Wanneer je kunt leren van een incident, omdat in de zorgverlening iets niet goed is gegaan, meld je het incident in het Veilig Incidenten Melden (VIM) of het Melding Incidenten Cliënten (MIC)-systeem.
MIC melding
Als je een medicatiefout opmerkt, moet hiervan een melding gemaakt worden. In veel organisaties heet dit een MIC melding (melding incident cliënt). De meeste organisaties hebben afspraken over hoe die melding gedaan wordt en hoe je eventueel de collega erbij betrekt die de fout maakte.
Een MIM melding is een melding incident medewerkers. Het betreft melding van incidenten die zich hebben voorgedaan in of op het terrein van de instelling en die tot een schadelijk gevolg voor medewerkers of mensen die in de instelling werkzaam zijn, hebben geleid of hadden kunnen leiden.
Binnen ZGR worden per kwartaal verschillende meldingen verzameld en geanalyseerd. Het gaat om meldingen incidenten cliënten (MIC) en meldingen incidenten medewerkers (MIM).
Het Regionaal Meldpunt Zorg is er voor inwoners, zorgverleners en medewerkers van wijkteams of lokale teams die (vermoedens van) fraude, financiële fouten, kwaliteitsproblemen of een ongewenste werkwijze van zorgorganisaties willen melden.
MIP staat voor Meldingen Incidenten Patiëntenzorg. Het doel van deze interne meldingenregistratie is om de patiëntenzorg en de manier waarop er wordt omgegaan met patiënten bij (bijna) incidenten binnen de zorginstelling te verbeteren.
Als het om een (bijna)incident gaat, geven we dit door aan de Decentraal Incident Meldingencommissie (DIM). Ze doen soms onderzoek, en geven in elk geval adviezen voor verbetering waar de afdeling mee aan de slag gaat. Een mogelijke zorgcalamiteit wordt gemeld bij de Commissie Calamiteiten Patiëntenzorg (CCP).
Bij Veilig Incident Melden (VIM) worden incidenten en bijna-incidenten binnen uw dagelijks werk gemeld, geanalyseerd en worden verbetermaatregelen voorgesteld. In de praktijkgids VIM staat duidelijk omschreven wat u ziekenhuisbreed moet regelen voordat u kunt beginnen met VIM-en.
MIC-procedure
Als een zorgverlener een incident meemaakt, maakt hij/zij hiervan zo snel mogelijk melding. Melding kan ook door een andere direct betrokkene gebeuren.
Voor elke fout of (bijna-) incident waarvan een cliënt nadeel ondervindt een apart formulier invullen. Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Het gaat om de verbetering van de dienstverlening aan de cliënt!
Binnen de keten kunnen er problemen ontstaan bij het overnemen van de zorg voor patiënten. Om deze problemen te kunnen signaleren én er van te leren is er mogelijkheid om deze problemen te melden middels een zogeheten TIM-formulier.
Met een VMS kunnen ziekenhuizen continu risico's signaleren en verbeteringen doorvoeren. Daarnaast kunnen ze beleid vastleggen, evalueren en aanpassen. Alle ziekenhuizen zijn verplicht een veiligheidsmanagementsysteem in te voeren en deze gecertificeerd en/of geaccrediteerd te hebben.
Verpleeghuizen moeten intern een systeem hebben om veilig incidenten te kunnen melden. Ook moeten zij incidenten goed onderzoeken om de onderliggende oorzaken vast te stellen. Zo kunnen ze maatregelen nemen die passen bij de situatie om deze oorzaken aan te pakken.
Wat is het verschil? Incidenten zijn (in vergelijking met calamiteiten) relatief lichte verstoringen van de dagelijkse gang van zaken bij een zorgaanbieder. Calamiteiten moeten altijd gemeld worden, incidenten niet. Zorgaanbieders moeten incidenten wel registreren en analyseren om van fouten te kunnen leren.
Meld een incident via het interne alarmnummer of 1-1-2. Laat bij voorkeur iemand anders de melding doen; blijf zelf op de plaats van het incident.
Doe bij elk incident of calamiteit altijd het volgende:
Bel bij een ernstige situatie naar 112 én het interne alarmnummer (toestel xxx). Bel bij een minder ernstige situatie naar het interne alarmnummer (toestel xxx). Roep de BHV'er die bij jou in de buurt zit. Volg de instructies van de hulpverleners en de BHV'ers.
Het invaliditeitspensioen veteranen komt pas tot uitkering indien dat hoger is dan het AOW en het ouderdomspensioen defensie. De bijzondere invaliditeitsverhoging (smartengeld) blijft wel – onveranderd – bestaan na 65 jaar.
Een dergelijk systeem houdt in dat artsen en andere hulpverleners incidenten en (bijna-)fouten melden en be- spreken. Daarbij geniet de melder een zekere mate van bescherming: het uitgangspunt is dat er tegen hem of haar geen individuele maatregelen worden getroffen.
Wat is Reality Orientation Therapy (ROT)? ROT is een psychologische en sociale therapie voor ouderen met beginnende dementie. Het doel is de persoon weer te oriënteren in het hier en nu, door herhaaldelijk informatie vanuit de omgeving aan te bieden.
Validation is een methodiek om te communiceren met gedesoriënteerde ouderen en hen te ondersteunen om hun eigenwaarde, identiteit en zelfrespect te herstellen. De basis van Validation is het accepteren en respecteren van de persoon met dementie.
Het begrip 'warme zorg' komt grotendeels uit de ouderenzorg. Het doel van warme zorg is een omgeving te creëren waarin gedesoriënteerde dementerende ouderen zich veilig voelen. Het opzetten van deze omgeving heeft als doel angsten en onzekerheden verminderen of verdwijnen.
Controleer bij losse medicatie: juiste cliënt, juiste medicijn, juiste hoeveelheid, juiste tijd, juiste vorm.