Het organiseren van en omgaan met ontruiming: het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen die zich in het pand bevinden.
BHV Portofoon
Ontruimers moeten bekend zijn met de locaties van alle aanwezige (nood)uitgangen, zodat zij iedereen veilig naar de verzamelplaatsen kunnen leiden. Daarbij moeten zij snel kunnen overzien hoeveel mensen er zich op dat moment in het gebouw bevinden.
De Arbowet bepaalt dat een bhv'er verantwoordelijk is voor de volgende taken: • Eerste hulp verlenen bij ongevallen zoals het aanleggen van een verband of reanimatie; • Het bestrijden en/ of beperken van brand en het beperken van de gevolgen van ongevallen; • Het in noodsituaties alarmeren en evacueren van werknemers ...
EHBO is natuurlijk één van de belangrijkste taken van een BHV'er. In de meeste gevallen ook de taak die het vaakst wordt uitgevoerd. Een BHV'er is een getrainde EHBO'er. BHV'ers kunnen helpen bij ongevallen, klein en groot, maar hebben ook geleerd om te reanimeren (traditioneel en met behulp van een AED).
Verplichtingen en taken BHV'er
Allereerst ben je als BHV'er verplicht om hulp te verlenen in het geval van incidenten en calamiteiten binnen je werkomgeving, maar ook ben je – net als Eerste Hulpverleners – in staat op te treden in noodsituaties buiten je eigen werkomgeving.
In een ontruimingsplan staan procedures voor BHV'ers wat zij moeten doen bij een brand, bommelding, ontruiming of stroomuitval. Een ontruimingsplan speelt een grote rol tijdens de voorbereiding op eventuele calamiteiten en is hierdoor van belang bij een echte evacuatie.
Wat heeft de hoogste prioriteit voor een BHV'er tijdens een inzet? Het verkennen en helpen van slachtoffers zijn de belangrijkste taken van BHV'ers.
Zo zorg je voor allerlei veiligheidszaken, waaronder de communicatie, onderlinge samenwerking, afstemming en evaluatie na eventuele calamiteiten of een bedrijfscrisis. Je geeft leiding aan de bedrijfshulpverleningsorganisatie, bestaande uit een of meerdere coördinatoren, ploegleiders of BHV'ers.
Het gaat om een uitzetting van de woning. Een deurwaarder gaat samen met de politie, een slotenmaker en eventueel een verhuisbedrijf naar de woning waar het om gaat. De huurder wordt uitgezet, om de woning te kunnen ontruimen. Als er inboedel aanwezig is wordt dit naar een opslag gebracht.
Als besloten is tot een ontruiming moet de bhv binnen een paar minuten kunnen beginnen met het alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het bedrijf.
Met een goed ontruimingsplan voorkom je (extra) letsel. Je zorgt er hiermee voor dat aanwezigen het pand zo snel en veilig mogelijk kunnen verlaten. Daar draait het om bij het ontruimen van een pand.
Het is belangrijk regelmatig te oefenen met de uitvoering van je ontruimingsplan. Het is van belang dat het personeel weet hoe een ontruiming er ongeveer uit ziet en welke taken zij hebben. Ook voor de BHV'ers is dit het perfecte moment om hun vaardigheden en kennis te testen.
Zie je rook of vlammen, sluit dan de deur onmiddellijk en druk een handbrandmelder in. Zo niet, kijk dan om het hoekje de ruimte in.
Het verlenen van eerste hulp bij ongevallen. Het beperken en het bestrijden van brand en het beperken van de gevolgen van ongevallen. Het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het bedrijf of inrichting.
De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft de wettelijke taak om te inspecteren (op grond van de Arbowet) of een werkgever aan de bhv-verplichtingen voldoet.
Medewerkers die op verzoek van de werkgever naast hun werkzaamheden tevens bedrijfshulpverlener (BHV-er) zijn, krijgen hiervoor een vergoeding van maximaal €75,- bruto/jaar bij het behalen of het verlengen van het certificaat.
Op basis van die restrisico's moet je je afvragen hoeveel BHV'ers nodig zijn om in een noodsituatie werknemers in veiligheid te brengen. Er moet altijd ten minste één BHV'er aanwezig zijn, ook in ploegendiensten, bij overwerksituaties of als een deel van de medewerkers thuiswerkt.
Meld een incident via het interne alarmnummer of 1-1-2. Laat bij voorkeur iemand anders de melding doen; blijf zelf op de plaats van het incident. De meldregels zijn: ⚫ wie: uw naam en telefoonnummer plus afdeling; waar: plaats van het incident; ⚫ wat: soort incident en aantal slachtoffers.
Hulp voor hulpverleners
Het nazorg-ondersteuningsteam van B&V staat na een incident klaar om jouw BHV'ers te helpen met goede nazorg. Het team verzorgt de eerste nazorggesprekken op jouw locatie.
Volgens de Arbowet moet de verhuurder voor alle veiligheidsvoorzieningen zorgen, zoals noodverlichting, vluchtwegen, nooduitgangen, brandmelders, brandblussers en brandslangen. Hij is ook verantwoordelijk voor het onderhoud van die voorzieningen.
Het ontruimingsplan moet worden opgesteld conform de NEN 8112 richtlijnen voor gebouwen. In deze norm wordt tevens beschreven wie er tijdens een ontruiming met welke taken is belast.