Het gevoel van vertrouwen en verbondenheid (de emotionele binding) met de mensen, producten of diensten van een ondernemingen. Essentie is: trouwe klanten zorgen voor gezonde groei; ze kopen meer, blijven langer klant en dragen nieuwe klanten aan.
Eén van de beste manieren voor meer trouwe klanten is het belonen van klanten. Hierbij kun je denken aan: extra korting op een product of dienst, een exclusieve rondleiding in het bedrijf, een demonstratie van de nieuwe productlijn, het betrekken van klanten bij innovaties, etc.
Hogere winst.
Bij verkoop aan bestaande klanten ligt de focus minder op de prijs dan bij verkoop aan nieuwe klanten. Je bestaande klanten hebben al vertrouwen in je. Daardoor is het gemakkelijker om hen te interesseren voor meer producten of diensten door middel van upselling en crossselling.
Er zijn ook nog aspecten die klanten 'zeer belangrijk' vinden. Zoals afspraken nakomen en snelheid van reageren. Dat vinden klanten het allerbelangrijkst. Het zijn aspecten die niets te maken hebben met vakkennis, producten, techniek of prijsstelling.
Loyaliteit wordt gecreëerd door merkbeleving, dialoog, interactie, gevoel van waarde, vertrouwen en tevredenheid. Loyaliteit ontstaat niet van de een op de andere dag, maar wordt opgebouwd gedurende een langere periode. Loyaliteit kan zich op twee manieren uiten die beide omzetverhogend werken.
Als bedrijf doe je er alles aan om een klant zo lang mogelijk aan je te binden. Dit noemen we klantenbinding of customer retention. De duur van zo'n relatie is bepalend voor succes op korte- en lange termijn. Hoe lang een klantrelatie duurt wordt aangeduid met de term churn rate.
Hoe loyaal klanten zijn wordt beïnvloed door een aantal factoren. Loyaliteitsdrivers. Te weten klanttevredenheid, imago, vertrouwen en betrokkenheid (ook wel binding). Hoe beter je bij je klanten op deze drivers scoort, hoe hoger hun loyaliteit.
De gemakkelijkste manier voor het overgrote deel van de bedrijven is om de tevreden klanten het werk te laten doen. Houd contact met tevreden klanten en vraag of ze als referentie willen dienen. Zet ze in je portfolio. Geef klanten een 'wervingspremie' bij nieuwe klanten zodat ze actief nieuwe klanten voor je werven.
Transparantie geeft vertrouwen en is dus een must voor elk bedrijf waar klanttevredenheid een KPI is. Een goede manier om dit te bereiken is door helder te communiceren, ook (of juist) over de onderdelen die nou niet bepaald een 'funfactor' hebben.
Definitie Klantloyaliteit
Loyaliteit betekent betrokkenheid van een koper ten opzichte van een product, dienst, merk of organisatie. Een lange en goede relatie met een klant levert in de toekomst herhaalaankopen op.
Door klanten aan het bedrijf te binden en de loyaliteit te vergroten versterkt de klantrelatie. vergroot de loyaliteit, versterkt de relatie met en het vertrouwen in het bedrijf. Loyale klanten zijn minder snel geneigd over te stappen naar de concurrent en zorgen voor positieve mond-tot-mond reclame.
Er zijn diverse meetinstrumenten om klantloyaliteit te meten. Een bekend en veel toegepast middel om loyaliteit te meten is de Net Promotor Score (NPS). Er zijn diverse meetinstrumenten om klantloyaliteit te meten. Een bekend en veel toegepast middel om loyaliteit te meten is de Net Promotor Score (NPS) van Reichheld.
Klantloyaliteit kan helpen bij een effectieve planning. Met terugkerende klanten kun je data verzamelen en gedrag analyseren. Uiteindelijk kan er een customer journey worden opgesteld van wat wel en niet bevalt. Zoals voor een strategie die gericht is op het behouden van meer klanten en de algehele klantervaring.
Wanneer een klant voor een langere periode niet tevreden is, is de kans groot dat hij een kijkje gaat nemen bij de concurrent. En dat wil je natuurlijk voorkomen. Jouw (tevreden!) klanten zijn namelijk een belangrijk bezit: ze zorgen voor omzet, mond-tot-mond reclame en een goede referentie.
Valkuil: Onderdanig
Door je trouwe opstelling naar andere toe kun je jezelf gemakkelijk wegcijferen ten gunste van die ander. Waarbij je over je eigen grenzen heen gaat. Anderen kunnen hierdoor gemakkelijk misbruik maken van jouw loyaliteit en trouw.
Het woord trouw is iets minder modern dan loyaal. Vergelijk een trouwe vriend en een loyale medewerker. En aan deze voorbeelden zie je ook goed dat bij loyaal eerder een afhankelijkheidsrelatie of een gezagsrelatie meespeelt.
Gedrag van de controlerende ouder:
Uitsluitende negatieve informatie over de andere ouder delen met het kind. Met smoesjes het contact tussen het kind en de andere ouder beperken. Niet of moeizaam nakomen van de (gerechtelijke) contactregeling. Ex-partner niet informeren over het welzijn en de ontwikkeling van het kind.
Waarom belangrijk? Dan voel je je thuis in de organisatie waar je werkt. Wanneer loyaal voor je een persoonlijke waarde is, dan pas je niet in de organisatie waar men weinig voor elkaar over heeft, waar egotripperij, eigenbelang gaat boven het teambelang of het organisatiebelang.
Wanneer je het opbouwen en onderhouden van klantrelaties op een goede manier aanpakt kan het functioneren als een Unique Selling Point (USP). Ook is het hebben van een goede klantrelatie goed voor de loyaliteit van je klanten en heeft het een zeer positieve invloed op het conversiepercentage.
Waarom is klantretentie belangrijk
Er zijn diverse onderzoeken die aantonen dat: het behouden van klanten voordeliger is dan het aansluiten van nieuwe klanten. de ROI verhoogd kan worden bij een verhoogde retentiepercentage. loyale klanten besteden meer en nemen vaker af dan dan nieuwe klanten.
Loyaliteitsstrategie (gedifferentieerde klantbenadering voor binden en boeien). Sterke betrokkenheid van de top, directie en management (sturen, faciliteren, voorbeeldgedrag).