Snelle denkers willen zelfbewust energie en enthousiasme uitstralen.Ze denken snel en buiten de geijkte kaders.Durven van mening te verschillen en weten waar ze voor staan. De kracht van snel denken is niet aan de buitenkant zichtbaar en wordt ook niet altijd oprecht gewaardeerd.
Leerstijl denker
Je functioneert het beste in gestructureerde situaties, kan niet goed tegen wanorde en vraagt niet snel om hulp. Je werkt dan ook het liefst individueel. Je schrijft liever dan dat je praat, want dan kun je er nog eens even over nadenken.
Autonoom en betweterig
Aan routineklussen hebben ze een hekel. Ook kunnen ze absoluut niet tegen (in hun ogen) stupiditeit. Hoogbegaafden kunnen sociaal juist wat onzeker zijn en behoorlijk betweterig.
De simpelste manier om te testen of je hoogbegaafd of hoogintelligent bent of niet, is het maken van een goede intelligentietest. Uit zo'n test rolt dan een IQ-score en wanneer die dan 132, 135, 140 of hoger is (afhankelijk van het type test), kun je ervan opaan dat je hoogintelligent bent.
Hoogbegaafd, HSP en slapeloosheid
Niet iedereen heeft acht uur slaap per nacht nodig. Zo wordt gezegd dat veel hoogbegaafden minder slaap nodig hebben dan anderen. En dat terwijl andere hoogbegaafden en hoogsensitieve personen vaak juist meer slaap nodig hebben dan anderen.
Maar iemand met een hoog IQ is eigenlijk hoogintelligent. Hoogbegaafden zijn ook intelligent, maar dat is niet het enige. Hoogbegaafdheid is de aanleg om tot uitzonderlijke prestaties te komen.Het is dus meer dan intelligentie alleen, want dat is slechts de score uit een intelligentieonderzoek.
Leerstijl 3 – Denker
Denkers leren het meest uit observatie en interne reflectie. Deze profielen kunnen situaties en problemen vanuit verschillende perspectieven bekijken en vervolgens tot een rationele conclusie komen. Ze leren het best uit gestructureerde leermiddelen zoals een handleiding, colleges,…
Denkers voelen zich vaak heel verantwoordelijk. Je hebt het gevoel dat als er iets mis is gegaan dat je daar verantwoordelijk voor bent. Het lukt je niet om te beginnen, uit de angst dat het mis zal gaan of dat je iemand te kort zult doen. Je dwingt jezelf tot het perfect resultaat, dit kost je veel tijd en energie.
Beelddenken en beeldvormen
Beelddenken is een leerstijl, een manier van léren. Een beelddenker dénkt echt in beelden, in 3D-beelden. Om te kunnen vertellen wat hij denkt, moet hij eerst zijn beelden omzetten in taal. Dat omzetten naar taal gebeurt dus áchteraf en het kost de beelddenker veel tijd en energie.
Iedereen kan in principe in beelden denken, maar er is een verschil tussen beeld-denken en beeld-vormen. Beeldvormen (visualiseren) is alleen een eind gebeuren en niet het denkproces zelf. Onder beelddenken wordt het probleemoplossend vermogen verstaan.
De meeste mensen zijn lineaire denkers en denken vooral via de linker hersenhelft. Het lineaire denken is de norm in onze maatschappij en in ons schoolsysteem. Conceptueel denkers denken van groot naar klein, hebben eerst een oplossing en gaan dan pas naar de details.
Veel mensen zien het als een manier om hun hoogbegaafdheid te kunnen bewijzen. Misschien voelt het alsof je dan pas mag vinden en zeggen dat je hoogbegaafd bent. Maar hoogbegaafdheid komt niet altijd naar voren in een IQ-test. Sommige hoogbegaafden scoren zelfs laag op een IQ-test, ook al hebben ze een hoog IQ.
Denk aan ICT, strategie, beleidsadvies, interne consultancy,kwaliteitsbewaking. Als een afdeling aan de rand niet mogelijk is, bijvoorbeeld omdat de organisatie te klein is, functioneert de hoogbegaafde vaak ook goed in een brede, zware manangementfunctie juist onder de top.
Een autismespectrumstoornis (ASS) komt voor bij kinderen met alle intelligentieniveaus, dus ook bij hoogbegaafde kinderen. Echter: niet alle kinderen die hoogbegaafd zijn, hebben ook een autismespectrumstoornis.
Sommige mensen herkennen hun hoogbegaafdheid niet en passen zich veel aan, wat op alle leeftijden kan leiden tot onbegrip, frustratie en zelfs een burn-out. Daarom is het zo belangrijk hoogbegaafdheid te (h)erkennen. Een hoogbegaafde is niet altijd goed in wiskunde, spelling of raketwetenschappen.
Kan uitzonderlijke begaafdheid verdwijnen? Nee. Uitzonderlijk begaafde kinderen groeien op tot uitzonderlijk begaafde volwassenen (zoals hoogbegaafde kinderen dat ook doen overigens). Maar op weg naar volwassenheid kan de hoogbegaafdheid zich “verstoppen”.
Hoogbegaafde kinderen zijn vaak heel creatief. Op de basisschool tekent je kind vaak een stuk beter dan z'n klasgenootjes en tekent bijvoorbeeld al snel in perspectief. Van een oude kerstpakkettendoos kunnen ze een heel huis, paleis, astronautenpak of wat al dan niet meer maken.