Bij een annulering of instapweigering mag u kiezen voor een andere vlucht of een terugbetaling van het ticket. U mag gebruikmaken van een andere vlucht bij de eerste vlucht waar plaats is. Bij een andere vlucht naar een andere luchthaven heeft u ook recht op transfer naar de oorspronkelijke luchthaven.
Neem bij problemen contact op met de reisorganisatie. Die is verantwoordelijk voor de pakketreis en moet zorgen voor een snelle oplossing. Zij moet bijvoorbeeld een vervangende vlucht regelen als de geboekte vlucht is geannuleerd. De reisorganisatie heeft hiervoor een noodnummer of lokale vertegenwoordiging.
Als je vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus heb je recht op een volledige terugbetaling van je ticket. Europese Verordening 261/2004 stelt de luchtvaartmaatschappij verplicht om bij een geannuleerde vlucht het volledige bedrag van het ticket binnen 7 dagen terug te storten.
Mag de luchtvaartmaatschappij mijn vluchttijden wijzigen? De luchtvaartmaatschappij mag uw vluchttijden wijzigen of zelfs de vlucht helemaal uit het schema halen mits zij dit meer dan twee weken voor vertrek aan u communiceren. Dit komt vaak voor bij pakketreizen en tijdens de zomerperiode.
Uw rechten bij een geannuleerde vlucht
Bij annulering van uw vlucht heeft u recht op een alternatieve vlucht of u kunt ervoor kiezen om uw geld terug te krijgen van het originele ticket. Daarnaast heeft u mogelijk recht op verzorging en compensatie voor het geleden tijdsverlies.
Transavia annuleert ook vluchten omdat er te weinig bemanning is. Als dat binnen 2 weken voor vertrek gebeurt, hebben passagiers recht op een financiële vergoeding. En als ze al op reis zijn of op de luchthaven staan, ook op verzorging.
Zij moeten dus op tijd een procedure bij de rechtbank starten. Volgens de Europese Verordening passagiersrechten krijgt u de keuze voor uw geld terug bij annulering van uw vlucht of voor een omboeking van de vlucht. Heeft u gekozen gekozen voor terugbetaling, dan hoort u de ticketprijs binnen 7 dagen terug te krijgen.
Recht op compensatie
Op basis van de Europese Verordening 261/400 mag een luchtvaartmaatschappij tot 14 dagen voor de vluchtdatum het vluchtschema aanpassen, zonder dat ze vergoeding hoeven te geven.
Als je toch je vlucht mist, moet je bewijzen dat je ruim op tijd op de luchthaven aanwezig was en hebt gedaan wat nodig was om je vlucht te kunnen halen, zoals tijdig inchecken en in de rij gaan staan. Bewaar hiervoor bijvoorbeeld je treinkaartje, of maak een foto van het moment van arriveren op de luchthaven.
Bij annulering van uw vlucht wegens slecht weer dient de luchtvaartmaatschappij u de keuze te bieden tussen teruggave van de ticketprijs, een ticket voor de eerstvolgende vlucht of een ticket op een andere datum.
Wat kost de service van EUclaim? Onze service wordt u aangeboden op basis van no cure, no pay. Dit betekent dat als wij uw claimaanvraag niet tot een succesvol einde brengen, u ons niets betaalt.
De meest voorkomende reden om een vlucht te annuleren komt door vertraging op voorafgaande vluchten. In veel gevallen is het goedkoper om één of meerdere vluchten te annuleren om zo verdere vertraging van andere vluchten te voorkomen. Door deze wijziging kunnen andere vluchten gewoon volgens schema vertrekken.
Om een claim in te kunnen dienen moet je akkoord gaan met de Algemene Voorwaarden van EUclaim. De service is op basis van 'no cure, no pay' en je betaalt alleen de succesfee van 29% en €33 administratiekosten per persoon wanneer je claim succesvol is afgehandeld.
Vakantiegangers die bij reisorganisatie TUI hebben geboekt en vliegen met maatschappij TUI fly, kunnen gewoon op vakantie. Voor TUI-reizigers die voor hun reis afhankelijk zijn van een andere maatschappij zoals Transavia en KLM is het afwachten.
Mag de luchtvaartmaatschappij mijn vlucht zomaar wijzigen? In principe mag de luchtvaartmaatschappij de vluchttijden wijzigen of de vlucht zelfs helemaal uit het schema halen. Dit moeten zij dan wel meer dan twee weken voor vertrek aan je communiceren.
Maatschappij moet betalen voor extra reis. Als je vliegtuig onverhoopt op een ander vliegveld in de buurt moet landen dan waarnaar je een ticket hebt geboekt, mag de maatschappij je niet zomaar met lege handen laten staan. Maar recht op een vaste compensatie heb je ook niet.
Wanneer Ryanair uw vlucht heeft geannuleerd moeten zij u een nieuwe vlucht aanbieden naar de bestemming. Wanneer u deze nieuwe vlucht niet acceptabel vindt moet Ryanair u de originele ticketprijs terugbetalen.
Hoeveel hangt af van de vluchtafstand tussen de twee luchthavens. Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km bedraagt de compensatie 250 euro. Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km komt de compensatie neer op 400 euro. Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU bedraagt de vergoeding ook 400 euro.
Je kan alleen van een geboekte reis af als de reisorganisatie zijn verplichtingen niet na kan komen. Indien sprake is van een situatie waardoor de reisorganisator de reisovereenkomst niet conform de gemaakte afspraken kan uitvoeren, kan de reisorganisator besluiten de reisovereenkomst op te zeggen.
In Nederland geldt dat er bij een boeking een overeenkomst tot stand komt, die zowel voor de camping of de camperplaats bindend is, als voor de camperaar die de plaats heeft geboekt. Het woord reservering dat vaak wordt gehanteerd, is dus niet zo vrijblijvend als de term doet vermoeden.
Meer dan 3 uur vertraging
Dan heeft u recht op een vergoeding. Hoe hoog uw vergoeding van de vliegmaatschappij is, verschilt per vlucht: tot 1.500 kilometer: € 250. meer dan 1.500 kilometer, binnen de EU: € 400.
Wij hebben van u de boekingsgegevens nodig, een kopie van uw identiteitsbewijs en een getekende volmacht. Deze kunt u mailen naar [email protected] of toevoegen aan het dossier van uw claim. De claim. Wij zullen het vanaf hier overnemen en contact opnemen met Transavia.
Je volledige boeking annuleer je gemakkelijk via Mijn Transavia. Onderaan de pagina klik je op de button 'boeking annuleren'. Op deze wijze annuleer je de gehele boeking, dus alle vluchten en voor alle passagiers. De boeker ontvangt een e-mail waarin de annulering moet worden bevestigd.