SEO (search engine optimization), oftewel zoekmachine optimalisatie is een techniek waarmee de website van jouw bedrijf beter vindbaar wordt in verschillende zoekmachines zoals Google en Bing. Deze technieken zijn er voor bedoeld om de online vindbaarheid van jouw bedrijf te vergroten.
Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel het verbeteren van een website met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger jouw website scoort op relevante zoekwoorden, hoe groter de kans dat mensen jouw website bezoeken.
Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren: Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand. Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project. Per uur: van € 50 tot € 150 per uur.
Bij SEO heb je niet te maken met advertentiebudgetten. Als je eenmaal gevonden wordt in Google, dan is de klik vervolgens gratis. Als je als ondernemer je online marketing zelf doet, dan hoeft SEO dus weinig te kosten: het is dan vooral een investering in tijd, moeite en in veel gevallen een lange adem…
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2023 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Maar het moet niet ten koste gaan van de klant. SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie), wordt door veel website-eigenaren gezien als 'moeilijk' en iets wat je beter aan specialisten kunt overlaten.
Junior SEO specialist: gemiddeld tussen de 2.500 en 3.125 euro bruto per maand; Medior SEO specialist: gemiddeld tussen de 2.975 en 4.024 euro per maand; Senior SEO specialist met ruime ervaring: gemiddeld tussen de 3.825,- en 4.500 euro bruto per maand.
Kosten kennismakingsgesprek en analyse:
Gratis als je met de SEO specialist verder gaat. €25 – €50 per uur voor een freelancer. €50 – €100 per uur voor een middelgroot SEO bureau. €100 – €150 per uur voor een groot- en gerenommeerd SEO bureau.
Het bedrijf Ahrefs plaatste een poll op LinkedIn en Facebook en vroeg aan duizenden online marketeers en website-eigenaren hoe lang het duurt voordat er SEO-resultaten zichtbaar zijn. 45,6% stemde 3-6 maanden, 21,1% vinkte 6-9 maanden aan en 17,1% koos voor de optie 12+ maanden.
Wat kost SEO-copywriting van één webpagina? Gemiddeld kost het schrijven van een nieuwe webpagina door een SEO specialist 1,5 tot 2 uur werk. Je kunt dan een tekst verwachten van rond de 600 woorden. Bij een goedkopere tekstschrijver kost het schrijven van één webpagina je in dat geval tussen de € 50,- en € 75,-.
Binnen SEO zijn er drie belangrijke pijlers die de basis vormen voor een goede website: autoriteit, content en techniek.
Wat levert SEO op? Bij SEO zet in op organische groei. Je creëert dus waarde voor de lange lange termijn. Deze waarde kun je uitdrukken in klikprijzen of conversies.
Een SEO-specialist zorgt ervoor dat websites zo hoog mogelijk scoren (ranken) in de organische resultaten van online zoekmachines. Om dit te bereiken, optimaliseert een SEO-specialist websites op on- en off-page-factoren. Content, techniek en autoriteit zijn de belangrijkste pijlers van SEO.
Het leren van SEO is dus absoluut gratis te doen. En vervolgens is het ook gratis om vindbaar te zijn worden de zoekmachines. Je hoeft namelijk niks direct aan Google te betalen om vindbaar te zijn.
In het kort betekent het: alle activiteiten die eraan bijdragen dat Google jouw website kan vinden en deze op een zo hoog mogelijke positie toont in de organische zoekresultaten. SEO is voor een beginner gemakkelijk te verwarren met SEA – Search Engine Advertising.
Met SEO zorgen we voor langdurige en blijvende posities in Google. Dat levert jou een stabiele stroom aan bezoekers op. Je weet wat je uitgeeft en wat het je oplevert zonder dat je afhankelijk bent van stijgende advertentiekosten per klik.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie en heeft betrekking op je organische zoekresultaten (onbetaald). SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren en heeft betrekking op je betaalde zoekresultaten.
Een goede SEO-tekst schrijf je altijd met tussenkopjes. Dit maakt de tekst goed leesbaar. Ook kan de lezer de content goed scannen op onderwerp. Belangrijke zoekwoorden zet je ook in deze headings.