Met je werkgeversimago laat zien wie je als organisatie bent, zowel door de ogen van degenen die er werken als degenen die er in de toekomst gaan werken. Iedere organisatie heeft een werkgeversimago, maar niet iedere organisatie doet er iets mee.
Een sterk werkgeversmerk gaat over hoe je als werkgever wordt gezien door toekomstige medewerkers, en wordt ervaren door je huidige medewerkers. Dat beeld - of imago - van jou als aantrekkelijke werkgever wordt vooral bepaald door wat jij je medewerkers te bieden hebt: je employee value proposition (EVP).
Employer branding is het proces van het promoten van de organisatie als een voorkeurswerkgever bij een specifieke doelgroep (potentiële) medewerkers. Het gaat dan over het imago, de reputatie als werkgever. Het werkgeversmerk. Hierop baseren mensen hun oordelen over organisaties en vaak ook hun gedrag en keuzes.
Met je employer brand, of werkgeversmerk, zet je jouw bedrijf goed op de kaart en onderscheid je je van concurrenten. Het doel hiervan is niet alleen om nieuwe medewerkers aan te trekken, maar ook juist om getalenteerde medewerkers te behouden.
Het is de verzamelnaam voor de manier waarop de werkgever intern 'werk maakt' van werkgeverschap het het versterken van het werkgeversmerk. Het doel hiervan is het creëren van binding en trots, en daarmee van medewerkers ambassadeurs maken voor de organisatie.
Een referral recruitment strategie houdt in dat je je medewerkers inzet als ambassadeurs van jouw bedrijf. Zij helpen om via hun eigen netwerk nieuwe kandidaten te zoeken, eventueel tegen beloning.
De basis van ieder employer brand is de belofte die jij als werkgever doet aan jouw werknemers (EVP). Hiermee laat je zien waarom mensen bij jou moeten zijn voor de leukste job op aarde. Employer branding omvat daarom alle activiteiten die je onderneemt om jouw gewenste employer brand te krijgen.
Definitie van arbeidsmarktcommunicatie
Structureel communiceren naar de interne en externe arbeidsmarktdoelgroepen en hun beïnvloeders met als doel het werven van nieuwe medewerkers, het positief beïnvloeden van het werkgeversmerk en/of het contact onderhouden met huidige, potentiële en oud-medewerkers.
De belangrijkste voordelen van referral recruitment:
Het verloop is lager. Voor specifieke vacatures vind je sneller gelijkaardige profielen in je medewerkers hun netwerk. Continu stroom van kandidaten. Hogere betrokkenheid van de medewerkers en betere employer branding.
Als er gekeken wordt naar de effectiviteit van referrals blijkt dat 63% van de wervingsprofessionals dit wervingsmiddel belangrijk vindt in het realiseren van wervingsdoelstellingen. Met een ruime 60% is referral recruitment daarnaast beoordeeld als meest effectief en van belang in de werving.
De voordelen van een 'Werken bij'-website
Kandidaten zijn op zoek naar diepgaande informatie over hun volgende werkomgeving. Met een 'Werken bij'-website benut u deze kans en geeft u antwoord op hun vragen. Andere voordelen zijn: Ruimte voor storytelling en beleving.
Met een werken-bij site heb je alle ruimte en volop mogelijkheden om potentiële kandidaten te overtuigen van jouw charme. Deze ruimte heb je vaak niet op je bedrijfswebsite, waarop je meer nadruk legt op je diensten en producten voor klanten.
Met behulp van referrals kun je de grote toestroom aan sollicitanten verminderen, zonder aan kwaliteit in te boeten. Volgens Real Links zorgen referrals voor wel 55 procent snellere werving van kandidaten. Ook vergroot het de kans dat de kandidaat geschikt is voor de functie.
Een bekende manier is de referral bonus, waarmee je jouw medewerkers beloond voor de moeite die zij stoppen in het vinden van een nieuwe collega.
“Referral” betekent letterlijk doorverwijzing. Bij marketing kan dit op basis van aanprijzingen door vrienden, familie en bekenden plaatsvinden, of via websites op basis van marketing acitiviteiten door een aanbieder. Referrals kunnen organisch ontstaan maar ook opgewekt worden.
Werven via de eigen werknemers is uiterst efficiënt. Uit onderzoek blijkt dat mensen die via deze weg binnenkomen, beter presteren op de werkvloer. Bovendien is het een relatief goedkope manier om aan nieuw personeel te komen.
Referral marketing, ook wel refer-a-friend marketing genoemd, is een manier om bestaande klanten nieuwe klanten te laten werven, eventueel in ruil voor een beloning. Referral marketing zorgt voor positieve mond-tot-mond reclame.
Tips om aan nieuw personeel te komen:
Gebruik je persoonlijke en zakelijke netwerk en ook dat van je (oud)medewerkers. Veil de werkzaamheden als opdracht aan zzp'ers. Organiseer samen met andere mkb-ondernemers het werven en uitwisselen van personeel. Zet je vacature uit bij het UWV en de Sociale dienst.
Een goede recruiter weet anderen (binnen de organisatie) te mobiliseren en enthousiasmeren. Zij weet wie de relevante stakeholders zijn. Om de candidate experience optimaal te krijgen heb je anderen nodig. De hiring manager moet meewerken, HR, IT, marketing.