Als je een valse melding doet (dit betekent: zeggen dat er iets gebeurt, wat niet waar is), of misbruik maakt van 112 (alleen bellen en de verbinding verbreken of lachen, schreeuwen, schelden, etc.), dan pleeg je een misdrijf. Dat wil zeggen dat het als een zwaar vergrijp wordt gezien. De politie zal dus ingrijpen.
Valse aangifte in de wet
Het doen van een valse aangifte is strafbaar gesteld in artikel 188 Wetboek van Strafrecht: “Hij die aangifte of klacht doet dat een strafbaar feit gepleegd is, wetende dat het niet gepleegd is”.
Ja, het is strafbaar om een valse aangifte te doen. Jaarlijks worden er heel veel valse aangiften gedaan bij de politie. Het doen van een valse aangifte is een misdrijf en wordt zwaar bestraft. Als de politie erachter komt dat je gelogen hebt bij het doen van een aangifte loop je risico op een gevangenisstraf.
Straffen voor 112-misbruik
Bij een onjuiste melding spoort de politie de beller op. De politie kan bij misbruik alle gegevens van het telefoongesprek opvragen bij de alarmcentrale. Zo komt de politie er eenvoudig achter wie met 112 heeft gebeld. Volwassenen kunnen een boete of een gevangenisstraf krijgen.
Het Strafwetboek (artikel 443-453) spreekt van aanranding van de eer of de goede naam van personen. In de praktijk wordt meestal gesproken over laster en eerroof. Iemand wordt kwaadwillig een feit ten laste gelegd, dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen.
Valse beschuldiging melden via Centraal Meldpunt Nederland: Meld.nl. Heeft u te maken met smaad en laster. Als iemand u in een kwaad daglicht wilt zetten of wilt 'zwartmaken', dan is de persoon strafbaar op grond van belediging.
Kwaadsprekerij wordt ook wel laster genoemd. Laster is een strafbaar feit. Kun je iemand aanklagen wegens smaad? Smaad is in de basis een 'klachtdelict'.
Bij een melding vertel je aan de politie wat er is gebeurd. Er wordt geen aangifte opgenomen en geen onderzoek ingesteld. Dankzij jouw melding is de politie extra alert en kan snel handelen. Zeker als er meerdere meldingen en aangiftes worden gedaan tegen een persoon.
Als u 112 belt met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de centrale meldkamer uw locatiegegevens en mobiele gegevens. Hierdoor kunnen de hulpdiensten sneller aanwezig zijn om hulp te verlenen.
Als je 112 belt krijg je een algemene 112-centralist aan de lijn. De centralist vraagt waar je bent en of je ambulance, brandweer of politie wilt spreken. Daarna krijg je de juiste hulporganisatie aan de telefoon. Als je belt vanaf een vaste telefoonlijn, dan weet de 112-centrale je locatie en telefoonnummer al.
De politie legt meldingen vast. Hierdoor ontstaat zicht op de aard en hoeveelheid meldingen. En of er bijvoorbeeld sprake is van 'probleemklanten' of 'probleemlocaties'. Als er meerdere meldingen zijn over 1 dader, dan weegt dat mee bij het bepalen van een eventuele straf.
Als iemand u chanteert, verzamel dan zoveel mogelijk bewijs. Zoals apps, e-mails of opgenomen gesprekken. Dit bewijs heeft u nodig als u wilt dat er een strafzaak komt. In een strafzaak kan de rechter een boete of gevangenisstraf geven aan de dader.
Als u inlogt op Mijn politie ziet u de laatste stand van zaken van uw aangifte.
Wij streven er naar om u binnen 3 maanden na ontvangst van uw aangifte een bericht te sturen. Krijgt u in het begin van het jaar een aangiftebrief en doet u voor 1 april aangifte? Dan krijgt u voor 1 juli bericht.
Bij een aangifte moet u altijd uw gegevens aan de politie doorgeven. Een melding kunt u wel anoniem doen. U meldt anoniem een misdrijf of dader bij Meld Misdaad Anoniem. Uw naam wordt niet opgeschreven, er is geen nummerherkenning en het telefoongesprek wordt niet opgenomen.
Hoe lang worden de gesprekken bewaard? De gesprekken worden twee jaar bewaard, waarna ze worden vernietigd.
Als u 112 belt met uw mobiele telefoon en u gebruikt een 4G netwerk, dan is het mogelijk dat het langer duurt voordat u verbinding krijgt. Dit komt doordat 4G nu alleen voor data in gebruik is. Voor de spraakverbinding met 112 moet worden teruggeschakeld naar 3G of 2G. Dit kan een aantal seconden duren.
Via 112 krijg je de centralist aan de lijn
Heb je 112 gebeld, dan vraagt de 112-centralist eerst waar je je bevindt en of je politie, brandweer of een ambulance nodig hebt. Heb je een ambulance nodig, dan word je doorverbonden met de Meldkamer Ambulancezorg (MKA).
Als je aangifte doet, verzoek je om strafvervolging.Dit betekent dat je wil dat de dader gestraft wordt.Doe je een melding, dan stel je de politie op de hoogte van de situatie.
1 Swipe omlaag vanaf de bovenkant van je telefoonscherm om alle meldingen te kunnen zien. 2 Tik op de melding die je wilt uitschakelen en houd deze even ingedrukt. Tik vervolgens op Instellingen. 3 Kies hier welke meldingen je aan of uit wilt zetten door de blauwe balkjes naar links of rechts te schuiven.
Op sommige Android-apparaten kunt u kiezen wat voor soort meldingen een app u stuurt: Waarschuwen: U hoort een geluid, ontvangt een bericht op het vergrendelingsscherm en u ziet het pictogram van de app in de statusbalk. Stil: Uw telefoon maakt geen geluid en trilt niet.
Voorbeelden van eenvoudige belediging zijn het grof uitschelden van iemand, het opsteken van een middelvinger of het spugen in het gezicht. Eenvoudige belediging is strafbaar gesteld in artikel 266 Sr. Een bijzonder vorm van belediging is smaad/smaadschrift.
Dat kan als het (online) pesten bedreigend of discriminerend wordt. Ook smaad en laster zijn strafbaar. De politie neemt aangiften zeer serieus, omdat je iemand levenslang kunt beschadigen.
Een strafbaar feit is een gedraging die volgens de wet niet toegestaan zijn. Een strafbaar feit wordt ook wel een delict of een misdrijf genoemd, al zijn deze termen juridisch gezien niet geheel hetzelfde.