De leters SWOT zijn Engelse termen voor sterkten, tekorten, kansen en bedreigingen. Met deze analyse kan goed in kaart gebracht worden welke kwaliteiten en valkuilen bij mij van toepassing zijn bij de uitoefening van mijn beroep en is tevens overzichtelijk.
SWOT-analyse vs Confrontatiematrix; In de SWOT-analyse worden de huidige sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in kaart gebracht. Zorg ervoor dat een zwakte, bijvoorbeeld een hoog ziekteverzuim, niet als kans wordt neergezet. In de confrontatiematrix worden zwakke punten mogelijk omgezet in kansen.
De afkorting SWOT staat voor Strengths (sterktes), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen).
Wat is een SWOT-analyse? De SWOT-analyse is een belangrijk onderdeel van het strategisch marketingplan van een bedrijf. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Oftewel, de SWOT-analyse is een bedrijfskundig model dat de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bedrijf in kaart brengt.
De SWOT-analyse geeft de interne en externe situatie van het bedrijf weer. Dit model bestaat uit: zwaktes, sterktes, bedreigingen en kansen. Hiermee kan je uiteindelijk een (marketing)strategie voor het bedrijf opstellen.
Maak een persoonlijke SWOT-analyse door de 4 onderdelen in te vullen: sterktes: waar ben je goed in en waarmee onderscheid je je écht van anderen?zwaktes: waar ben je minder goed in en zou je liever willen verbeteren?kansen: waar liggen jouw kansen?
Voorbeeld zwaktes (weaknesses) bij een SWOT analyse
Hoog verloop van personeel. Achterstand in techniek. Lage klanttevredenheid. Slechte bereikbaarheid.
Met een persoonlijke SWOT-analyse brengt u in beeld waar u goed in bent en wat u kunt verbeteren. Maar het laat ook zien waar uw kansen en bedreigingen liggen op de arbeidsmarkt. Deze informatie kunt u goed gebruiken als u op zoek bent naar een nieuwe baan.
Een SWOT kan heel subjectief gebruikt worden en de objectiviteit ervan is moeilijk meetbaar. Men kan eigen sterkten meer benadrukken dan zwakten en bedreigingen. Zo wordt – vaak onbedoeld – een fout beeld geschetst van de bedrijfssituatie. Een SWOT kan heel gemakkelijk de blinde vlekken van het management bevestigen.
SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. In het Nederlands vertaald met sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. De SWOT is een hulpmiddel om de grote hoeveelheid informatie van de interne en externe analyse overzichtelijk en eenvoudig weer te geven.
Het acroniem SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats (Sterkten, zwaktes, kansen en bedreigingen). Met een SWOT zet je de kansen en bedreigingen uit de omgeving en sterke en zwakke punten van een organisatie systematisch tegen elkaar af en analyseer je deze.
Achtergrond van de SWOT-analyse
Het model stamt al uit 1964 en het is ontwikkeld door chemieconcern Dupont. Men zegt dat de basis van de SWOT nog veel eerder is gelegd, namelijk ergens in de jaren '40 van de vorige eeuw. Een bedrijfskundig model met de Verenigde Staten van Amerika als bakermat.
Bij de situatieanalyse onderzoek je de huidige stand van zaken. Formuleer de doelstellingen van je onderzoek en voer de analyse van de externe omgeving en de analyse van de interne omgeving uit. Dit levert sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen op. Tijdens de externe analyse ga je opzoek naar kansen en bedreigingen.
Kansen en bedreigingen zijn externe factoren en komen uit de omgeving van je bedrijf. Bij een externe analyse ga je bijvoorbeeld kijken naar de branche of de markt. Sterke en zwakke punten zijn meestal gericht op de huidige situatie, kansen en bedreigingen vooral op de toekomst.
Voorbeelden van kansen in de SWOT-analyse zijn: Groeiende vraag naar kennis van bijvoorbeeld afslanken. Gunstige veranderingen in de wet (bedrijf krijgt komend jaar subsidie)Concurrentie staat onder druk en heeft het zwaar.
Sterke en zwakke kanten gaan over de binnenkant van organisatie; kansen en bedreigingen gaan over de buitenkant van de organisatie; Zorg dat wat je opschrijft zo concreet mogelijk is.
Deze methode is in de jaren 1960/ 1970 mede ontwikkeld door Albert Humphrey, op basis van onderzoek van datagegevens van de top 500 bedrijven in de Verenigde Staten.
Enkele voorbeelden van zwakke punten binnen de organisatie, kunnen zijn; weinig productinnovatie, weinig kennis in huis op het gebied van marketing, een negatief imago, achterblijven bij de concurrentie, moeilijk de juiste doelgroep kunnen bereiken, verouderde faciliteiten, moeilijk kunnen samenwerken met andere ...
In je SWOT-analyse heb je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een situatie, bedrijf of organisatie opgesomd. De confrontatiematrix verbindt deze vervolgens. De interne analyse (sterktes en zwaktes) wordt hierbij tegenover de externe analyse (bedreigingen en kansen) gezet.