Een social media strategie houdt rekening met de doelgroep, de berichten die je plaatst, de timing van de berichten en hoe je interactie aangaat met de volgers van je onderneming op sociale media.
Taken: De social media strateeg is verantwoordelijk voor de gehele contentstrategie: van doelstellingen tot content formats en tone-of-voice. Hij kiest passende kanalen en manieren van contentverspreiding. In samenspraak met de rest van het team scherpt hij ze aan.
Social media strategen ontwikkelen en voeren de online aanwezigheid van een bedrijf uit via zijn social media platforms . In deze rol ontwikkel je contentstrategieën, volg je analyses en probeer je de doelgroep van je werkgever te identificeren en te bereiken.
Een social media campagne is een reclamecampagne op een of meerdere social media platformen. Een social media platform is een website of app waarop gebruikers content kunnen plaatsen en met andere gebruikers kunnen uitwisselen. Ook kunnen gebruikers met elkaar communiceren.
Taken en werkzaamheden
Accounts aanmaken en beheren op social media kanalen. Verantwoordelijkheid voor naamsbekendheid en een positieve merkbeleving op social media kanalen. Volgers op de hoogte houden via social media kanalen. Contact onderhouden met volgers.
Het gemiddelde salaris van een Social Media Manager in Nederland in 2025 is € 2.953 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 2.711 en de bovengrens bij € 3.195.
Wat doet een social media manager? Social media managers zijn doorgaans verantwoordelijk voor verschillende doelen, waaronder het ontwikkelen van maandelijkse, kwartaal- of jaarlijkse strategieën om volgers te vergroten, het creëren en toezicht houden op sociale campagnes, het beoordelen van analyses en het communiceren met belangrijke stakeholders .
Een social media strategie houdt rekening met de doelgroep, de berichten die je plaatst, de timing van de berichten en hoe je interactie aangaat met de volgers van je onderneming op sociale media.
Een social media campagne is een gecoördineerde set van marketingacties op één of meerdere social kanalen . De tactieken delen een gemeenschappelijk doel en zijn ontworpen om de doelen van uw bedrijf te bereiken. Ze maken meestal deel uit van een omnichannel strategie.
Hetzelfde geldt voor de vergelijking tussen social media strateeg en specialist. Meestal richten social media specialisten zich meer op dagelijkse operaties dan social media strategen , maar ze kunnen indien nodig helpen met social audits en strategie.
socialmediastrategie (social-mediastrategie, socialmedia-strategie)
Er zijn allerlei sociale media. Denk aan Facebook, Instagram, Bluesky, Pinterest, LinkedIn, TikTok, YouTube of Snapchat. Ook WhatsApp wordt door velen een sociaal netwerk genoemd.
Een social media plan bestaat uit de strategie en doelstellingen achter je uitingen op sociale media. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om welke doelstellingen je hebt, welke doelgroep je wilt bereiken en wat je budget is. Maar ook om welke kanalen je gebruikt en welke content je daarop gaat delen.
Met een contentstrategie krijg je helder in beeld:
Voor wie je die content moet maken.Hoe, waarom en wanneer je dat doet.Wat het gewenste effect is van die content.Via welk middel en kanaal je dat moet verspreiden.
In principe kan iedereen geld verdienen met Instagram, maar het aantal volgers dat je hebt kan wel invloed hebben op hoeveel je uiteindelijk verdient. Bekende influencers verdienen soms duizenden euro's aan gesponsorde posts, maar ook met een klein account van 1.000 volgers kun je al geld verdienen.
Voordelen van het gebruik van sociale media voor uw kleine bedrijf
Dit biedt eindeloze mogelijkheden om de naamsbekendheid te vergroten, verkeer naar uw bedrijfswebsite te leiden en nieuwe klanten te genereren . Het biedt ook een kans om hoogwaardige content te leveren om uw publiek te betrekken en een next-level klantervaring te bieden.
Om platforms voor je sociale media marketingstrategie te selecteren, begin je met de doelgroep en sluit je platforms uit die de doelgroepen die je hebt geïdentificeerd niet bedienen. Overweeg vervolgens functies, weergaven en hoe specifieke contenttypes presteren op individuele sociale media netwerken.
Een social media campagne doe je niet eenmalig. Deze doe je op frequente basis, minstens wekelijks en soms (afhankelijk van je doelgroep) dagelijks. Hierop worden de kosten berekend. De kosten van een instapcampagne bedragen € 250 euro per maand.
Een succesvolle social media strategie begint met het stellen van duidelijke en realistische doelen . Een paar voorbeelden van doelen voor social media strategieën zijn het vergroten van de naamsbekendheid, het genereren van leads en verkopen en het bieden van uitgebreide klantenservice.
Hoeveel kost het inhuren van een social media expert? De kosten van reguliere media bureaus liggen meestal tussen de €75 en €150 per uur. Een specialist werkt dan aan jouw opdracht binnen de muren van het bureau.
De rol kan stressvol zijn vanwege de constante connectiviteit die nodig is en de druk om de reputatie van een merk online te behouden . Om stress te beheersen, is het cruciaal om duidelijke grenzen te stellen, taken te prioriteren en op de hoogte te blijven van trends op sociale media.
Als u nieuw bent in het veld, kunt u beginnen met een tarief tussen $ 20 en $ 30 per uur . Naarmate u meer expertise en klantresultaten krijgt, kunt u uw freelancetarieven verhogen. Ervaren freelancers kunnen $ 75 of meer per uur vragen, vooral voor gespecialiseerde diensten.