De SMART-methode zorgt ervoor dat je doelen échte doelen worden. Dit komt doordat je je doel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden maakt. Als je doel alle 5 die punten aanvinkt, maak je het jezelf makkelijker om leerdoelen te behalen.
Een voorbeeld van een persoonlijke SMART-doelstelling zou kunnen zijn: Ik wil binnen vandaag en 1 januari 2022 vijftien kilogram afvallen. Deze doelstelling is SMART, mits deze aan bepaalde voorwaarden voldoet. De doelstelling is in ieder geval specifiek, meetbaar en tijdsgebonden.
SMART-leerdoelen formuleren
Begin je doel met “ik”. Gebruik na “ik” een doe- of meet-woord: maak, kan, ken, heb inzicht in, begrijp, pas toe, weet, et cetera. Beschrijf hierna SMART in concrete woorden en in meetbare termen wat je doel is om te leren: je doel of vaardigheid. Niet: Ik ga beter orde houden.
Ik wil leren op tijd hulp te vragen. Ik wil leren een taak op mijn niveau te volbrengen. Ik wil leren afstand te nemen van een probleem om het beter te kunnen begrijpen Ik wil leren mijn mening met argumenten te onderbouwen. Ik wil leren met goede tegenvoorbeelden te komen als ik het niet eens ben met een ander.
Met SMART bedoelen ze een acroniem: Specifiek – Meetbaar – Acceptabel – Realistisch – Tijdsgebonden. Je bent pas echt smart (slim dus) als je altijd je offerte SMART maakt. Het maakt je boodschap duidelijk, concreet en ondubbelzinnig. Bovendien maakt het jouw plan van aanpak achteraf ook controleerbaar.
Wat zijn SMART doelen? SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Als je doelstellingen met deze methode opstelt, worden ze duidelijk en concreet.
Beschrijf je nieuwe situatie zo concreet mogelijk
Hoe concreter jij voor jezelf doelen weet te stellen hoe groter de kans dat je ze gaat realiseren. Stel, je wil assertiever worden op je werk. Dat doel kan je concreter maken door te zeggen: “ik wil assertiever worden tijdens het werkoverleg”.
Meetbaar. Meetbaar houdt in dat het resultaat (benoemd onder specifiek) ook zichtbaar moet kunnen zijn. Daarom wordt het vaak in percentages en getallen uitgedrukt.
Soms wordt leerdoel gebruikt als synoniem van de term eindterm. Een leerdoel specificeert duidelijk en concreet wat men beoogt zichzelf of anderen eigen te maken op het gebied van kennis, inzichten en vaardigheden. Er is meestal in opgenomen hoe men zich dit eigen maakt en hoe men dit dient te tonen aan anderen.
Om je op weg te helpen, zijn dit een aantal voorbeelden van persoonlijke doelstellingen: Een promotie bereiken op je werk. Een bepaald aantal kilometer hardlopen achter elkaar. Je huis volledig opruimen en minimaliseren.
Een SMART-geformuleerde doelstelling leidt tot een duidelijk en haalbaar actieplan waar voldoende draagvlak voor is, wat niet alleen handig is, maar ook jezelf en medewerkers kan motiveren. Bovendien weet je op de afgesproken datum ook daadwerkelijk of het doel behaald is, doordat dit meetbaar is.
3. ACCEPTABEL: voer gezonde discussies met collega's. Het is belangrijk voor het behalen van de SMART doelstellingen dat er draagvlak is binnen jouw organisatie, je doelen moeten acceptabel zijn. Je collega's moeten het doel kunnen accepteren en het gevoel hebben dat het doel het nastreven waard is.
Door je doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden (SMART) te formuleren zorg je ervoor dat je doel sturend is.
SMART-principe
Specifiek: beschrijf precies wat gedaan moet worden. Meetbaar: geef een norm aan om te kunnen meten of het doel is gehaald. Acceptabel: zorg voor voldoende draagvlak bij de betrokken partijen. Realistisch: de doelstellingen moeten haalbaar zijn.
Een voorbeeld van een leerdoel kan zijn om meer tijd te besteden aan patiënten en minder aan administratieve werkzaamheden. Om dit doel zo specifiek mogelijk te maken, helpt het om rekening te houden met de volgende vijf W-vragen: Wat wil ik bereiken? Wie heb ik nodig om dit te bereiken?
Een goede leervraag gaat over jezelf, is enkelvoudig, is open, gaat over leren en is spannend. Vanuit de leervraag interpreteer je alle gebeurtenissen in je werk en in je leven. Laat de ervaring maar komen. De kennis die dit oplevert, versterkt je kwaliteit, competentie of handeling.
Het is van belang om de lesdoelen SMARTI te formuleren, dat wil zeggen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend. Soms wordt er ook gesproken van SMART doelen. Een leerkracht moet voordat de les begint, duidelijk hebben wat hij deze les wil bereiken.
Wat is een persoonlijke leervraag? Een leervraag is een vraag die een student aan zichzelf stelt, omdat hij iets wat hij nog niet weet of kan wil leren omdat dat hoort bij het beroep van ………. In de leervraag geeft de student concreet aan wat hij wilt leren.
Om een doelstelling meetbaar te maken, moet het toetsbaar zijn. Oftewel: bij smart doelen zorg je ervoor dat je weet wanneer je het doel wel of niet behaald hebt. Dit zorgt ervoor dat je tussentijds kunt bijsturen of achteraf kunt evalueren waarom een doel wel of niet geslaagd is.
Specifiek. De S van SMART staat voor specifiek en dit geeft aan dat een doelstelling specifiek moet zijn. Dit wil zeggen dat het duidelijk moet zijn wat de doelstelling precies inhoudt. Het 'wie – wat – waar – hoe – waarom' moet helder kunnen worden beantwoord.
Bij persoonlijke ontwikkelingsdoelen gaat het om leerdoelen die je karakter, je vaardigheden en je capaciteiten verbeteren. Om aan de slag te kunnen gaan met persoonlijke ontwikkeling maak je ontwikkelingsdoelen en stel je een plan op met stappen die je gaat zetten om je doel te halen.
Waarom doelen SMART formuleren? Door doelen SMART te formuleren geef je aan wat je wilt bereiken en stuur je het gedrag van je medewerkers en van jezelf. Bovendien wordt aangegeven welke resultaten wanneer moeten worden bereikt.
In plaats van een vaag doel, wordt het een concreet plan waarbij je precies weet wat je moet doen om het doel te behalen.