De THP-motor is voorzien van een turbo met variabele drukregeling. Er zijn ook varianten ontwikkeld met een motorinhoud van 1.4 liter en 1.6 liter zonder turbo de VTi motoren, dit zijn indirect ingespoten brandstof motoren. Deze motor wordt geleverd in een 1.4 liter (EP4) en een 1.6 liter (EP6).
De VTI-motoren zijn vrijwel gelijk aan de THP-motoren, maar missen de turbo. Olieverbruik en problemen met distributie komen nog wel voor. In de occasiontest van de 5008 leest u meer ervaringen van de Wegenwacht.
De THP-motor is een veel toegepaste motor tussen 2008 en 2016 in de merken Citroën en Peugeot. Maar ook in de Mini en in sommige BMW-modellen. Ook zijn er verschillende uitvoeringen van de motor. De meest voorkomende is de 156 PK versie.
Bij de THP (Turbo High Pressure) zoals hij formeel heet, wordt de brandstof onder zeer hoge druk in de verbrandingskamers gespoten. De turbo zorgt voor de benodigde luchttoevoer. Bovendien heeft de motor een variabele drukregeling en kleptiming. De Volkswagengroep past dit principe ook toe in de TFSI-motor.
De e-THP motor is rond 2014 geintroduceerd. Het lijkt wel dat daar een verbeterslag heeft plaatsgevonden en krijgt het zeker de voorkeur voor een 5008 vanaf dat bouwjaar te kiezen. Maar in het algemeen kleeft er dus een verhoogd risico aan dit motortype.
Met het oog op kostenbesparingen wisselen autobouwers hun krachtbronnen onderling uit. De motor van de Mini Cooper S uit 2010 was het resultaat van een samenwerking tussen PSA en BMW.
Peugeot heeft van oudsher een ijzersterke positie in het B-segment. Na de succesnummers 205 en 206 slaat het merk een nieuwe weg in met de 207. Het nieuwe model scoort hoog op afwerking, verfijning, veiligheid en volwassenheid, maar verliest de speelse lichtvoetigheid en het comfort van zijn voorgangers.
U vraagt wat de beste brandstof is voor een THP motor. Bij deze motoren is er nog weleens sprake van inwendige vervuiling. In principe is de gebruikelijke euro 95 goed genoeg voor deze motoren en ook gewoon voorgeschreven.
Er behoord 5w30 olie in en dan ook nog van een specifieke soort schrijft Peugeot voor.
Het motorenaanbod van de Peugeot 3008 bestaat uit de 130 pk sterke driecilinder PureTech en de 165 en 180 pk viercilinder THP-motoren. Sinds het einde van 2019 zijn er ook twee hybridevarianten.
Wanneer we op zoek zijn naar de beste BMW motor, zijn we op zoek naar kracht, snelheid en betrouwbaarheid tegelijk. De S54 motor is qua vermogen de hogere in rang naast de BMW M54 motor, die over het algemeen wordt gebruikt in E46 M3 en Z3M modellen.
Ik rijd Audi hoofdzakelijk vanwege het design. Het merk heeft veel meer pluspunten, zoals individualiseringsmogelijkheden, afwerking, geavanceerde techniek, maar die punten heeft de concurrentie ook.
PSA (Citroën en Peugeot) heeft in samenwerking met BMW de THP motor ontwikkeld. THP staat voor Turbo High Pressure de motor is gemaakt om een groot vermogen te leveren tegen een relatief laag brandstof verbruik. Dat is prima gelukt de THP is een geweldige motor met veel trekkracht bij lage toeren.
U vraagt naar de te verwachten levensduur van een motor. Die van uw Peugeot heeft het inmiddels begeven met slechts 119.000 km op de teller. Van een motor van deze generatie zou je toch wel tenminste 200.000 km mogen verwachten.
Viscositeit klasse SAE: 0W-30.
Gemiddeld genomen is de Peugeot 208 een betrouwbare auto. De driecilinder motoren kennen nauwelijks problemen, en op de typische dieselkwaaltjes na, staan ook de HDi's goed bekend. Bij de 1,6-liter VTi-motoren zijn er wat meer zaken om op te letten. Het komt niet zelden voor dat een van de vier bobines de geest geeft.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
Normaal gesproken heeft een 0W30 een hogere viscositeitsindex dan een 5W30 motorolie. Bij 100 graden ongeveer even dik, bij koude temperatuur dunner. Boven de 100 graden moet het product dan dikker zijn. De keuze voor een 0W30 wordt normaal gesproken genomen op basis van mogelijke brandstof besparing.
Deze distributieriem is een zogenoemde “Wet belt” of ook wel een natte distributieriem. De riem loopt namelijk door de motorolie. Doordat de distributieriem inwendig in de motor zit, liggen de kosten voor het vervangen ervan, hoger dan bij het vervangen van andere distributieriemen.
Wat kost het inwendig reinigen van de motor? Personen- en bedrijfauto's met cylinder inhoud tot 4,5 liter – € 85 Boot motor met 1 luchtinlaat – € 105 Mobiele service toeslag – € 35 Alle anderen op aanvraag.
Een totale heupprothese is de vervanging van de gehele heup door een prothese. Deze prothese bestaat uit een heupkom en een steel met daarop de heupkop.
De 2e generatie benzine motoren (vanaf 2010 in de 'R56' serie Mini's) zijn door BMW in samenwerking met PSA (Peugeot/Citroën) ontwikkelde motoren. Bij het pre-facelift model 'R50' (2006-2010) had je het N12-motorblok (Cooper of VTi) en het N14-motorblok (Cooper S of THP).
Aankoopadvies Peugeot 207 (2006 - 2014) Niet zozeer een aandachtspunt, maar de 207 is vrij zwaar. Daardoor is het verbruik van de auto relatief hoog. De instapversie, de 1.4 met 73 pk, is eigenlijk te licht voor de auto.
U vraagt of de Peugeot 207 1.6 HDI een distributieketting óf riem heeft. Deze motor heeft een distributieriem met ook een voorgeschreven vervangingstermijn: vernieuw de distributieriem elke 240.000 km óf 120 maanden.