De SOAR-analyse maakt net als de SWOT- analyse deel uit van de werkmiddelen van projectmanagers en strategische managers. De tool biedt de mogelijkheid om in groep een visuele samenvatting te maken van de context van een project. De SOAR-analyse vormt een eigentijds alternatief voor de SWOT-analyse.
Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats.
Voor een sterkte-zwakteanalyse maak je een overzicht van je sterke en je zwakke punten .Daarnaast som je de belangrijkste kansen op en besteed je aandacht aan de zaken die jou kunnen belemmeren in het behalen van je doel.
Met een SWOT-analyse som je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een situatie, bedrijf of organisatie op, bijvoorbeeld voor de verkoopmarkt van mobiele telefoons. Op die manier kun je bepalen welke aspecten goed gaan en welke punten nog meer aandacht verdienen.
De SWOT-analyse is een belangrijk onderdeel van het strategisch marketingplan van een bedrijf. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Oftewel, de SWOT-analyse is een bedrijfskundig model dat de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bedrijf in kaart brengt.
Een SWOT-analyse is dus een methode om sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen te inventariseren en te analyseren. Naast inzicht krijg je ook overzicht en dat is doorgaans geen overbodige luxe. Van je interne organisatie tot je externe presentatie: talloze factoren zijn van invloed op het presteren van een bedrijf.
Voorbeeld zwaktes (weaknesses) bij een SWOT analyse
Hoog verloop van personeel. Achterstand in techniek. Lage klanttevredenheid. Slechte bereikbaarheid.
Met een persoonlijke SWOT-analyse brengt u in beeld waar u goed in bent en wat u kunt verbeteren. Maar het laat ook zien waar uw kansen en bedreigingen liggen op de arbeidsmarkt. Deze informatie kunt u goed gebruiken als u op zoek bent naar een nieuwe baan.
Een 'sterkte-zwakte-analyse' bestaat uit onderzoek naar de sterke en zwakke punten van een organisatie. Door je eigen sterktes en zwaktes goed onder de loep te nemen, krijg je duidelijkheid over wat de beste volgende stap is en hoe je jezelf als organisatie kunt verbeteren.
Met een confrontatiematrix probeer je aan de hand van de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bedrijf of organisatie de belangrijkste aandachtspunten te bepalen. Die informatie kun je vervolgens gebruiken om het strategisch advies in je marketingplan op te stellen.
Kansen en bedreigingen zijn externe factoren en komen uit de omgeving van je bedrijf. Bij een externe analyse ga je bijvoorbeeld kijken naar de branche of de markt. Sterke en zwakke punten zijn meestal gericht op de huidige situatie, kansen en bedreigingen vooral op de toekomst.
Een SWOT kan heel subjectief gebruikt worden en de objectiviteit ervan is moeilijk meetbaar. Men kan eigen sterkten meer benadrukken dan zwakten en bedreigingen. Zo wordt – vaak onbedoeld – een fout beeld geschetst van de bedrijfssituatie. Een SWOT kan heel gemakkelijk de blinde vlekken van het management bevestigen.
Sterke en zwakke kanten gaan over de binnenkant van organisatie; kansen en bedreigingen gaan over de buitenkant van de organisatie; Zorg dat wat je opschrijft zo concreet mogelijk is.
Het is een overzicht van de volgende kwadranten: Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Daarmee laat je de sterke kanten, verbeterpunten en kansen van een bedrijf zien. Je kunt ook een persoonlijke SWOT-analyse maken. Je start een nieuwe sheet in Excel of pakt een velletje papier erbij.
Threats (bedreigingen)
In de markt zijn er op ieder moment tal van bedreigingen waardoor de huidige bedrijfsstrategie onder druk kan komen te staan. Voorbeelden hiervan zijn: T1 de totale markt zakt in. T2 de concurrentie neemt toe.
Met bedreiging wordt bedoeld dat u of iemand anders wordt bedreigd met fysiek geweld of de dood. Er zijn veel verschillende soorten, maar niet elke is een strafbaar feit. Dit is afhankelijk van de ernst. Niet iedere persoon voelt een hetzelfde aan als een ander.
Voorbeelden van bedreigingen die strafbaar zijn:
'Als je je mond niet houdt, steek ik je huis in brand' 'Ik sla je kinderen kapot' 'Als je dit niet voor me doet, maak ik je af' 'Ik schop je het ziekenhuis in' 'Als je geen seks met me wilt, dan dwing ik je wel'
Het FOETSJE-model wordt gebruikt om de strategische opties die uit de SWOT-analyse naar voren komen te toetsen op haalbaarheid en uitvoerbaarheid. Met behulp van het FOETSJE-model kun je een keuze voor een bepaalde strategische optie onderbouwen.
Het SFA-model bestaat uit: Suitability, Feasibility en Acceptability. In het Nederlands; geschiktheid, haalbaarheid en acceptatie. Onder elke invalshoek vallen verschillende criteria. Dit zijn vragen waar je een puntenscore aan moet geven.