Sprinter. NS heeft 2 verschillende soorten treinen: Sprinter en Intercity. De Sprinter is geschikt is voor het afleggen van kortere reisafstanden en stopt in principe op alle tussengelegen stations van het traject. Het is een trein met veel brede deuren voor een snelle in- en uitstap.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
De eerste stoptreinen die weer een wc aan boord hebben doen zaterdag Amsterdam Centraal aan. Het gaat om gereviseerde treinstellen, die ook rolstoelvriendelijk zijn gemaakt. De NS is opvallend eerlijk over de blunder die het bedrijf bijna tien jaar geleden maakte.
De aanduiding "Sprinter" ontstond als bijnaam van het Stadsgewestelijk Materieel (SGM), een bepaald type treinmaterieel gebouwd vanaf 1974, dat werd gebruikt op enkele trajecten met veel stopplaatsen op korte afstanden. De NS nam deze bijnaam over voor treinen op de trajecten waar deze bijnaam gebruikt werd.
De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg.
Zoals je aangeeft gaat de deur met de geelgoude knop open, en sluit de deur met de grijsblauwe knop. Behalve bij de SLT Bart, daar zit de knop Openen op de deur en krijgt een groene kleur als die geopend kan worden en de knop sluiten zit altijd rechts, donkerblauw.
Het voordeel van uw fiets in de sprinter meenemen, is de hoogte van de sprinter zelf. Deze zijn gelijk met de hoogte van het perron waardoor u de fiets er makkelijk in kunt rijden. Wanneer er te weinig ruimte is kan u gevraagd worden een trein te wachten omdat er anders meer mensen niet mee kunnen.
De treinen hebben een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Dit kan in Nederland echter nog nergens gereden worden, aangezien het beveiligingssysteem dit niet toestaat. De maximale dienstsnelheid in Nederland is voorlopig nog 140 kilometer per uur.
Toiletten in de Sprinter
De Sprinters van het type Flirt en SNG hebben een toilet. Alleen de Sprinter van het type SLT heeft op dit moment nog niet in alle treinstellen een toilet. Eind 2021 zijn alle SLT-treinen voorzien van een toilet.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
Toilet op het station
Wil je weten welke toiletvoorzieningen er zijn op een bepaald station? In het reisadvies van de Reisplanner kun je klikken op jouw vertrek- en aankomststation. Vervolgens krijg je de voorzieningen op dit station te zien en zie je of er een toilet is, inclusief de openingstijden.
De Sprinter is een toegankelijke comfortabele trein die snel kan optrekken en afremmen en geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur. Vanaf eind 2027 kunnen reizigers met de nieuwe Sprinter reizen.
In de 1e klas-rijtuigen zijn stopcontacten en er is nog een voordeel: door extra geld uit te geven om 1e klas te reizen, geef je je brein een signaal dat je tijd kostbaar is. Ook dat kan motiveren om je tijd efficiënt te besteden. Van klasse wisselen doe je bij de NS-kaartautomaat met de optie 'wijzig klasse'.
In Nederland is de Nationale Spoorwegen (NS) een paar jaar geleden begonnen met het aanbieden van gratis wifi aan zijn treinreizigers. De voorziening is in bijna alle Intercity's beschikbaar en te herkennen aan het wifi-logo aan de buitenland van het treinstel.
In 2015 heeft JR-Maglev in Japan een snelheid gehaald van maar liefst 603 kilometer per uur. Het record is gevestigd op een 18,4 km lange testbaan. De Maglev, zoals de magneettrein ook wel is genoemd, is ook in reizigersdienst het snelst ter wereld.
De meeste hogesnelheidstreinen rijden in dienstregeling 250-320 km/h, terwijl andere Europese Intercity-treinen snelheden halen van maximaal 130 tot 200 km/h.
TGV – Is onze keuze voor Snelste Treinen in Europa
TGV treinstel heeft zelfs bereikt 515.3 km / h (320 mph) onder speciale testomstandigheden en wordt nooit verstoord door weersomstandigheden zoals dichte mist of andere.
Als de conducteur ziet dat je geen fietskaart hebt kan je dus een boetje ontvangen. Of dat in de praktijk ook gebeurt, ligt het vaak aan de bui van de conducteur. Soms wordt je alleen de trein uitgezet om alsnog een kaartje te kopen. Bij de NS kost de boete €35 plus de kosten van een fietskaart, dus €42,50 in totaal.
Je vouwfiets mag gratis mee in de trein als je deze inklapt, ook tijdens de spitsuren. Je vouwfiets klap je in vóór het instappen en klap je weer uit ná het uitstappen.
Vanaf 01/01/2021 moet je terug over een “Fiets Supplement” beschikken. Dit supplement kost 4 euro* per enkele reis op een binnenlands traject en je moet het kopen voor je op de trein stapt.
Het aanleggen van een stuk spoor kost ongeveer 500 tot 600 euro per meter. Afhankelijk van de methode. Als je beton moet storten oid, dan kost het nog veel meer. Een station als Breda heeft 132 miljoen Euro gekost.
De motoren van een treinstel bevinden zich in een of meer van de rijtuigen. Vaak zijn ze nauwelijks zichtbaar. Bij een elektrisch treinstel bevinden ze zich meestal, maar niet altijd, in de rijtuigen met de stroomafnemers.