Een VvE-bestuur heeft verschillende taken zoals het accorderen van facturen en beoordelen van contracten en offertes. Het bestuur kan bestaan uit één of meerdere personen, afhankelijk van de splitsingsakte. Het VvE-bestuur is eindverantwoordelijk voor de financiële en operationele gang van zaken binnen de VvE.
De bevoegdheden van het VvE bestuur
Het bestuur zorgt voor controle en uitvoering van de besluiten van de Algemene Ledenvergadering (ALV). Ook zorgt het bestuur ervoor dat de VvE functioneert conform vigerende wet- en regelgeving, akte van splitsing en huishoudelijk reglement (indien van toepassing).
1. Alle eigenaars samen, verenigd tijdens de Vergadering van Eigenaars, zijn het hoogste orgaan. Deze Vergadering, waar u dus als eigenaar deel van uitmaakt, is de 'directeur' van de VvE.
Bestuur van de VvE
De bestuursleden worden door de appartementseigenaren benoemd tijdens de vergadering. Het bestuur kan bestaan uit één of meerdere personen.
Een bestuur dient uit oneven aantal leden.Dit kan dus 1 persoon zijn of 3, of 5 en zo verder. Wanneer het bestuur bestaat uit 3 of meer leden zullen zij uit hun midden een voorzitter, secretaris en penningmeester benoemen. De functies secretaris en penningmeester mogen verenigd zijn in één persoon.
De vergadering van eigenaars kan tijdens de vergadering te allen tijde besluiten de bestuurder per direct of tegen een bepaalde termijn te ontslaan. Het besluit dient in beginsel te worden genomen met een gewone meerderheid van stemmen, dat wil zeggen: minimaal de helft van het aantal aanwezige stemmen plus één stem.
Een persoon kan op grond van onderhavig splitsingsreglement derhalve hoogstens zes jaar de functie van bestuurder uitoefenen. De vergadering van eigenaars heeft op 14 augustus 2003 een vennootschap onder firma (hierna: de vof) als bestuurder benoemd.
Als er geen bestuur is, kunnen de eigenaars dat zelf doen. Hopelijk kan tijdens die vergadering dan een nieuw bestuur worden benoemd. Mogelijk wordt dan ook het besluit genomen om een beheerder aan te stellen.
Een goede VvE-beheerder kent de regels van het appartementsrecht en beschikt over de benodigde financiële- en technische kennis indien deze zaken zijn uitbesteed. Bekijk of de VvE-beheerder makkelijk te bereiken is via telefoon en e-mail, met een vast aanspreekpunt en een back-up voor als deze er niet is.
De tarieven voor VvE-beheerders variëren sterk. Gemiddeld kun je rekenen op € 100 tot € 300 per appartement per jaar, afhankelijk van de omvang en complexiteit van de VvE.
Op deze pagina vind je alle informatie over VvE-verplichtingen. Zo is inschrijving bij de KVK verplicht, moet je een reservefonds hebben en moet de VvE een verzekering regelen. Ook is het verplicht één keer per jaar te vergaderen.
De VvE kascommissie controleert de jaarstukken en geeft advies aan de vergadering. De kascommissie moet bestaan uit minimaal twee leden van de VvE. Het belangrijkste doel van de kascommissie is het waarborgen van transparant financieel beheer binnen de VvE.
Het VvE bestuur stapt op. Kan dit zomaar? Wettelijk en reglementair kan een VvE niet zonder een bestuur. Wanneer het VvE bestuur wil opstappen, doet de vergadering van eigenaars er verstandig aan om geen ontslag te verlenen totdat er nieuwe bestuurders zijn benoemd.
voorafgaand aan de vergadering wordt de agenda (online of op kantoor bij VvE Belang) met de voorzitter doorgenomen. Het bestuur voorziet hem/haar indien gewenst van achtergrondinformatie, de VvE Belang voorzitter zit de vergadering voor (De vergadering duurt maximaal 2 uur.
Op grond van de wet (artikel 7:406 BW) is de VvE verplicht vrijwilligers, waaronder bestuursleden, de gemaakte onkosten te vergoeden. Dit omvat bijvoorbeeld kosten voor postzegels, papier, reiskosten, en andere uitgaven die verband houden met de functie.
Er is geen wettelijke bepaling over een maximale bestuurstermijn voor het bestuur van een vereniging. Dat betekent dat een secretaris in principe onbeperkt kan aanblijven. In de praktijk zie je dat bij veel verenigingen een statutaire beperking is opgenomen.
Belangrijkste taken van het bestuur zijn: Beheer, onderhoud en schoonmaak van gebouw en gemeenschappelijke ruimtes. De VvE is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het gebouw. De besluiten die de VvE hierover neemt, moet het bestuur uitvoeren.
Bij gewone besluiten moet 50% aanwezig zijn van het totale aantal stemmen dat volgens de splitsingsakte in de VvE uitgebracht kan worden. Dat is het quorum: het aantal stemmen dat aanwezig moet zijn om besluiten te nemen.
Als bestuurder ben je vrij om op te zeggen. De algemene vergadering kan jou niet dwingen om bestuurder te blijven als je eerder stopt dan de afgesproken termijn. Als jij de werkzaamheden goed hebt afgerond, is vroegtijdig stoppen geen reden om decharge te weigeren.
Bestuurstermijnen verwijzen naar de aangewezen dienstperiode voor leden van de raad van bestuur van een organisatie, doorgaans gespecificeerd in de statuten van de organisatie. De termijnen van bestuursleden variëren doorgaans van twee tot zes jaar, waarbij drie jaar een gebruikelijk gemiddelde is .
In de vereniging is het orgaan dat iemand in zijn bestuursfunctie heeft benoemd, ook degene die hem kan ontslaan. Tenzij in de statuten anders is geregeld, is dit de Algemene Vergadering (AV). Wettelijk kan dit zonder opgaaf van redenen, maar meestal zal dit in de praktijk natuurlijk wel gebeuren.
De secretaris van de VvE speelt een belangrijke rol binnen het administratief beheer van de VvE, zeker binnen grotere VvE's. Kleine VvE's hebben niet altijd een secretaris. De secretaris houdt zich bezig met onder andere: Communiceren met de leden over vergaderingen, onderhoud en andere zaken.
Ontslag VvE-bestuur kan 'te allen tijde'
Omdat de reglementen bepalen dat dit besluit 'te allen tijde' genomen kan worden, hoeft het ontslag dus niet op de agenda te staan. Kortom, de vergadering van eigenaren, kan altijd – wanneer zij dat wil – het bestuur of de voorzitter van de vergadering ontslaan.