De tankvlotter geeft via het dashboard informatie door over de hoeveelheid brandstof dat u nog heeft. Ook de boordcomputer rekent hiermee het aantal nog te rijden kilometers mee uit. Zou de vlotter niet goed meer werken, bestaat dus de kans om voortijdig zonder brandstof te komen staan.
De werking is simpel: De detectie-eenheid die je in je tank monteert, meet hoeveel brandstof er nog in de tank zit, maakt gebruik van een vlotter, verbonden met een potentiometer. Als de tank leegraakt, daalt de vlotter langs een weerstand, waardoor de weerstand wordt verhoogd.
De vlotter zit inderdaad aan de brandstof-opvoerpomp, die in de brandstoftank zit gemonteerd.
Met de tankvlotter wordt er door de auto gecontroleerd hoeveel brandstof er nog aanwezig is in de tank. Dat is nodig om aan te geven hoeveel kilometer je nog kunt rijden met de brandstof in de tank of dat je al moet gaan tanken.
Het voorkomendste probleem van een benzinemeter die niet meer werkt, is de vlotter die in de benzinetank zit. Voordat je begint, is het handig om te weten wat de vlotter is en wat voor functie deze heeft. De vlotter (wat eigenlijk gewoon een plastic schijfje is).
Een auto heeft twee brandstofpompen. De opvoerpomp bevindt zich bij de tank en verplaatst de brandstof naar de motor. Daar bevindt zich nog een pomp, de hogedruk-inspuitpomp. Deze pomp zorgt voor hoge druk zodat de brandstof in de motor gepompt wordt.
Sluit een manometer aan op de leiding die de 'common-rail' (gemeenschappelijke toevoerleiding) van brandstof voorziet. Maak de vacuümleiding los bij de drukregelaar en sluit de slang af met een klem. Meet de druk met draaiende motor, de waarde moet liggen tussen de 2,9 en 3,4 bar.
Het brandstoftoevoersysteem zorgt dat de brandstof vanuit de tank naar de motor verplaatst wordt. De elektrische brandstofpomp pompt de brandstof uit de tank en verplaatst de brandstof via de toevoerleiding en door het brandstoffilter naar de brandstofgalerij (ook wel brandstofrail genoemd).
De brandstofpomp voorziet de motor via een inspuitpomp of rechtstreeks via de injectoren van benzine of diesel. De brandstofpomp bestaat uit een elektromotor die twee rotoren aandrijft. Door het draaien van deze rotoren wordt brandstof uit de tank gezogen.
Het brandstofsysteem vervoert de brandstof van de brandstoftank in de auto naar de plek in de motor waar het zal verbranden. Die verbranding zorgt, kort gezegd, voor de kracht die nodig is om met de auto vooruit te komen. Om de motor te laten lopen.
Voorbereidingen voor het tanken
Sluit en vergrendel de luiken en poorten. Er is niet veel nodig om vuur te krijgen op de boot. Zorg dat de boot goed is afgemeerd, zodat u goed kunt tanken. Check ook voor het tanken dat er vlak bij u in de buurt geen boten zijn die gaan starten tijdens het tanken.
De melding: “minimale afname 5 liter” heeft te maken met het ijken van de pomp. Hoeveelheden van minder dan 5 liter zijn niet gegarandeerd geijkt. In de praktijk kun je ook met je scooter 1 of 2 liter benzine tanken. Je kunt dus zonder problemen de huurauto na gebruik weer aftanken.
Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden. Maar hoe ver je er daadwerkelijk mee komt, hangt af van het automodel en jouw persoonlijke rijstijl.
Het brandstoflampje gaat branden als de auto rijdt op de reservetank. Je hebt dan meestal ongeveer vijf liter over, waar je gemiddeld vijftig kilometer mee kunt rijden. Maar hoeveel dit precies is hangt af van je auto en je rijstijl.
De brandstofdruk sensor zit meestal bij de injector rail, maar zou ook ergens anders in de benzineleiding kunnen zitten. De brandstofdruk sensor meet de hoeveelheid druk in de benzineleiding. De brandstofdruk sensor stuurt een signaal naar naar de ECU boordcomputer.
De hogedrukbrandstofpomp zuigt aan uit het lagedruksysteem en voert de druk op naar 1000 tot 2000 bar (Common-rail) en bij een conventionele lijnpomp is de inspuitdruk 250 tot 400 bar. Op de pomp zijn de inspuitleidingen aangesloten, die naar de inspuitstukken of verstuivers voeren.
De regelaar vormt in het brandstofsysteem van motoren met benzine-inspuiting een aparte component. De brandstofdrukregelaar is gemonteerd op de verdeellei- ding. De verdeelleiding is meestal een stalen pijp waaraan een aantal aftakkingen voor de verstuivers zijn gesoldeerd.
Moeilijk of niet starten
Een oude brandstofpomp hoeft niet direct kapot te gaan. Waarschijnlijk verliest hij langzaam aan kracht. Door een gebrek aan voldoende druk kan het zijn dat je auto moeilijker start en dat je meerdere pogingen nodig hebt voor je weg kunt rijden.
De kosten voor het vervangen van de brandstofpomp lopen sterk uiteen, afhankelijk van welke pomp (opvoerpomp of hogedruk inspuitpomp) van € 440 tot wel € 2500. Montagetijd ligt tussen een half uur en circa 5 uur.
Zoals alle filters zijn ook brandstoffilters aan natuurlijke slijtage onderhevig en moeten daarom regelmatig worden vervangen. Het vervangen vindt normaal gesproken om de ca. 60.000 km plaats. Verstopping in de filters merk je vaak alleen door een onjuiste motorfunctie en verminderd vermogen.
Nog altijd komt het geregeld voor dat men de brandstoftank leegvaart. Zeker met diesel is het dan niet zomaar een kwestie van ” even tanken en weer varen “. Na het leegvaren van uw dieseltank zal het brandstofsysteem eerst moeten worden ontlucht.
Bij dieselmotoren is je tank leegrijden nog slechter
Bij een diesel ligt het iets anders. Als je geluk hebt, is er niets aan de hand, maar als je pech hebt moet je eerst het hele brandstofsysteem laten ontluchten.
Naast het verspillen van de brandstof is er een andere reden waarom je beter kunt stoppen met tanken na de klik. Het kan namelijk op de lange termijn ook zorgen voor schade aan je auto. De benzine kan terechtkomen op plekken waar het niet hoort, zoals bijvoorbeeld in het ontluchtingssysteem.
Goedkoop tanken doe je op deze dagen
Maandag schijnt de slechtste dag te zijn om te tanken. Op maandag krijg je eigenlijk nergens korting. Tankstations die een vaste kortingsdag hebben, kiezen hiervoor nooit de maandag. De zaterdag is de meest gunstige dag: dan geven de meeste tankstations korting.