Een sein bij het spoor is een signaal (licht, bord) dat een bepaald baanvak veilig is of dat de trein moet stoppen. Een baanvak is een stuk van een spoorlijn waar elke keer maar één trein in mag rijden. Net als bij een verkeerslicht betekent een rood sein stoppen.
Als er iets mis is in het systeem, springt een sein altijd op rood. Er is in dat geval sprake van een seinstoring. Een seinstoring kan verschillende oorzaken hebben: De verbinding of voeding van het sein is niet in orde.
Een spoorwegsein geeft de machinist of treinbestuurder van een trein opdrachten, toestemmingen en informatie. Seinen hebben de vorm van een wit of gekleurd licht, of een bord, of een beweegbare arm, of lichten aan de voor- of achterzijde van een trein, of geluidssignalen, gebaren, enzovoorts.
Een Waarschuwingsinstallatie bij UitzichtBelemmerende Objecten (WUBO) is een waarschuwingsinstallatie ten behoeve van de persoonlijke Veiligheid.
Een rangeerdeel van de NMBS. Een rangeerdeel voert meestal andere verlichting dan een trein. In Nederland is dit één wit licht aan beide fronten van de rangerende krachtvoertuigen. Hierdoor kan men het verschil zien tussen een trein en een rangeerdeel.
Het LH-regime geeft door middel van Lichtsein informatie voor een goede dienstuitvoering aan de machinist van een goederentrein. Het L/H-regime dient om te voorkomen dat een zware goederentrein op een helling tot stilstand komt en niet meer op eigen kracht kan wegkomen.
P-sein: hoofdsein voorzien van een P-bord; perronfase: opdeling van een spoor langs een perron door middel van letters; vast sein: niet verplaatsbaar sein; voorsein: lichtsein dat aan een hoofdsein of bord met betekenis *stop* voorafgaat en geen rood licht kan uitstralen.
Als een langdurig ziekte medewerker niet kan terugkeren binnen de eigen organisatie, dan wordt gekeken naar mogelijkheden om te re-integreren bij een andere werkgever. Dit wordt spoor 2 of tweede spoortraject genoemd.
Ziet de rijdende machinist iemand een ronddraaiende beweging met één arm maken (gevaarsein), dan brengt hij de trein zo snel mogelijk tot stilstand. Is er gevaar voor aanrijding tijdens het diagnosticeren/opheffen van materieelstoringen, dan brengt de machinist dit materieel eerst over naar een veilige plaats.
Spoorstaven worden in allerlei lengtes gemaakt. Zo kan voor een reparatie een meter al voldoende zijn en kan een nieuw spoor wel 360 meter tellen!
Hoe weet je als machinist waar je moet stoppen? De treinmachinist kent het spoor goed.Als dat nog niet het geval is, loop je met iemand mee die het wel kent.Bovendien weet je hoe lang de trein erover doet voordat deze tot stilstand komt.
Een sein bij het spoor is een signaal (licht, bord) dat een bepaald baanvak veilig is of dat de trein moet stoppen. Een baanvak is een stuk van een spoorlijn waar elke keer maar één trein in mag rijden. Net als bij een verkeerslicht betekent een rood sein stoppen.
Rijwegbeveiliging, rijwegvergrendeling of interlocking zijn vormen van spoorwegbeveiliging. Een andere aanduiding is stationsbeveiliging. Rijwegbeveiliging sluit conflicterende treinbewegingen uit.
Principes van spoorwegsignalering
De signaallichten hebben meestal vier indicatoren: Groen: vrij om te gaan. Dubbel geel: nog steeds vrij om te gaan, maar geeft aan dat het volgende signaal een waarschuwing kan zijn. Geel: waarschuwt dat het volgende signaal rood kan zijn. Rood: betekent stoppen of gevaar verderop .
Een signaalstoring kan verwijzen naar een aantal situaties, ik werk aan de signaalsystemen voor netwerkrail. Het kan te wijten zijn aan een storing in het spoorcircuit, wat betekent dat de seingever de veiligheid van de trein niet kan garanderen, omdat hij niet op zijn scherm of paneel kan zien dat het gedeelte van de lijn vrij is van andere treinen .
Sein- en wisselstoringen moeten eerst worden opgelost door een externe partij. Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
Het salaris van een machinist
Doe je de opleiding tot treinmachinist, dan krijg je van ons een maandelijks salaris van €2492,- op basis van 36 uur per week. Heb je het leertraject afgerond, dan klim je omhoog op de loonladder. Je salaris, op basis van diezelfde 36 uur, kan dan oplopen tot €3548,- per maand.
Sinds ruim een jaar kan de Inspectie Leefomgeving en Transport een machinist persoonlijk een boete opleggen. De NS heeft nog geen protocol voor zo'n situatie en vindt de boete te zwaar. Daarom betaalt de NS het bedrag voor de medewerker.
Dat een trein strandt kan veel oorzaken hebben. Zo kan er een aanrijding zijn gebeurd of er is iets met de bovenleiding, er kan een stroomstoring zijn of de trein is defect.
De werkgever heeft namelijk de plicht om de werknemer te helpen mogelijkheden voor re-integratie te onderzoeken en de werknemer te begeleiden via een tweede spoor traject. Het weigeren kan leiden tot opschorting of stopzetting van het loon.
Zowel Track 1 als Track 2 bevatten voldoende basisinformatie voor het verwerken van betalingen met betaalpassen .
Het derde spoor is alleen van toepassing als u als werkgever eigenrisicodrager bent voor de WGA (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten). Het derde spoor is voor de medewerker die na twee jaar arbeidsongeschiktheid geen passende werkplek heeft gevonden en in de WIA komt.
Het geeft aan of het volgende blok vrij is. Als het vrij is, kan de trein inrijden zonder dat er iets gebeurt. Want het principe geldt: per blok hoogstens één trein. De blokseinen geven daarom alleen stoppen of rijden aan.
CTB (Centraal Telecom Blokstelsel)
Het beveiligingssysteem op CTB- baanvakken werkt uitsluitend met communicatie. De treindienstleider geeft toestemming een blok te berijden. Voor elk blok staat een blokbord. Na toestemming van de treindienstleider mag de trein het blok inrijden.
Seinen (青年, letterlijk 'jonge man') is een vorm van manga en anime die zich voornamelijk richt op jonge volwassen mannen. Het woord komt uit het Japans.