlucht controleert de Purser of het vliegtuig van binnen schoon is en of er voldoende eten aan boord is. Maar ook bij het serveren van eten en drinken zal de Purser de handen uit de mouwen steken.
Na drie jaar werkervaring is er promotie mogelijk naar 4-bander, oftewel de functie purser. Veel dingen gaan bij KLM op senioriteit. Het hoogst haalbare voor een stewardess is Senior Purser. Dit kun je worden nadat je een aantal jaren als purser gewerkt hebt.
Stewardessen spreken veelal een tweede taal zoals Nederlands, Duits, Spaans, Frans, Arabisch of één van de andere talen. Een tweede taal spreken is een pré en geen must.
Minimum en maximum salaris voor Piloten e.d. - van € 2.648 tot € 6.636 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Aan boord van het vliegtuig is de gezagvoerder eerst verantwoordelijke piloot voor het vliegtuig. In rang daarna volgt dan de eerste officier en eventueel (op langere vluchten) de tweede officier.
De nestel of erekoord, in het Frans fourragère genoemd, is een van oorsprong Frans onderdeel van een uniform.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Een ervaren piloot die een Boeing 747 vliegt bij KLM kan qua bruto jaarloon ruim boven de €200.000,- uitkomen. Dit bepaald een heel groot deel van je salaris, Er zijn simpelweg airlines die veel minder betalen dan een ander bedrijf. Ook al vlieg je in het zelfde vliegtuig met evenveel ervaring.
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.
Zo mag je bijvoorbeeld geen tatoeage op je voet hebben omdat de klassieke pumps die worden gedragen open zijn aan de bovenkant en zijkant. Je kunt hem trouwens ook niet verbergen met een panty want deze mag een maximale dikte hebben van 15 denier. En ook op de pols is een tatoeage verboden.
Tijdens de basiscursus, die 20 dagen duurt, krijg je van ons een bruto vergoeding van € 986,77 euro. Dit is onder voorbehoud van wijzigingen.
De minimumleeftijd om piloot te worden is 17 jaar. Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar.
Toelatingseisen met een HBO/ WO opleiding
Mocht je niet in het bezit zijn van een Havo of VWO diploma of niet over het juiste vakkenpakket beschikken, dan is de toelatingseis een afgeronde Technische HBO opleiding.
Je krijg hetzelfde salaris als iedere andere beginnende officier, zo'n 1750 euro bruto per maand (meer info daarover kan je hier vinden). Na de basisopleiding ligt het salaris van een F16-piloot op 1900 euro netto.
Ook KLM komt voor in de lijst. Met 5,2 procent vrouwelijke piloten staat de Nederlandse maatschappij op de zesde plaats, net onder Tui, waar 5,3 procent van de piloten geen man zijn.
Gemiddeld verdien je als piloot bij de KLM een salaris van tussen de € 100.000 tot € 150.000 per jaar, maar dit kan oplopen tot wel € 250.000. KLM behoort daarbij tot één van de best betalende luchtvaartmaatschappijen voor piloten.
De grootverdieners in Nederland zijn medisch specialisten, huisartsen en directeurs en leidinggevenden. De vermelde salarissen zijn de maximale bruto-maandlonen, op basis van 30 jaar ervaring.
De vereiste lengte ligt tegenwoordig tussen 1.50 (!) en 1.90 meter (KLM 1.58 - 1.85 meter). Wat je dikte betreft: het gewicht moet doorgaans in verhouding tot je lengte staan, met een BMI tussen 18,5 tot 25.
“Cabinepersoneel in vliegtuigen draagt uniformen en dient zich strikt aan de kledingvoorschriften te houden, dat staat in onze CAO”, zegt een woordvoerster. Ruimte voor hoofddeksels bieden de voorschriften niet; petten voor de mannen en hoofddoekjes voor de stewardessen zijn in 1991 afgeschaft.
Minimaal havo of een voltooide mbo niveau 3 opleiding, minimaal 18 jaar, goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal (kennis van Duits en Frans is een pre), minimaal 1.58 meter en maximaal 1.85 meter lang, bril/lenzen max.