De Dacia stond ooit bekend als 'vrekkenauto', omdat deze vooral geschikt zou zijn voor mensen die zo weinig mogelijk autokosten willen betalen.
De modellen van Dacia hebben nauwelijks moderne rijhulp- en veiligheidssysteem aan boord, zijn niet hybride of elektrisch en ook een automaat is beperkt beschikbaar. Kortom, alles wat een moderne auto anno 2019 volgens de marketingmachines moet hebben, ontbreekt.
Dacia, het Roemeense budgetmerk dat ooit in Nederland werd uitgeroepen tot 'vrekkenauto', eindigt net achter de Lexus met een betrouwbaarheidsscore van 97,3 procent. Daarmee bewijst het merk dat goedkoop niet altijd duurkoop hoeft te zijn.
Deze generatie van de Sandero is uitermate betrouwbaar. De techniek is dermate uitgerijpt dat euveltjes die zich eerder bij Renault wel eens hebben voorgedaan, bij Dacia niet meer terugkomen. Daarmee is een Sandero ook qua betrouwbaarheid een aanrader.
De Sandero Stepway smoelt goed, rijdt prima, biedt voldoende interieurruimte en een volwassen uitrusting, al gooit de de Roemeen qua rijhulpsystemen nog altijd geen hoge ogen. Dat de Dacia de Hyundai zo dicht kan naderen, illustreert treffend welke stappen het merk de afgelopen tijd heeft gemaakt.
"De Dacia Sandero is voordelig", zegt hij tegen EditieNL. "Hij is goedkoop maar toch fatsoenlijk." De Dacia is zo goedkoop omdat 'ie maar weinig keuzes heeft. "De materialen zijn wat minder en de technologie is ook minder ver dan bij andere merken. Je hebt bijvoorbeeld niet veel keus qua navigatiesysteem."
Stepway is een aanduiding van Dacia en geeft aan dat het een "off road" model betreft. De Stepway is een versie van de Sandero die een hogere bodemvrijheid heeft. De wielkasten en bumpers zijn extra aangezet zodat de auto een robuust uiterlijk krijgt.
De Britse consumentenorganisatie WhatCar heeft de nieuwe Dacia Sandero uitgeroepen tot 'Auto van het jaar'. Tevens noemde het blad nog een aantal andere topmodellen in verschillende autocategorieën.
Ruimte alom
De toegenomen wagenhoogte komt de instap ten goede, wanneer je gesteld bent op een hoge instap en zithoogte, dan is de Stepway zeker te verkiezen boven de normale Sandero. De stoelen zijn opvallend zacht, het kenmerkende Franse zitcomfort is in ruime mate aanwezig.
Dacia is een Roemeens automerk. Voorheen was UAP (Uzina de Autoturisme Pitești, Autofabriek Piteşti) een staatsbedrijf. Vanaf 1999 behoort de fabriek volledig tot de Franse Renault-groep. De naam verwijst naar het oude Dacië, ongeveer het huidige Roemenië en Moldavië.
De Dacia Duster is niet meer zo goedkoop als vroeger. Hij biedt nu meer kwaliteit en veel waar voor je geld, maar blijft technisch op sommige punten achter. Veel ruimte en goed veercomfort maken hem tot ideale gezinsauto. Echt armoedig is de Duster allang niet meer.
Vanaf 1999 behoort de fabriek volledig tot de Franse Renault-groep. Vandaag de dag worden de modellen van Dacia in 9 verschillende landen geproduceerd (Algerije, Roemenië, Rusland, Marokko, Iran, India, Argentinië, Brazilië en Columbia).
Dacia is in 1966 opgericht in Roemenië met een duidelijk doel: moderne, betrouwbare en betaalbare auto's maken voor de inwoners van Roemenië. Dacia is vernoemd naar de naam die door de Romeinen werd gebruikt om te verwijzen naar de regio die we tegenwoordig kennen als Roemenië.
Het merk verkocht 1.273.892 auto's en de Volkswagen Golf werd met 205.408 nieuw geregistreerde exemplaren de bestverkochte auto van Europa. De gehele Volkswagen Group is goed voor een marktaandeel van ruim 25 procent.
Met een maximaal geremd aanhanggewicht van 1.100 kg kan de Dacia Sandero zelfs kleinere caravans en boten te trekken. Net welk voertuig je prefereert op reis.
De Toyota Yaris is niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Wist u dat het ook een prima auto met hoge instap is? Geen overdreven instaphoogte, maar genoeg voor optimaal zitcomfort en overzicht. Juist dat maakt het een perfecte optie voor alledaags gebruik.
De Duster was de eerste SUV van het merk en wordt, net als de andere Dacia-modellen, aangedreven door motoren van Renault.
Een benzineauto is altijd het goedkoopst qua wegenbelasting welke gevolgd wordt door de gas (LPG) en op de laatste plek komt de diesel. Hoe zwaarder de auto, hoe groter de verschillen in prijs worden tussen benzine en diesel. Een lichte auto is veel goedkoper in wegenbelasting vergeleken met een zware auto.
De goedkoopste nieuwe gezinsauto is de Renault Captur. Deze is helemaal nieuw dit jaar en slechts 1500 euro duurder dan de Crossland X.
De Dacia Sandero is als hatchback al te koop vanaf €13.940. Dan krijg je de TCe 100 Bi-Fuel, die op benzine én lpg rijdt. Als iets hogere en stoerder aangeklede Stepway kost de technisch identieke auto minimaal €16.740.
De Dacia Sandero Stepway is ook als automaat beschikbaar. Deze CVT-automaat schakelt traploos. Je manoeuvreert daardoor soepel en stil door het drukke stadsverkeer en rijdt comfortabel over de snelweg.