beschikken over een zeer goede mondelinge taalvaardigheid. zien verbanden/relaties bij wat ze lezen. begrijpen complexe zaken. het beschikken over een sterke 'internal locus of control'; ze geloven dat hun goede lezen het resultaat is van hun eigen vaardigheid en gedrag.
Daarnaast hebben getalenteerde lezers nog een aantal kenmerken: ze liggen voor in de ontwikkeling van intellectuele en taalvaardigheden; ze lezen gemakkelijk, graag, snel en met een hoge mate van begrip; ze onderzoeken, ontdekken, fantaseren, maken inferenties en zijn gepassioneerd tijdens het lezen; ze zijn verbaal ...
'Zwakke lezers hebben vaak diverse problemen: behalve dat ze zich verslikken in verbanden, hebben ze een geringere woordenschat en minder gerichte voorkennis. Een leerling hardop laten denken is een geschikte manier om te ontdekken wat er in het hoofd van leerlingen gebeurt en waar het misgaat.
Oefen begrijpend lezen eerst mondeling. Lees de tekst voor, lees de antwoorden voor en laat dan de vraag beantwoorden. Ook zwakke lezers moeten wennen aan het zelf lezen van tekst en vragen, dus laat ze zelf nazoeken in de tekst, maar help eventueel wel met het goede stuk tekst aanwijzen.
In het onderzoek naar de twee varianten van begeleid hardop lezen ging het om twee belangrijke doelen: verbetering van de leestechniek en het bevorderen van een positieve leeshouding.
Langzaam lezen komt doordat onze ogen de neiging hebben terug te springen naar woorden die ze net gelezen hebben. Deze automatische terugsprongetjes verbeteren het tekstbegrip niet en vertragen de snelheid van lezen enorm. Lees daarom met een pen of vinger!
Kinderen leren eerst woorden van een lettergreep, daarna van meerdere lettergrepen. Kinderen leren beter technisch lezen door veel te lezen, oefening baart kunst. Bij technisch lezen hoort ook het goed voorlezen van een tekst, met de juist leestekens, het goede tempo en op toon.
Begrijpend lezen is teksten lezen en begrijpen wat er staat. Er is dus een verschil tussen technisch lezen en begrijpend lezen. Iemand die technisch goed in staat is een tekst te lezen, hoeft de tekst niet altijd te begrijpen.
De afname van de AVI-toetsen gebeurt met leeskaarten. Leerlingen lezen tijdens de toets de teksten op de kaarten hardop voor. De leerkracht noteert de tijd die de leerling nodig heeft om de tekst te lezen en hoeveel fouten de leerling maakt.
De nieuwste begrijpend lezen methodes:
Nieuwsbegrip, Close reading, Grip op lezen, Leeslink (digibordmethode)
Dyslexie wordt ook wel een stoornis in het 'technisch lezen' genoemd. Technisch lezen is de vaardigheid van het omzetten van de letters in klanken. En uiteindelijk dus het kunnen voorlezen van een tekst op een goed tempo. Dyslexie belemmert het vlot leren lezen.
Het doel van race lezen is het automatiseren van woordbeelden en het verhogen van de leessnelheid. Waarom race lezen? Veel toetsen m.b.t. het lezen zijn gericht op tempo. Alle toetsen van Veilig Leren Lezen bestaan uit het lezen van zoveel mogelijk woorden in 1 minuut.
Te weinig concentratie. Geen methode om informatie snel te onthouden. Herlezen van de tekst. Niet in woordgroepen kunnen lezen.
Lees een aantal dagen achter elkaar dezelfde tekst om het leestempo op te krikken. In combinatie met een beloningssysteem kan dit een effectieve methode zijn. Lees samen met je kind hardop de tekst van het boek en zorg ervoor dat jouw leestempo net wat hoger ligt dan het normale leestempo van je kind.
Dyslectici maken meer spelfouten dan leeftijdsgenoten: 'luisterfouten', (bijv. verspeken in plaats van verspreken), 'onthoudfouten' (bijv. ou-au of ei-ij) of regelgebaseerde fouten (bijv. dt-fouten).
Het klopt dat mensen met dyslexie op sommige taken bij een IQ-test als groep minder goed presteren.
Mensen met dyslexie zijn over het algemeen goed in het waarnemen van de dingen in hun omgeving, het zien van grote gehelen maar ook van details die anderen niet altijd opvallen. De meeste dyslectici denken ook op een sterk visuele (en minder talige) manier.
In Veilig leren lezen kim-versie vormen de klank en letter het uitgangspunt. Leerlingen leren steeds één nieuwe letter in combinatie met eerder geleerde letters. Door deze aanpak komen ze sneller tot het vlot lezen van woorden, zinnetjes en korte teksten.
Met Lijn 3 leren kinderen niet alleen letters en woorden, maar ontdekken ze ook de wereld om hen heen. De letter staat centraal in deze methode, die met prikkelende thema's inspeelt op de belevingswereld van kinderen. Deze nadruk op beleven en ontdekken zorgt voor bovengemiddelde leerresultaten.
Onder actief lezen verstaan we het lezen van de tekst in drietallen, waarbij leerlingen in interactie met elkaar bespreken waar de tekst over gaat. Bij het actief lezen stimuleren we leerlingen om te voorspellen, onduidelijkheden op te helderen en zelf vragen te stellen. Ook bespreken en beantwoorden ze sleutelvragen.
Anticiperend lezen: Radend lezen, scannend lezen, waarbij er wordt gekozen voor woorden die in de context passen. Er wordt bijvoorbeeld 'poes' gelezen, als er 'kat' staat. Gokkend lezen: Bij onvoldoende leestechniek slaat het raden om in gokken en passen de woorden niet in de context. Hierbij wordt maar wat geroepen.
Repeated - Herhaald lezen van teksten bevordert het vloeiend lezen en automatiseren bij zwakke lezers. Het maakt niet uit of dezelfde tekst herhaald wordt gelezen of dat meerdere teksten worden gelezen. Waarschijnlijk is de grote hoeveelheid tijd die wordt gespendeerd aan lezen een van de cruciale componenten.