Vanuit visie en strategie formuleren organisaties doelen voor de toekomst.Op basis daarvan werken teams aan de doelstellingen die invulling geven aan die visie. Het formuleren van zo'n visie is een bijzondere expertise, ook wel Strategic Management genoemd.
Strategisch management omvat het plannen, monitoren, analyseren en beoordelen van alle zaken die een organisatie nodig heeft om de vastgestelde doelstellingen te bereiken. Bedrijfsomgevingen veranderen voortdurend, en vereisen dat organisaties hun strategieën voortdurend optimaliseren.
Een strategisch managementmodel is een raamwerk dat een organisatie helpt haar doelen op een alomvattende manier te bereiken . Het richt zich voornamelijk op een specifieke strategie die door een organisatie is aangenomen en omvat een grondige analyse van de omgevingen binnen en buiten het bedrijf.
Het Strategie-Ontwikkelmodel; in dit model van House of Control wordt duidelijk welke stappen je moet doorlopen om tot een strategie te komen. Van het vaststellen van de missie en visie, de marktpositionering en tenslotte de verankering van het strategisch plan in de reguliere planning- en controlcyclus.
Belangrijkste componenten van strategisch management
Strategisch management omvat drie belangrijke componenten die essentieel zijn voor de succesvolle uitvoering van de lange termijn doelen en objectieven van een bedrijf. Deze componenten omvatten strategieformulering, strategie-implementatie en strategie-evaluatie .
Het strategisch managementproces bestaat uit drie fasen: strategieformulering, strategie-implementatie en strategie-evaluatie .
Een strategisch planningsmodel is een verzamelnaam voor verschillende elementen die bijdragen aan het strategische planningsproces . De kerncomponenten van een strategisch planningsmodel omvatten: Een sjabloonstructuur voor het creëren van strategische doelen. Een losse structuur van governance om u te helpen uw strategie te beheren en te volgen.
Daar waar een missie meer het bestaansrecht van een bedrijf beschrijft, richt een visie zich eerder op wat de doelen zijn en waar men precies voor gaat. De strategie bepaalt dan weer welke weg er wordt gekozen om een visie tot leven te kunnen wekken.
Een strategisch model van een onderneming vat het toekomstige beleid van de onderneming samen, waarmee deze zich voorbereidt op toekomstige prestaties .
En Mintzberg beschrijft strategie als een een patroon van beslissingen waar je achteraf van kunt zeggen dat sprake is van een strategie.
Het hogere management moet eerst strategisch plannen en die strategie vervolgens in de praktijk brengen. Wanneer iedereen in het bedrijf de strategie begrijpt, werkt het strategische managementproces het beste. De vijf fasen van het proces zijn het stellen van doelen, analyse, strategievorming, strategie-implementatie en strategiebewaking .
Strategisch management stelt een bedrijf in staat om gebieden voor operationele verbetering te analyseren . Het kan een analytisch proces volgen, waarbij specifieke bedreigingen en specifieke kansen worden geïdentificeerd die uniek zijn voor het bedrijf. Een bedrijf kan algemene strategische managementrichtlijnen kiezen die op elk bedrijf van toepassing zijn.
Het verwijst naar een aantal praktijken die een bedrijf in staat stellen om zijn inputs beter te benutten door bijvoorbeeld defecten in producten te verminderen of sneller betere producten te ontwikkelen . Strategische positionering daarentegen betekent het uitvoeren van andere activiteiten dan rivalen of het uitvoeren van soortgelijke activiteiten op verschillende manieren.
Een van de populairste managementmodellen die organisaties aannemen is het McKinsey 7-S-model . Dit zijn de zeven aspecten van een organisatie die dit model wil analyseren en mogelijk veranderen: Strategie. Structuur.
De strategische driehoek gaat uit van een wederzijds verkeer tussen de regelmakers, de uitvoerders en de samenleving (burgers). Regelmakers zien toe op legitimiteit en steun (waarborgen de regels kwaliteit van leven?).
U moet de missie, waarden, cultuur, capaciteiten, middelen en beperkingen van de klant begrijpen en uw aanbevelingen hierop afstemmen . U moet ook gedurende het hele project met de klant communiceren en hun feedback en input over uw bevindingen en ideeën vragen.
De vier fasen van het strategische managementproces zijn formulering, implementatie, evaluatie en controle . Elementen van het strategische managementproces – het vaststellen van de hiërarchie van strategische intentie, formulering van strategieën, implementatie van strategieën en het uitvoeren van strategische evaluatie en controle.
De strategisch manager kan prima ingezet worden op zaken als: Het ontwikkelen van een organisatievisie. Het ontwikkelen van de strategie voor jouw organisatie. Het ontwikkelen van de missie van de organisatie.
Op het meest basale niveau is een strategie een hypothese. Om een goede strategie te zijn, moet deze het probleem dat wordt opgelost nauwkeurig diagnosticeren; een richtinggevend beleid opstellen dat dat probleem aanpakt; en een reeks coherente acties voorstellen die dat beleid zullen uitvoeren .