Een Stinger, uw computer in de auto, functioneert net als een smart phone of computer op uw bureau: Afhankelijk van welke apps (functies) u erop zet, kan uw Stinger verschillende taken uitvoeren. In bijna alle Westerse landen is het gebruik en bezit van een Stinger volledig legaal.
Radar detectors zijn in Nederland verboden. Echter, een Stinger is een car computer, geen radar detector, en daarom is het gebruik van een Stinger ook in Nederland gewoon legaal. Dit is door de Voedsel en Waren Autoriteit ook bevestigd.
De nettoprijs van een Kia Stinger valt echt wel mee. Je komt uit op 37.340 euro voor de basisversie (GT). De BTW bedraagt 7.841 euro, maar het is juist de BPM die deze Stinger in Nederland zo duur maakt. Liefst 43.838 euro betaal je aan BPM-boete dankzij een CO2-uitstoot van 247 g/km.
De Laser module kan op kilometers afstand al zien als een agent met een laser pistool aan het snelheid meten is en er voor zorgen dat u via de Laser Alarmering functionaliteit direct gewaarschuwd wordt. Laser detectie is trouwens ook in Nederland volledig legaal.
Een radarverklikker is een apparaat om radars te detecteren die door de politie worden gebruikt voor snelheidscontroles. Het principe is simpel: het apparaatje zoekt constant de radiofrequenties af die door de radar worden gebruikt om de snelheid van voertuigen te meten.
Het gebruik en bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden. Overtredingen kunnen worden bestraft met een boete van € 1500,-. Informatie over gevarenzones is wel toegestaan op een navigatiesysteem. Alle apparatuur die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsmeters en roodlichtcamera's is verboden.
Cyprus, Turkije en Zuid-Oost Macedonië
In deze landen zijn alle systemen en onze app die waarschuwen voor flitsers, verboden. Daarom werkt Flitsmeister ook niet in dit land en hoef je hier ook geen instellingen voor aan te passen.
Een lasershield/laserecho is een apparaat waarmee lasergun-metingen gestoord kunnen worden. De apparaten an sich zijn niet verboden, maar het is wél verboden om de politie te belemmeren een opsporingshandeling uit te voeren. Dat wordt aangemerkt als een misdrijf.
Radardetector. Een radardetector scant naar de radiofrequenties van radarcontroles. Op deze manier kan men precies zien waar er geflitst wordt. Radardetectoren ook wel “radarverklikkers” genoemd zijn echter al sinds 2004 verboden in Nederland.
De Stinger is een draagbare luchtdoelraket. Ze zijn 1,5 meter lang en wegen meer dan 16 kilo. Met een snelheid van maar liefst 2400 kilometer per uur kunnen ze gebruikt worden op doelen binnen een straal van 0,5 tot 5 kilometer.
De Stinger is een (draagbare) infraroodgeleide luchtdoelraket. Dit luchtverdedigingswapen beschermt grondobjecten en –troepen tegen vliegtuigen en helikopters op de korte afstand van 0,5 tot 5 kilometer.
Strenge straffen op radardetectoren
Je toestel wordt in beslag genomen en vernietigd. Je riskeert je rijbewijs te moeten inleveren voor 8 dagen tot 5 jaar. Je riskeert een boete van 800 tot 8.000 euro of zelfs een gevangenisstraf van 15 dagen tot 3 maanden.
Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto.
Het apparaat zendt gedurende enige microseconden radiogolven uit. De radiogolven kaatsen terug tegen een rijdende auto en worden ten gevolge van het dopplereffect (zie de bijles over het dopplereffect) met verhoogde frequentie teruggekaatst. Daarbij treedt het dopplereffect twee keer op!
Lasergun. Een lasergun meet de snelheid waarmee een auto op het apparaat afrijdt. Hij doet dat met de snelheid van het licht en tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig. Een lasergun laat alleen zien hoe hard iemand rijdt, maar slaat geen informatie van de automobilist op.
Populaire apps die waarschuwen voor flitsers zoals Waze en Flitsmeister mogen conform de Duitse verkeerswet evenmin worden gebruikt. Je hoeft deze niet van je telefoon te verwijderen, maar word je betrapt op het gebruik ervan, dan volgt een boete.
Ja, net als onze app is de Flitsmeister ONE legaal. Hoe bevestig ik de Flitsmeister ONE? Met de 3M sticker aan de achterzijde plak je de Flitsmeister ONE op een plek in de auto waar je makkelijk bij kan. Bijvoorbeeld op het dashboard, het middenconsole, de deur en zelfs je voorhoofd (als je dat zou willen).
Met de Android Auto-versie van Flitsmeister kunnen gebruikers navigeren en net als bij de reguliere app komen er waarschuwingen in beeld voor flitsers, flitspalen en trajectcontroles. Ook geeft de app waarschuwingen als bijvoorbeeld een auto langs de weg staat of een hulpdienst in aantocht is op een bepaalde locatie.
Frankrijk verbiedt apps als Waze om alcohol- en drugscontroles aan te geven, ons land gaat het onderzoeken. De Franse overheid kan navigatie-apps zoals Waze en Coyote vanaf 1 november verbieden aan te geven waar er alcohol- en drugscontroles zijn.
De Duitse politie flits namelijk terug gelukkig niet op Nederlandse manier maar wel inventief want veel van camera's zitten verstopt in de portalen boven de snelweg. Praktisch alle portalen boven de autobahn met een snelheidsaanduiding hebben de mogelijkheid om een tijdelijke snelheidscamera in te bouwen.
Frankrijk: verboden, Flitsmeister geeft er enkel 'gevarenzones' in plaats van concrete flitspalen aan. Duitsland: verboden. Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto.
Coyote was jarenlang de beste radarverklikker voor in uw wagen. Toen als bakje aan uw voorruit, vandaag als app te downloaden. De waarschuwingen, routebegeleiding en fileberichten kosten 5,99 euro per maand. Een interessant gratis alternatief is Flitsmeister, met betalende upgrade.
De reikwijdte van de raket ligt, afhankelijk van het type, tussen de 1.250 en 2.500 kilometer. Kostprijs: zo'n 781.000 euro per stuk. De bestemming ligt bij lancering in principe vast, maar tijdens de vlucht kan de kruisraket nog worden afgeleid naar een reeks alternatieve doelen.
Met moderne kruisvluchtwapens als de Amerikaanse Tomahawk kunnen vanaf schepen, onderzeeboten en vliegtuigen doelen op meer dan 1500 km afstand met grote nauwkeurigheid aangevallen worden.