Een tik in de motor is de meest voorkomende klacht. Vaak wordt dit veroorzaakt door de inlaatkleppen en/of uitlaatkleppen. Slijtage of inwendige vervuiling van de motor kunnen leiden tot een tikkende motor. Klepstoters kunnen op den duur verslijten of vast gaan zitten door vuil.
Ratelend/Tikkend geluid schadelijk? Te lang doorrijden met een ratelend of tikkend geluid door toedoen van de klepstoters hoeft in eerste instantie niet schadelijk te zijn, mits de olie op peil is. Echter is het niet altijd zeker of het geluid van de klepstoters afkomstig is.
Gelukkig is er een goedkopere, snelle en gemakkelijke oplossing. Voeg 1 flesje TORALIN Tikkende Kleppen Stop toe bij elke olieverversing en de kleppen zijn weer als nieuw.
U hoort een tikkend of ratelend geluid vanonder de motorkap. Wanneer de ketting slijt, gaat de spanning eraf. Daardoor ontstaan er trillingen op de ketting tijdens het draaien. Dit kunt u vaak horen als een tikken of ratelen van de motor.
Dat tikken is gewoon metaal, hoofdzakelijk van de uitlaat, dat terug aan't afkoelen en aan't krimpen is. Dit maakt dan dat tikkend geluid. Elke auto waar goed mee doorgereden is (of lang mee gereden is) doet dit.
Een ratelend geluid tijdens het optrekken van de auto kan veroorzaakt worden door een loszittende uitlaat. Het onderdeel kan door trillingen die tijdens het rijden ontstaan gaan tikken of ratelen. Gelukkig is het eenvoudig om te controleren of het geluid wordt veroorzaakt door het uitlaatsysteem.
Dit blazen is het koelen van het roetfilter. Naarmate de km stand hoger wordt zal dit vaker gebeuren omdat het filter sneller moet regeneren. Hierbij loopt de temperatuur in het filter hoog op en deze moet dus gekoeld worden.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden.
De volgende symptomen wijzen op een uitgerekte distributieketting: Onregelmatig draaien van de motor door een foutieve kleptiming (de kleppen openen en sluiten niet meer op het juiste moment) Het motorstoringlampje (MIL) kan gaan branden.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Als je de klep zelf schoonmaakt, zal je dat weinig geld kosten. Maar komt het zover dat je de klep moet laten vervangen dan kan dat tussen de 1200 en 1500 euro kosten afhankelijk van het model en type auto.
Kosten voor een hydraulische klepstoter
Een nieuwe hydraulische klepstoter van een merkfabrikant zoals FEBI BILSTEIN kost zelfs voor een dure auto zoals Mercedes-Benz slechts 10 euro. Ook bij een grote motor met zes of acht cilinders heeft u minder dan honderd euro aan kosten voor alle vervangingsonderdelen.
Een hydraulische klepstoter regelt de klepspeling met behulp van hydraulica. Bij een draaiende motor wordt de klepspeling voortdurend op nul gehouden door middel van de door de motor geleverde oliedruk.
Wanneer bij een auto achter de typenaam 8V, 12V, 16V of 24V staat, wil dat zeggen dat de motor over achtereenvolgens 8, 12, 16 of 24 kleppen beschikt. De 'V' staat in deze afkorting voor 'valve' en dat betekent in het Nederlanders 'klep'. De kleppen van een motor zijn onder te verdelen in in- en uitlaatkleppen.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn. Dit is het gevolg van het feit dat de timing op de kleppen niet precies is.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap. Deze gegevens bevatten de kilometerstand van uw auto ten tijde van de vervanging en de datum waarop dit is gedaan.
Regelmatig onderhoud is voor iedere autobezitter belangrijk. Het meeste onderhoud wordt in de garage gedaan, maar koelvloeistof bijvullen kun je helemaal zelf doen.
Naast de elektronisch aangestuurde ventilator, bestaat ook een zelfdenkende / regelende ventilator, namelijk de uitvoering met viscokoppeling. Hier komt geen elektronica meer aan te pas.
Bij temperaturen tussen de 450 en 600 graden Celsius verbrand het roet en ontstaat er as, dat wél uit het filter kan ontsnappen. Dit noemen we 'regenereren'. Het filter is dan leeg om opnieuw roetdeeltjes op te vangen.