Het Beroeps Vervoer College biedt de ondernemersopleiding aan, een opleiding waarmee u de transportvergunning kunt aanvragen, waarin u wordt opgeleid voor nationaal en internationaal vervoer van goederen op de weg. Na het behalen van het diploma voldoet u aan de vakbekwaamheidseisen van de NIWO.
De transportvergunning kost ongeveer 100 euro per jaar. De kosten nemen toe als er meerder voertuigen worden ingezet. Lees hier meer over Kosten en Transportvergunning. Lees hier meer over de examens Kosten Transportvergunning.
Iedere natuurlijke persoon of elke onderneming die een activiteit van goederenvervoer wil uitoefenen, moet een vervoersvergunning aanvragen bij de FOD Mobiliteit en Vervoer.
Geen vergunning voor eigen vervoer
Eigen vervoer is het zelf vervoeren van goederen van of voor uw eigen bedrijf. Hiervoor heeft u geen vergunning nodig. U moet wel kunnen aantonen dat het om eigen vervoer gaat. In landen buiten de EU heeft u voor eigen vervoer soms een ritmachtiging nodig.
Eigen vervoer is het vervoeren van goederen met vrachtauto's, die bestemd of afkomstig zijn van het eigen bedrijf. Dus de fietsenfabrikant, die haalt met zijn eigen auto buizen op bij zijn buizenleverancier om daar in zijn fabriek het frame van te maken. Hij heeft deze grondstoffen gekocht en die zijn dus van hem.
De vakbekwaamheid
De vakbekwaamheid wordt aangetoond door het voorleggen van een getuigschrift van vakbekwaamheid dat in België enkel kan bekomen worden door het volgen van een cursus en het slagen voor een bijkomend (schriftelijk en mondeling) examen.
De vakbekwaamheid is een aanvulling aan het rijbewijs die verplicht is voor alle professionele bestuurders met een rijbewijs van de categoriegroepen C en D. Zij moet bovenop het rijbewijs worden gehaald en de houder moet voor de verlenging ervan om de 5 jaar een nascholing volgen.
EIGEN RIJDER VERDIENT GEMIDDELD € 47.500
Op basis van dat onderzoek wordt gesteld dat het jaarsalaris van eigen rijders 11,9 procent lager zou liggen dan wat zij als een chauffeur in loondienst zouden hebben verdiend. “In de beleving van de eigen rijder is het financieel resultaat een stuk positiever”, stelt NIWO.
Grofweg verdien je in in de transportsector in loondienst dus minimaal tussen €1680,- en €3812,28. Dit is nog exclusief een vakantietoeslag van 8% en eventuele extra's, uitbetaling voor overwerk etc. In de praktijk kan een werkgever natuurlijk meer betalen dan in de CAO staat.
Vrachtauto voorzien van laad- en loskraan: € 85,00 per uur. Tijdelijk +15% = € 97,75.
Een Eurovergunning kost vervolgens jaarlijks ca euro 150, -, maar de aanvraag een veelvoud daarvan door een kapitaalseis van euro 9000, - en het indienen van een openingsbalans die moet zijn goedgekeurd is door een (kostbare) AA- of Registeraccountant. Deze kosten zijn voor veel zelfstandigen niet haalbaar.
Mijn tarief als 'externe vervoersmanager' is € 250,- exclusief btw, per maand. Voor dit bedrag breng ik mijn vakbekwaamheid in jouw onderneming met maximaal 2 bestelwagens of vrachtwagens. Heb je 3 of meer voertuigen dan is mijn tarief op aanvraag.
Derdenrekeningen worden gebruikt om namens cliënten bedragen te incasseren, of om tijdelijk de bedragen veilig te stellen. De Wet op het notarisambt (Wna) en de Gerechtsdeurwaarderswet verplichten deze beroepsgroepen gelden van cliënten die zij tijdelijk onder zich hebben op een aparte rekening te zetten.
Elk vergund of geregistreerd geneesmiddel ontvangt een vergunningsnummer voor het in de handel brengen (VHBnummer)of registratienummer.
Het uurtarief als zzp vrachtwagenchauffeur is gemiddeld 30 euro exclusief BTW. Dit is een aanzienlijk verschil met vrachtwagenchauffeurs in loondienst. Zij verdienen hier gemiddeld 14 euro per uur. Het gemiddelde tarief in de transportsector als vrachtwagenchauffeur in loondienst is 2150 bruto.
Om werk te vinden als eigen rijder zijn er een aantal wegen. Uiteraard is de telefoon of een bezoek aan mogelijk bedrijf waar je voor wilt rijden een optie. Bedenk wel dat een eerste indruk dan erg belangrijk is. 15% van het succes hangt af van de kennis en 85% van de eerste indruk.
Een Vrachtwagenchauffeur factureert ongeveer € 25 per uur ex BTW. Wat verdient een Vrachtwagenchauffeur in loondienst? Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.800 bruto per maand. Gemiddeld salaris ongeveer € 2.150 bruto per maand.
Daarnaast controleert de inspecteur of de ondernemer (nog) voldoet aan de voorwaarden die zijn gesteld aan het hebben van een vergunning beroepsgoederenvervoer (verstrekt door de NIWO). De Inspectie Leefomgeving en Transport controleert tijdens bedrijfsonderzoeken ook de arbeidsomstandigheden op het bedrijf.
De Eurovergunning is de ondernemersvergunning voor bedrijven die tegen betaling goederen vervoeren over de weg. De Eurovergunning is vijf jaar geldig en moet voor de einddatum verlengd worden. U moet zelf een aanvraag indienen.
De Eurovergunning vraagt u aan via het NIWO-ondernemersloket. U logt in met eHerkenning op niveau 3 (EH3) of hoger. Daarmee identificeert u zich als gemachtigde van de onderneming. Vul daarna het webformulier in en upload de stukken.