De standverwarming verwarmt indien nodig het interieur en de motor bij geactiveerde preconditioning. De standverwarming is een van twee deelfuncties van de verwarming van de auto. De verwarming is op de wielkast rechtsvoor gemonteerd.
Een standkachel is feitelijk een soort van CV-ketel. Hij maakt gebruik van de benzine- dan wel diesel uit de tank van de auto om te functioneren. Wanneer de standkachel inschakelt wordt in de verbrandingskamer een vlam ontstoken. Het koelwater van de auto stroomt door de standkachel om zodoende op temperatuur te komen.
Via een pomp wordt er diesel vanuit de tank naar de verbrandingskamer van standkachel gepompt. Via een ontsteking wordt deze geactiveerd. Vervolgens zuigt een ventilator aan de achterkant van de standkachel lucht door de standkachel heen die aan de andere kant van de standkachel er uiteraard weer verwarmd uit komt.
Een standkachel doet meer dan alleen verwarmen in de winter. In de zomer blaast een standkachel buitenlucht in de geparkeerde auto, waardoor het interieur van het voertuig wordt gekoeld. De ventilatiefunctie voorkomt dat het te warm wordt en dat er zeer hoge binnentemperaturen ontstaan.
Een parkeerverwarming op brandstof zorgt ervoor dat de auto warm is als u erin wilt rijden, ongeacht waar deze is geparkeerd. 1. Verkrijgbaar voor zowel benzine- als dieselmotoren.
De standverwarming is een van twee deelfuncties van de verwarming van de auto. De verwarming is op de wielkast rechtsvoor gemonteerd. Bij een actieve standverwarming brandt dit symbool op het bestuurdersdisplay.
De standverwarming start automatisch, als de preconditioning* van de auto actief is en het interieur moet worden verwarmd. Afhankelijk van factoren als brandstofniveau, accuniveau, temperatuur passagiersruimte en omgevingstemperatuur is de verwarmer verschillend lang ingeschakeld, maar nooit langer dan 30 minuten.
Standkachel – Verbruik
0,5 liter per uur. Dit is vrijwel net zoveel, als gebruikt wordt voor een koud weer start en de eerste kilometers met een koude motor. De wateromloop pomp (standkachel) wordt in werking gesteld en betrekt zijn stroom direct van de accu.
Hoelang duurt het voordat een parkeerverwarming de motor en het interieur opwarmt? Dat is erg afhankelijk van de temperatuur van de omgevingslucht en de grootte van het voertuig. Meestal is een verwarmingsperiode van 20 tot 30 minuten echter voldoende om oncomfortabele vrieskou te veranderen in een comfortabele warmte.
Standkachels zijn wel wat prijzig. Je moet toch al gauw denken aan bedragen rond de 1500 euro. Dit geldt zowel voor vooraf ingebouwde kachels als wanneer je het nadien laat doen. De inbouwkosten drukken een hoge prijs op dit product.
Ook in de zomer biedt een standkachel voordelen. De eerste hete lucht in de voertuig binnenruimte kan door een extra schakeling, samen met de standaard bediening worden weggeblazen wat het koelen van de voertuigbinnenruimte tot effect heeft.
De kachelradiateur van de auto zorgt ervoor dat lucht het verwarmingssysteem ingetrokken wordt. Vervolgens warmt de motor van de auto deze lucht op. De blower blaast de warme lucht de auto in.
De prijs voor het inbouwen van een standkachel is afhankelijk van het type auto dat u heeft en voor welke bediening er gekozen wordt. Het inbouwen van een standkachel kan al vanaf € 1500. - inclusief btw.
Parkeerverwarming werkt op een eigen motortje, verwarmt de lucht en blaast die warme lucht het passagierscompartiment in, waardoor ook de ruiten worden ontdooit (alleen de buitenspiegels niet).
Maar hoe werkt zo'n ding? Wij gingen langs bij Webasto om het uit te zoeken. Eigenlijk is een standkachel een soort kleine cv-ketel in je auto, die je op een door jou te bepalen tijdstip kunt laten inschakelen. Hij zuigt lucht en een beetje brandstof aan, wat vervolgens tot ontbranding wordt gebracht.
Hij wordt handmatig bediend met een kabel of, in auto's met een klimaatregelsysteem, door middel van actuators. De actuator van de kachelkraan regelt vanuit het klimaatregelsysteem de hoeveelheid warm koelmiddel die naar de kachelradiateur wordt gestuurd om de gewenste interieurtemperatuur te bewerkstelligen.
Veel mensen vragen zich af waar de standkachel in het voertuig kan worden geplaatst. Dit zijn de plaatsen waar we bij standaard montage de standkachel kunnen inbouwen. Let op, dit is altijd binnen, niet onder het voertuig of in de motorruimte. Het verschilt per voertuig wat de beste inbouw locatie is.
Een standkachel is een luchtverwarmer die zorgt voor een aangename warmte bij een uitgeschakelde motor. Ideaal voor zowel campers, bestelwagens als trucks. Een standkachel werkt als volgt: een brandstofpompje haalt diesel uit de tank van uw voertuig. In de verwarming ontsteekt een gloeistift de brandstof.
Een standkachel zorgt ervoor dat u op ieder moment van de dag in een verwarmde Mercedes met ontdooide ruiten kunt wegrijden. Naast comfort, verwarmt de standkachel ook uw motor op zodat u altijd met een warme motor rijdt. Dit is goed voor het milieu en de levensduur van uw Mercedes.
een standkachel verbruikt ongeveer 4 liter diesel per dag.
Maar als we uitgaan van een verbruik van 30 tot 40 liter brandstof per 100 km, kan een vrachtwagen met een tankinhoud van 250 liter zo'n 625 tot 833 kilometer rijden. Een vrachtwagen met een tankinhoud van 500 liter kan zo'n 1.250 tot 1.666 kilometer rijden.
Het Volvo On Call-systeem is te activeren door op de SOS- of ON CALL-knop op de plafondconsole te drukken of door het systeem vanaf het middendisplay te activeren. Op het middendisplay kunnen ook andere instellingen worden verricht.
De standverwarming wordt automatisch ingeschakeld, wanneer extra verwarming nodig is bij geactiveerde preconditioning* van het parkeerklimaat. Deze wordt vervolgens automatisch uitgeschakeld wanneer de juiste temperatuur, de tijd voor een ingestelde timer of de maximale looptijd van de verwarming is bereikt.
Log in op de Volvo On Call-app met uw Volvo ID en volg de instructies in de app. Als u al een gekoppelde auto in de app heeft en u wilt er nog één toevoegen, kies dan Profiel, Gekoppelde auto's en Een auto toevoegen.