Het Strategisch Communicatie Frame, ontwikkeld door Betteke van Ruler en Frank Körver, is een ontwikkelmethode om te komen tot een goede communicatiestrategie. De methode helpt om de juiste vragen te stellen en uit te zoeken wat er echt nodig is voor bijvoorbeeld een organisatie of afdeling.
Strategische communicatie is het doelbewuste gebruik van communicatie om een specifiek doel of resultaat te bereiken. Het gaat erom de juiste boodschap aan de juiste persoon (of doelgroep) op het juiste moment via het juiste kanaal te krijgen om een doel te bereiken.
Een strategisch communicatieplan is een document dat de communicatiestrategie van een organisatie definieert in doelstellingen en geplande acties. Het is een referentiekader om een efficiënt en gestructureerd communicatiebeleid op te stellen.
Winkelaar is zelfstandig adviseur strategische communicatie. Hij adviseert bestuurders en collega's over de bijdrage van communicatie aan de doelen van de organisatie, helpt bij de (her)inrichting van communicatieafdelingen en springt in bij crisiscommunicatie.
Het Strategisch Communicatie Frame, ontwikkeld door Betteke van Ruler en Frank Körver, is een ontwikkelmethode om te komen tot een goede communicatiestrategie. De methode helpt om de juiste vragen te stellen en uit te zoeken wat er echt nodig is voor bijvoorbeeld een organisatie of afdeling.
De adviseur is in staat om met iedereen samen te werken, charmant kritisch te zijn, te motiveren en te triggeren. Ook is hij overtuigend en verbaal goed onderbouwd, zonder blasé te willen zijn. Hij weet wat compassie is maar tegelijkertijd past hij een hoge mate van zelfreflectie op zichzelf toe.
Formuleer de doelstellingen die je wilt bereiken op communicatiegebied. Welk probleem wil je oplossen met communicatie? Zorg dat ze SMART geformuleerd worden: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Ook deze stap maakt deel uit van het communicatieplan.
Een communicatiestrategie is jouw houvast voor al je communicatie-activiteiten. Zonder communicatiestrategie is de kans groot dat jouw communicatie-inspanningen onder een dikke laag stof verdwijnen.
een ontwikkeling die bijdraagt tot de realisatie van de gewenste ruimtelijke structuur.
Dit gaat verder dan de klassieke visie op communicatie, waarin een zender via een kanaal een boodschap naar een ontvanger stuurt; dit noemt ze Instrumentele Communicatie.
De strateeg adviseert en ondersteunt het management om interne communicatie op een goede manier hiervoor in te zetten. Je zorgt voor de nodige samenhang in de interne communicatie en richt je daarbij op de directie, afdelingshoofden, teammanagers, projectleiders en medewerkers.
De communicatiematrix is eigenlijk een soort samenvatting van het communicatieplan. Het vertelt met welke doelgroep wordt gecommuniceerd, welke boodschap wordt overgebracht, welke middelen hiervoor worden gebruikt, wanneer dit gebeurt en wat de kosten van het communicatieplan zijn.
De Communicatie Matrix geeft indicaties voor behandeldoelen en stimuleert de samenwerking tussen ouders en professionals. In dit artikel wordt het onderzoeksinstrument beschreven en worden communicatiefuncties en -niveaus uitgelegd.
Let er op dat je het doel van je communicatieplan zo Specifiek mogelijk maakt, zodat je doelgroep het goed begrijpt. Zorg ervoor dat je achteraf kan zeggen of het doel geslaagd is of niet, maak het Meetbaar. Misschien wel het belangrijkst voor de doelgroep is dat er concrete Acties zijn vereist om het doel te behalen.
Het communicatieplan (ook vaak 'marketingcommunicatieplan' genoemd) borduurt voort op het marketingplan. Hierin wordt de marketingcommunicatie uitgewerkt. Er wordt beschreven welke communicatiemiddelen het bedrijf gaat inzetten en alle communicatie-activiteiten worden gepland, beschreven en gebudgetteerd.
In het communicatieplan neemt u alle communicatieacties op die u wenst uit te voeren bij de verschillende doelgroepen. Zet alle communicatieacties in chronologische volgorde en hou de kenmerken van uw doelgroepen goed in het achterhoofd bij het uitdenken en uitwerken van goede communicatieacties.
Word Of Mouth (WOM), ofwel mond-tot-mondreclame, duidt op het bespreken van een product of dienst door niet-medewerkers van de betreffende organisatie. Het gaat hierbij om informele communicatie tussen verschillende personen, vaak bekenden van elkaar. WOM is een krachtig middel.
Salaris en uurtarief communicatieadviseur
Een communicatieadviseur met 8 tot 15 jaar werkervaring verdient gemiddeld €4.490 per maand. Senior communicatieadviseurs met werkervaring van 15 jaar of meer verdienen gemiddeld €5.226 per maand.
Een Communicatiemedewerker in Nederland verdient gemiddeld € 2.995 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.550 (laag) tot € 3.445 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Salaris en uurtarief adviseur interne communicatie
In de rol van interne communicatieadviseur verdien je gemiddeld €4.365 per maand. Interim interne communicatieadviseurs hebben een uurtarief van gemiddeld €68. Hieronder vallen ook rollen als een intranet specialist.
Reputatiestrategie
Een succesvolle reputatiestrategie maakt jouw merk aantrekkelijk en kan voor een duurzame concurrentiepositie zorgen. Voorwaarde bij deze communicatiestrategie is dat de interne organisatie op orde moet zijn.
Effectieve externe communicatie versterkt de band met relaties, zorgt voor loyaliteit, vergroot het vertrouwen in je merk en draagt bij aan de omzet. Goede externe communicatie is geen kostenpost, maar levert geld op.