De interne velgbreedte moet dus minimaal 20 mm zijn. Maar als uw band 40 mm is en u van plan bent hem te gebruiken voor onverharde wegen, is een interne velgbreedte tussen 21 mm en 24 mm ideaal. Dus we denken 21 mm - 25 mm binnenbreedte Carbon wielen zijn ideaal voor gravelbikes.
650b vs 700c
650B wielen en banden zijn geen 28, maar 27,5 inch. Deze 'tussenmaat' is ooit bedacht voor de MTB, maar daar nooit echt een succes geworden. Op een 650B wiel wordt op een gravelracer doorgaans een veel 'vettere' band gemonteerd (op een lagere druk).
Een hoge velg zorgt voor een aerodynamisch voordeel ten opzichte van een lage velg. Voor algemeen gebruik, dus ideaal voor ons relatief platte land, is een velghoogte van 33 tot 50mm eigenlijk ideaal. Met deze hoogte heb je namelijk al wel behoorlijk aerodynamisch voordeel ten opzichte van een lage velg.
De geometrie van een gravelfiets is vaak meer relaxt dan die van een racefiets . Het hogere balhoofd van een gravelfiets genereert een meer ontspannen positie en zorgt tevens voor een bovenbuis die iets meer sloping is, dit in tegenstelling tot de rechtere vormgeving die je vaak terugvindt op racefietsen.
De geometrie van race- en gravelfietsen
Dit zorgt voor meer relaxt stuurgedrag dat iets minder scherp zal aanvoelen op de weg, maar helemaal tot zijn recht komt op de off-road secties. Voor extra stabiliteit en comfort over lange afstanden zit je op een gravel bike iets hoger dan op een racefiets.
Marin Gestalt X10 - €1499. De Marin Gestalt X10 is de beste 'budget' gravelbike. Deze gravelbike bevat een aantal belangrijke elementen die duurdere gravelbikes ook hebben waardoor hij erbovenuit steekt in zijn prijsklasse.
Met een setje carbon wielen rijd je al snel 2-3 km/h sneller dan met aluminium wielen als je dezelfde kracht genereert. Daarnaast ziet een setje carbon wielen er natuurlijk supervet uit, wat ook goed voor je moraal is.
Beste koop: SHIMANO Dura-Ace WH-9000-C24-CL
De carbon-aluminium velg is licht en biedt in combinatie met de typische Dura-Ace betrouwbaarheid de garantie op probleemloos gebruik. Een aluminium remrand kun je onder alle omstandigheden gebruiken en tegenover de full carbon sets blijft de prijs gunstig.
Een heel groot voordeel van een hoge velg is de aerodynamica. De aerodynamica zorgt dat je met dezelfde krachtsinspanning een stukje sneller bent. Dat is ook vaak de reden dat wedstrijdrenners kiezen voor een hoge velg met een vlakke rit. Een ander voordeel is van hoge carbon velg is de stijfheid.
700C is de Franse maat voor standaard racefietsen. 650C is de Franse aanduiding voor racefietsen met kleinere wielen met een diameter van 571mm, in gebruik bij kleine wielrensters en jeugdige wielrenners.
De beste gravelbike is de Econic One Cross-Country die met zijn actieradius van wel 140 km en hoge vermogen je overal waar je maar wil naartoe brengt! Deze gravelbike is zo fijn, omdat de achternaafmotor van 250W zo krachtig is dat je moeiteloos over ruig terrein en onverharde paden kunt fietsen.
Velg interne breedte
De interne velgbreedte moet dus minimaal 20 mm zijn. Maar als uw band 40 mm is en u van plan bent hem te gebruiken voor onverharde wegen, is een interne velgbreedte tussen 21 mm en 24 mm ideaal. Dus we denken 21 mm - 25 mm binnenbreedte Carbon wielen zijn ideaal voor gravelbikes.
Aerodynamica is de reden dat wielrenners met een dicht achterwiel rijden, zegt Blocken. Met zo'n achterwiel hebben de renners minder last van de luchtweerstand.
Als een wiel goed ingespaakt is gaan spaken levenslang mee, en kunnen zelfs bij het vervangen van velg of naaf opnieuw gebruik worden. 11.000 km is bitter weinig voor een wielset. Als je velg nu al versleten is dan heb je waarschijnlijk heel veel in regen, modder en vriesweer (zout) gefietst.
Het frame kan namelijk goed tegen een stootje en is hierdoor iets steviger dan carbon. Let er wel op dat aluminium na verloop van tijd wat 'moe' kan worden. Het frame wordt dan minder stijf en zal wat gaan zwabberen. Aluminium heeft ook het voordeel dat het een relatief licht materiaal is, lichter dan staal.
Fulcrum wielen hebben al een lange geschiedenis. De techniek achter de wielen komen bij Campagnolo vandaan en zij staan bekend om de hoge kwaliteit en lange levensduur. De Fulcrum racefiets wielen collectie is vooral sterk bij de allround wielen.
Een dicht achterwiel blijkt op een tijdrit van veertig kilometer maar liefst een voordeel van twee tot drie minuten op te leveren ten opzichte het ouderwetse spaakwiel.
40mm – 50mm – Voor de allround wielrenner
En zoals onderzoek aantoont, heeft aerodynamica een groter positief effect op de snelheid van de fiets dan gewicht: op de vlakke weg in ieder geval. Met deze velgmaat, zeker als de velgen van carbon zijn, kun je ook nog prima de heuvels of de bergen in.
Dus als je een goede upgrade wilt doen denk dan niet meteen aan een nieuwe fiets maar ga op zoek naar betere wielen. Als je graag klimt zijn lichte wielen en stijve wielen ideaal. Zelfs bij nieuwe fietsen is het aan te raden om een model met betere wielen te kopen.
Levert op: tot wel 8% meer snelheid. Een verbeterde houding is letterlijk gratis snelheid. Door aerodynamischer op je fiets te zitten kan je enorme tijdwinst boeken. Van een rechtop houding naar een houding in de beugels en dan ook nog eens netjes met je hoofd naar beneden zou je zo'n 8% sneller maken.
Bij het uitzoeken van een gravelbike kun je er in ieder geval op letten dat de voorvork en achtervork genoeg ruimte bieden, zodat er minder ruimte is voor bijvoorbeeld vuil dat achterblijft. Ook kun je je weer afvragen waar je voornamelijk wilt gaan fietsen en of de gewenste banden wel in je frame passen.
Geen mountainbike
Met een gravelbike kun je bijvoorbeeld beter niet van steile, technische hellingen af. Een route met grote blokken steen kan ook lastig zijn. Een gravelbike is daar niet helemaal op gebouwd. De naam zegt het immers al, een gravelbike is gemaakt voor grindpaden.
De Shimano GRX 800 is de beste gravel bike groepset die er op dit moment te vinden is. Deze groepset is qua niveau vergelijkbaar met de Shimano Ultegra groep van de racefiets. Het is een 11-speed groep en verkrijgbaar met mechanisch schakelen of elektronisch (di2).